"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".
Les dades obertes són l'enfocament de major abast per a compartir dades per almenys tres raons. En primer lloc, si ben l'intercanvi de dades també pot ocórrer a canvi d'una remuneració, el concepte de dades obertes permet que les dades estiguen disponibles gratuïtament sense restriccions. En segon lloc, l'accés i la reutilització de les dades obertes es concedixen a tots: des dels organismes del sector públic fins a les empreses privades i els particulars. En tercer lloc i el més important, difondre dades com a dades obertes i permetre la seua reutilització té el potencial de generar beneficis no solament a nivell social, sinó també per a la nostra economia.
Les dades obertes sovint s'associen primer amb organismes públics que publiquen dades per a permetre una major transparència governamental o facilitar l'accés dels ciutadans als servicis públics. No obstant açò, compartir dades obertes també pot beneficiar a les empreses i a les xicotetes i mitges empreses.
Un exemple pràctic de com l'intercanvi de dades (obert) pot beneficiar a les pimes prové de C4P , un dels 30 casos de reutilització entrevistats per a el Observatorio de Casos de Uso . C4P és en si mateixa una PIME que utilitza dades obertes de Tenders Electronic Daily (TED ) per a desenvolupar un algoritme d'aprenentatge automàtic que proporciona informació sobre la contractació pública de la UE. En fer-ho, C4P ja ha ajudat a diverses empreses a Europa a trobar les oportunitats que millor s'adapten a les seues competències, a comprendre la competència i a trobar col·laboradors rellevants.
Un altre exemple d'intercanvi de dades (obert) en suport de les empreses a Europa és Open Food Facts , guanyador del desafiament EU Datathon 2018 'Autoritat Europea de Seguretat Alimentària – Fomentar la reutilització de dades i la innovació'. Open Food Facts oferix una base de dades multilingüe de productes alimentosos i les seues característiques. Esta base de dades es basa en dades obertes, entre uns altres de la Agència Europea de Seguretat Alimentària (Figura 2) i el portal francés de dades obertes ( data.gouv.fr ), i pot ser accedit, nodrit i reutilitzat per qualsevol persona per a qualsevol propòsit. Fins ara, les dades compartides per Open Food Facts s'han reutilitzat para més de 200 aplicacions i servicis .
Competència en el mercat i dades
Els casos d'ús anteriors mostren la importància i el potencial de les dades obertes i l'intercanvi de dades. No obstant açò, la capacitat de recopilar i retindre el control exclusiu sobre les dades comporta múltiples desafiaments i el risc de pràctiques anticompetitivas. Si no existix una font de dades alternativa, un titular de dades gran i poderós podria imposar limitacions per a accedir a estes dades, evitant que altres empreses competisquen en el mercat.
Per a garantir la coherència entre els drets d'accés a les dades i estimular encara més l'intercanvi de dades entre empreses i entre empreses i entre governs, la Comissió Europea va proposar la Llei de Datos en febrero de 2022. Gracias a un derecho de portabilidad reforzado (que permite a las personas obtener y reutilizar los datos personales que proporcionaron a una empresa u organización que actúa como controlador de datos), la ley otorgará a las personas y empresas más control sobre la copia o transferencia de sus dades des de diferents servicis i dispositius, complementant així les disposicions legislatives existents.
El 24 de març de 2023, els representants dels Estats membres ( Coreper ) van acordar una posició comuna sobre la proposta de Llei de dades. Açò permetrà a la Presidència sueca de el Consell de la UE entaular negociacions amb el Parlament Europeu sobre la legislació.
Què significa exactament la Llei de Dades en el context del dret de la competència? Quins canvis portarà per als titulars de dades, inclosos les dades del sector públic i data.europa.eu?
Dret de la competència: el que s'ha fet fins ara
Al llarg dels últims anys, el Dret de competència de la UE s'ha utilitzat per a abordar repetidament una sèrie de pràctiques de gestió de dades anticompetitivas. La UE no solament pot establir normes per al correcte funcionament del mercat interior, sinó també multar a les entitats que no respecten aquestes normes.
A dia d'hui, dos disposicions han sigut particularment importants per a abordar les pràctiques anticompetitivas en el mercat de dades. Una primera disposició implica la prohibició dels acords contraris a la competència, és a dir, qualsevol acord o pràctica que puga afectar al comerç entre Estats membres i «que tinga per objecte o efecte impedir, restringir o falsejar el joc de la competència en el mercat interior» (article 101 de el Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE)). La segona disposició es referix a la prohibició de qualsevol abús de posició dominant en el mercat interior (article 102 del TFUE).
