accesskey_mod_content

Les dades obertes, una ferramenta clau per al foment del coneixement i l'educació

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

16 maig 2023

La UNESCO reconeix el valor de les dades obertes en l'àmbit educatiu i considera que el seu ús pot contribuir a mesurar el compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible, especialment l'objectiu nombre 4 de Educació de qualitat.

Les solucions obertes, que comprenen els recursos educatius oberts (REVA), l'Accés obert a la informació científica (OA, per les seues sigles en anglés), el programari lliure i de codi obert (FOSS) i les dades obertes, fomenten la lliure circulació de la informació i el coneixement, constituint-se així en una base per a respondre als desafiaments mundials, tal com recorda la  UNESCO.(Obri en nova finestra)  

L'organisme de les Nacions Unides per a l'Educació, la Ciència i la Cultura reconeix així el valor de les dades obertes en l'àmbit educatiu i considera que el seu ús pot contribuir a mesurar el compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible, especialment l'objectiu nombre 4 de  Educació de qualitat(Obri en nova finestra) . Altres organismes internacionals reconeixen també el potencial de l'obertura de dades en l'educació. Per exemple, la  Comissió Europea(Obri en nova finestra)  ha catalogat el sector educatiu com un àmbit en el qual les dades obertes tenen un alt potencial.  

Les dades obertes es poden utilitzar com una  ferramenta per a l'educació i la formació de diferents formes(Obri en nova finestra) . Així, es poden utilitzar per a desenvolupar nous materials didàctics i per a recopilar i analitzar informació sobre l'estat del sistema educatiu que servisquen per a impulsar millores.  

La pandèmia mundial va marcar una fita en l'àmbit educatiu, quan es va fer imprescindible l'ús de les noves tecnologies en el procés d'ensenyament-aprenentatge que va passar a ser íntegrament virtual durant mesos. Encara que des de feia anys es venia parlant dels beneficis d'incorporar les TIC i les solucions obertes a l'educació, una tendència que es coneix com Edtech, el Covid-19 va accelerar este procés.  

Els beneficis de l'ús de les dades obertes en l'aula

En la següent infografia resumim els beneficis que suposa la aplicació de les dades obertes  en l'àmbit de l'educació i la formació(Obri en nova finestra) , tant des del punt de vista de l'alumne i del docent, com el de els gestors del sistema educatiu.  

Existixen multitud de conjunts de dades que poden utilitzar-se per al desenvolupament de solucions educatives. En datos.gob.es hi ha més de  6.700 datasets(Obri en nova finestra)  disponibles, als quals es poden sumar uns altres que s'utilitzen amb finalitats educatives en diferents àrees, com a literatura, geografia, història, etc.  

Són molta les solucions desenvolupades amb dades obertes que s'utilitzen amb estos objectius. Recopilem algunes d'elles en funció de la seua finalitat: en primer lloc, les solucions que oferixen informació sobre el sistema educatiu amb vista a conéixer la seua situació i planificar noves mesures i, en segon lloc, les que oferixen material didàctic per a utilitzar en l'aula.  

En definitiva, les dades obertes es constituïxen com una ferramenta fonamental per a l'enfortiment i progrés de l'educació i no podem oblidar que l'educació és un dret universal i una de les principals ferramentes per al progrés de la humanitat.  

Fes clic en la infografia per a veure-la a grandària real:

Infografia en grandària real(Obri en nova finestra)

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic