Alba Smart: desenvolupament de continguts d'interés per a impulsar l'obertura de dades

• