accesskey_mod_content

El concepte i els processos de la governança de dades

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

31 maig 2022

La governança de dades és de una sèrie de processos de transformació bastant complexos que afecten al conjunt de l'organització; especialment quan dur a terme una gestió adequada de les dades en les nostres organitzacions s'està convertint en una tasca cada vegada més complexa.

Una de les accions clau marcades com a necessàries per a construir  el futur de les dades obertes(Obri en nova finestra)  en el nostre país és la implantació de processos per a millorar la gestió i governança de les dades. Però què és el que hi ha realment darrere d'eixes paraules clau? Què és el que hem d'entendre realment per governança de les dades? En realitat, del que estem parlant és de una sèrie de processos de transformació bastant complexos que afecten al conjunt de l'organització.

Eixa complexitat queda perfectament reflectida en  el framework que ens proposen des de el Open Data Policy Lab(Obri en nova finestra) , on podem observar clarament  les diferents capes superposades del model(Obri en nova finestra)  i quins són els seus principals característiques – donant lloc a un recorregut a través de l'elaboració de les dades, la col·laboració amb les dades com a ferramenta principal, la generació de coneixement, l'establiment de les condicions habilitadores necessàries i la creació de valor afegit.

Diferents capes superposades del model Open Data Framework: El cicle de vida de les dades  Recol·lecció Processament  Compartició Anàlisi  Use     La col·laboració a través de les dades  Interfícies públics Intermediaris confiables Col·leccions de dades  Acords per a la investigació i l'anàlisi Concursos i reptes  Generació d'intel·ligència    La generació de coneixement  Anàlisi de la situació Causa i efecte Predicció Avaluació de l'impacte    Condiciones facilitadores  Publicar amb un propòsit Establir aliances Potenciar l'enfortiment de fonts de dades alternatives  Establir un marc de responsabilitat     Generació de valor  Millorar la governança Potenciar a les persones  Crear noves oportunitats  Solucionar problemes

Passem llavors a continuació a pelar eixa ceba i observem més detalladament què és el que trobarem en cadascuna d'eixes capes:

El cicle de vida de les dades

Mai hauríem de considerar les dades com a elements aïllats, sinó com a part d'un ecosistema major, que es troba immers en un cicle continu amb les següents fases:

  • Recolección o recopilació de les dades procedents de diferents fonts.
  • Processament i transformació de les dades per a aconseguir que siguen utilitzables.
  • Compartició i intercanvi de dades entre els diferents membres de l'organització.
  • Anàlisi per a extraure el coneixement que s'està buscant.
  • Ús de les dades d'acord al coneixement obtingut.

La col·laboració a través de les dades

No és estrany que el cicle de vida de les dades transcórrega únicament dins de l'organització on s'originen. No obstant açò, podrem  augmentar el valor d'eixes dades(Obri en nova finestra)  exponencialment, simplement exposant-los a la col·laboració amb altres organitzacions a través de diversos mecanismes, afegint així una nova capa de gestió:

  • Interfícies públics que oferixen un accés selectiu a les dades, habilitant nous usos i funcions.
  • Intermediaris confiables que funcionen com a agents independents de dades. Estos agents coordinen l'ús de les dades per part de tercers, garantint la seua seguretat i integritat en tot moment.
  • Col·leccions de dades que oferixen una visió comuna, conjunta, completa i coherent de les dades a través de l'agregació de porcions procedents de diferents fonts.
  • Acords per a la investigació i l'anàlisi, pels quals es garantix l'accés a certes dades amb l'objectiu de generar un coneixement específic.
  • Concursos i reptes que donen accés a dades específiques durant un període limitat de temps per a promoure nous usos innovadors dels mateixos.
  • Generació d'intel·ligència, mitjançant la qual es compartixen també els coneixements adquirits per l'organització a través de les dades i no solament la matèria primera.

La generació de coneixement

Gràcies a les col·laboracions establides en la capa anterior serà possible realitzar nous estudis de les dades que ens permetran tant analitzar el passat com tractar d'extrapolar el futur mitjançant diverses tècniques com:

  • Anàlisi de la situació, coneixent el que està passant a l'entorn de les dades.
  • Causa i efecte, buscant una explicació a l'origen del que està passant.
  • Predicció, intentant inferir que serà el següent que va a passar.
  • Avaluació de l'impacte, establint el que esperem que hauria de succeir.

Condicions facilitadores

Existixen una sèrie de procediments que quan s'apliquen per damunt d'un ecosistema de dades col·laboratiu ja existent poden donar lloc a un ús encara més efectiu de les dades mitjançant tècniques com:

  • Publicar amb un propòsit, amb l'objectiu de coordinar l'oferta i la demanda de dades de la forma més eficient possible.
  • Establir aliances, incloent en les nostres anàlisis a aquells grups de persones i organitzacions que ens puguen ajudar a entendre millor les necessitats reals.
  • Potenciar l'enfortiment de fonts de dades alternatives proporcionant els recursos necessaris per a crear noves fonts de dades en les àrees encara per explotar.
  • Establir un marc de responsabilitat entorn de/entorn de les dades que tinga en compte els principis d'equitat, compromís i transparència.

Generació de valor

L'ampliació de l'ecosistema i l'establiment de les condicions adequades perquè eixe ecosistema florisca poden donar lloc a economies de dades d'escala de les quals podrem obtindre nous beneficis com:

  • Millorar la governança i l'operativa de la pròpia organització gràcies a les millores generals en transparència i eficiència que acompanyen als processos d'obertura.
  • Potenciar a les persones proporcionant-los les ferramentes que necessiten per a realitzar les seues tasques de la forma més adequada i prendre les decisions correctes.
  • Crear noves oportunitats per a la innovació, la creació de nous models de negoci i l'elaboració de polítiques públiques dirigides per l'evidència.
  • Solucionar problemes optimitzant els processos i servicis i les intervencions dins del sistema en el qual operem.

Com podem observar, el concepte de governança de les dades és en realitat molt més ampli i complex del que en principi un podria esperar i abasta una sèrie de  actuacions clau(Obri en nova finestra)  i tasques que en la majoria d'organitzacions serà pràcticament impossible tractar de centralitzar en un únic rol o a través d'una única ferramenta. Per tant, a l'hora d'establir un sistema de governança de dades en una organització hauríem d'afrontar el repte com un procés de transformació integral o un canvi de paradigma en el qual pràcticament tots els membres de la mateixa hauran d'estar implicats en major o menor mesura. Una bona forma d'afrontar este repte amb major facilitat i millors garanties seria a través de l'adopció i implementació d'alguns de  els marcs i estàndards de referència que s'han anat creant sobre este tema(Obri en nova finestra)  i que es correspondries amb diferents parts d'este model.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic