"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".
La Comisión Europea ha adoptado hoy una Comunicación que marca el segundo aniversario de la creación del Fons de Recuperació i Resiliència (RRF), el instrumento clave en el corazón del plan de recuperación NextGenerationEU de 800 000 millones EUR para Europa.
La Comunicació fa un balanç dels resultats concrets assolits fins ara a través del doble impuls sense precedents del RRF per a reformes i inversions verdes i digitals en els Estats membres. También descriu passos addicionals per a recolzar la implementació reeixida contínua dels plans nacionals de recuperació i resiliència. Els annexos de la Comunicació aclarixen determinats aspectes tècnics de la forma en què la Comissió avalua el progrés dels Estats membres.
Recolzar la recuperació pospandemia mentre s'aborden nous desafiaments
Des de la seua creació fa dos anys, el RRF ha tingut un impacte transformador en les economies dels Estats membres , per exemple, impulsant reformes dels sistemes de justícia civil i penal a Itàlia, reformes del mercat laboral a Espanya, millorant la vivenda assequible a Letònia, promovent inversions en offshore energies renovables a Grècia i permetre la digitalització d'escoles i empreses a Portugal.
Estos canvis estan sent possibilitats pel disseny únic del RRF, que combina plans nacionals de reformes i inversions amb prioritats i finançament comuns. En observar els plans de recuperació i resiliència dels Estats membres, veiem que al voltant de 203 000 milions EUR de l'assignació total contribuïxen a mesures destinades a reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle en almenys un 55 % per a 2030. Al voltant de 131 000 milions EUR contribuïxen a mesures per a transformar digitalment l'economia d'Europa. economies i societats. S'han dedicat al voltant de 138 000 milions EUR al gasto i les polítiques socials per a la pròxima generació.
El disseny del RRF està dirigint un cicle virtuós de canvi , en el qual les reformes proposades pels Estats membres senten les bases per a les inversions posteriors establides en els seus plans de recuperació i resiliència, així com aquelles impulsades per altres fons de la UE, fons nacionals i, de manera crucial , el sector privat. A mitjà termini, la Comissió estima que les inversions finançades per NextGenerationEU podrien impulsar el PIB de la UE entorn de/entorn d'un 1,5 % en 2024 i estimular encara més la creació d'ocupació.
El RRF se estableció en el contexto de la crisis de la COVID-19 para apoyar la recuperación económica y social de los Estados miembros. Ha sido una respuesta vital a la recesión económica inducida por la pandemia. Ha estado implementando reformas e inversiones, acelerando las transiciones ecológica y digital y aumentando la resiliencia general de la Unión. La implementación del RRF ahora tiene lugar en un contexto muy diferente , marcado por la guerra de agresión de Rusia contra Ucrania, alta inflación y una crisis energética.
En este context en constant evolució, el RRF ha demostrat ser un instrument molt àgil, capaç d'abordar diversos desafiaments emergents . Por lo tanto, seguix sent el nucli dels nostres esforços per a abordar les prioritats vinculades a la seguretat energètica de la UE, la competitivitat industrial i la transició industrial cap a una economia neta zero.
Accelerar la implementació per a complir amb les prioritats de la UE
Hasta la fecha, la Comisión ha desembolsado más de 144 000 millones EUR en el marco del RRF, incluidas subvenciones (96 000 millones EUR) y préstamos (48 000 millones EUR). Se esperan muchos más desembolsos a medida que avanzamos hacia la segunda mitad de la vida útil del RRF. Los Estados miembros deben hacer todo lo posible para aprovechar al máximo las oportunidades que brinda el RRF y cumplir con los plazos a los que se comprometieron en sus planes.
En la primavera de 2023, s'espera que els Estats membres complementen els seus plans de recuperació i resiliència amb els capítols de REPowerEU , per a brindar una resposta conjunta a la crisi energètica mundial. Les reformes i inversions noves o ampliades incloses en els capítols, finançades per la potència financera reforçada del FRR de fins a 270 000 milions EUR, permetran als Estats membres eliminar ràpidament la dependència de la UE dels combustibles fòssils russos i accelerar la transició cap a una energia neta.
Les reformes i inversions impulsades per REPowerEU, que animem als Estats membres a presentar al més prompte possible, també generaran les sinergies previstes per el Pla Industrial Green Deal de la UE . Finançaran mesures que promoguen l'ecologización de la indústria, el suport als projectes industrials de la UE amb zero emissions netes, l'incentiu de les tecnologies innovadores d'I + I amb zero emissions i l'assistència a les indústries enfront dels alts preus de l'energia, fins i tot a través d'exempcions fiscals.
Augmentar la transparència i la participació de les parts interessades per a millorar l'eficiència i la previsibilidad
La implementació accelerada del RRF i el compliment eficient dels seus objectius van de la mà amb un alt nivell de transparència en el funcionament del Fons. La Comissió sempre s'esforça per aconseguir la màxima transparència i, a este efecte, ha creat el Quadre d'Indicadors de Recuperació i Resiliència , que proporciona informació en temps real sobre els desemborsaments i el progrés realitzat pels Estats membres.
El Reglament REPowerEU augmenta encara més la transparència en exigir als Estats membres que publiquen informació sobre els 100 principals destinataris finals de cada pla nacional. También reforça el paper de les parts interessades , centrant-se en les autoritats locals i regionals i els interlocutors socials, sobretot en l'etapa de preparació dels capítols de REPowerEU.
La Comunicació d'hui també presenta dos ferramentes d'implementació per a agregar previsibilidad i transparència al RRF. Descrito en els annexos d'esta Comunicació, la Comissió compartix el seu marc per a avaluar el compliment satisfactori de les fites i objectius en processar les sol·licituds de pagament. También està publicant una metodologia per a determinar la suma que se suspendrà en cas que un Estat membre aconseguisca parcialment les fites i objectius relacionats amb una sol·licitud de pagament. Estes ferramentes se sumen a les orientacions de la Comissió sobre la revisió dels plans en el context de REPowerEU adoptades l'1 de febrer.
Pròxims passos i més informació
L'avaluació de mig terme del RRF del pròxim any brindarà una altra oportunitat per a fer un balanç i avaluar el progrés realitzat i les lliçons apreses de la implementació del RRF.
Per a més informació, es pot consultar qualsevol d'estos enllaços relacionats:
Font original de la notícia
- Cooperació interadministrativa