No obstant açò, en este context, l'especificitat de l'àmbit de les dades presenta nous desafiaments. Seguint jurisprudència anterior [per exemple, Microsoft (T-201/04) i Huawei (C-170/13)] , l'article 102 TFUE s'interpreta actualment cas per cas per a qüestions que inclouen, per exemple, el reconeixement d'una posició dominant o la distorsió del mercat en un mercat no tradicional com l'economia de les dades.
La Llei de Dades com a potencial cambiador del paradigma
D'acord amb els reptes descrits anteriorment, s'està materialitzant un conjunt d'iniciatives legislatives centrades en les dades a escala de la UE per a complementar les pràctiques actuals i abordar les necessitats canviants de la nostra economia. A més de la Llei de Servicios Digitales , la Llei de Mercados Digitales i la Llei de Govern de Dades (sobre la qual pot llegir en la nostra història de dades d'agost de 2022 ), s'espera que la Llei de Dades proposada permeta una competència més justa i favorable a la innovació en l'economia d'intercanvi de dades mitjançant la introducció de mesures para:
- posar a la disposició de l'usuari d'este producte o servici les dades generades mitjançant l'ús d'un producte (per exemple, un dispositiu digital) o un servici relacionat;
- garantir termes i condicions justs, raonables, no discriminatoris i transparents d'intercanvi de dades. Açò significa que, en posar a disposició les dades, els titulars de les dades no poden discriminar a diferents grups de destinataris de dades, per exemple, compartint dades de diferent qualitat amb les seues empreses vinculades i amb persones que no són socis. A més, els titulars de les dades tindran dret a cobrar als destinataris de les dades una tarifa raonable com a compensació per l'accés a les dades, però no per la recopilació o producció de dades;
- facilitar el canvi entre proveïdors de servicis de tractament de dades;
- fer obligatori l'intercanvi de dades entre empreses i governs, quan existisca una necessitat excepcional; i
- protegir les dades no personals en poder de determinats proveïdors de servicis en la UE (per exemple, dades sensibles des del punt de vista comercial, com a secrets comercials i altres dades subjectes a acords de confidencialitat).
Fins a l'adopció de la Llei de Dades, tant els titulars de dades (oberts) com els proveïdors de dades han de ser conscients dels desafiaments actuals que es poden trobar en l'intercanvi de dades i preparar-se en conseqüència per als pròxims canvis. Açò significa, per exemple, que:
- Els titulars de dades han de tindre una comprensió clara del mercat (global, europeu o local) en el qual estan actius, o més precisament, quins servicis estan oferint en eixe mercat que generen o utilitzen dades;
- Els titulars de dades han d'avaluar la seua posició dominant en el mercat, és a dir, si existixen alternatives a les seues dades i són accessibles;
- Els titulars de dades no han d'aplicar condicions diferents a les pràctiques d'intercanvi de dades realitzades, és a dir, evitar la discriminació;
- Los titulares de datos deben considerar abiertamente si sus prácticas están permitiendo la competencia leal y la innovación.
Perspectives per als titulars de dades i data.europa.eu
En general, los casos existentes de pymes que trabajan con datos abiertos y se ven afectados positivamente por ellos son un ejemplo tangible de la importancia del intercambio de datos. Al mismo tiempo, a medida que la tecnología evoluciona y las necesidades de nuestra economía cambian, surgen nuevos desafíos en el entorno de intercambio de datos. Es por eso que la Comisión Europea propuso la Ley de Datos, que debe introducir medidas para aclarar quién puede crear valor a partir de los datos y bajo qué condiciones.
Com va descriure Thierry Breton , Comisario de Mercado Interior, «la Ley de datos garantizará que los datos industriales se compartan, almacenen y procesen respetando plenamente las normas europeas. Constituirá la piedra angular de una economía digital europea fuerte, innovadora y soberana».
Per la seua part, data.europa.eu supervisarà els canvis i evolucions en els marcs legislatius actuals relacionats amb l'intercanvi de dades, i continuarà destacant els nous desenvolupaments i iniciatives, especialment aquells rellevants per als titulars de dades (oberts) i els proveïdors de dades. A més, continuarà fomentant el desenvolupament d'infraestructures interoperables que faciliten els fluxos de dades obertes a través d'interfícies accessibles, API i estàndards oberts.
Font original de la notícia
- Informació i dades del sector públic