accesskey_mod_content

La Comisión Europea presenta la estrategia de la UE para liderar la web 4.0 y los mundos virtuales

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

12 juliol 2023

La Comissió vol liderar la pròxima transició tecnològica i garantir un entorn digital obert, segur, fiable, just i inclusiu per als ciutadans, les empreses i les administracions públiques de la UE.

Internet està evolucionant a un ritme extremadament ràpid. Més enllà de l'actual tercera generació d'internet, la web 3.0, que les seues principals característiques són l'obertura, la descentralització i el ple apoderament dels usuaris, la pròxima generació, la web 4.0, permetrà la integració entre objectes i entorns digitals i reals, i una major interacció entre els éssers humans i les màquines.

Les perspectives de l'economia de la UE després de 2030(Obri en nova finestra) , publicades al març, posen en relleu la digitalització com un dels seus motors clau i la web 4.0 com una important transició tecnològica que portarà amb si un món perfectament interconnectat, intel·ligent i immersiu. Es calcula que el valor del mercat mundial dels mons virtuals passarà de 27 000 milions d'euros en 2022 a més de 800 000 milions d'euros en 2030.

Els mons virtuals afectaran a la manera en què les persones conviuen i suposen tant oportunitats com a riscos que han d'abordar-se. La nova estratègia aspira a una web 4.0 i a uns mons virtuals que reflectisquen els valors i principis de la UE, en els quals els drets de les persones s'observen plenament i en els quals les empreses europees puguen prosperar.

Pilars clau de l'estratègia

L'estratègia s'ajusta als objectius per a 2030 del programa estratègic de la Dècada Digital(Obri en nova finestra) y tres de sus pilares clave de la digitalización: capacidades, empresas y servicios públicos. El cuarto pilar, las infraestructuras, se aborda en el paquet de connectivitat de la Comissió(Obri en nova finestra) i els seus esforços més amplis en matèria de computació, computació en el núvol i capacitats en la vora. També es referix a l'obertura i la governança mundial dels mons virtuals i la web 4.0 com a línies d'acció específiques.

  1. Empoderar a les persones i reforçar les capacitats per a fomentar la conscienciació, l'accés a informació fidedigna i la creació d'una reserva de talent d'especialistes en matèria de mons virtuals. A la fi de 2023, la Comissió promourà els principis rectors dels mons virtuals, presentats pel panell de ciutadans, i formularà orientacions per a la població en general gràcies a un «conjunt de ferramentes per als ciutadans» d'ací al primer trimestre de 2024. ja que els especialistes en matèria de mons virtuals són essencials, la Comissió col·laborarà amb els Estats membres per a crear una reserva de talents i recolzarà el desenvolupament de capacitats, també per a les dones i les xiquetes, a través de projectes finançats pel programa Europa Digital(Obri en nova finestra) , i per als creadors de continguts digitals a través del programa Europa Creativa(Obri en nova finestra)
  2. Empreses: Sostindre un ecosistema industrial europeu de la web 4.0 per a augmentar l'excel·lència i esmenar la fragmentació. No existix actualment cap ecosistema de la UE que reunisca als diferents agents de la cadena de valor dels mons virtuals i la web 4.0. La Comissió ha proposat una associació candidata sobre mons virtuals en el marc d'Horitzó Europa, que possiblement començarà la seua marxa en 2025, per a fomentar l'excel·lència en la investigació i fomentar un full de ruta industrial i tecnològica en matèria de mons virtuals. Per a fomentar la innovació, la Comissió també ajudarà als creadors i les empreses de mitjans de comunicació de la UE a provar noves ferramentes de creació, reunirà a desenvolupadors i usuaris industrials i col·laborarà amb els Estats membres per a crear espais controlats de proves per a la web 4.0 i els mons virtuals.
  3. Administració pública: Recolzar el progrés social i els servicis públics virtuals per a aprofitar les oportunitats que poden oferir els mons virtuals. La UE ja està invertint en iniciatives importants, com Destino Tierra (DESTINE)(Obri en nova finestra) , bessons digitals locals(Obri en nova finestra) per a comunitats intel·ligents o el bessó digital europeu de l'oceà perquè els investigadors puguen fer avançar la ciència, les indústries desenvolupen aplicacions de precisió i les autoritats públiques prenguen decisions de política pública amb coneixement de causa. La Comissió està posant en marxa dos noves iniciatives emblemàtiques públiques: «CitiVerse», un entorn urbà immersiu que pot utilitzar-se per a la planificació i gestió urbanes, i un bessó humà virtual europeu, que reproduirà el cos humà per a sustentar decisions clíniques i tractaments personalitzats.
  4. Formular normes mundials sobre uns mons virtuals i una web 4.0 oberts i interoperables, vetlant per que no els dominen uns quants grans operadors. La Comissió col·laborarà amb les parts interessades en la governança d'internet a escala mundial i promourà normes en matèria de web 4.0 d'acord amb la visió i els valors de la UE.

Context

L'estratègia es basa en treball de la Comissió Europea sobre els mons virtuals(Obri en nova finestra) i en consultes celebrades amb els ciutadans, el món acadèmic i les empreses. La Comissió va acollir un panell europeu de ciutadans sobre mons virtuals(Obri en nova finestra) entre febrer i abril de 2023 i va convidar a 150 ciutadans seleccionats aleatòriament a formular recomanacions sobre una visió, principis i accions per a vetlar per que els mons virtuals en la UE siguen justs i aptes per a les persones. Les seues vint-i-tres recomanacions(Obri en nova finestra) han orientat les mesures concretes incloses en l'estratègia sobre la web 4.0 i els mons virtuals. El 14 de setembre de 2022, la Comissió Europea va posar en marxa una coalició industrial europea en l'àmbit de la realitat virtual i la realitat augmentada(Obri en nova finestra) , que reunix a la indústria i a responsables polítics.

A més, un nou informe publicat pel Centre Comú d'Investigació(Obri en nova finestra) oferix una visió general de les oportunitats que els mons virtuals de pròxima generació poden brindar a diferents sectors, tals com l'educació, la indústria manufacturera, la salut i els servicis públics, entre uns altres.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic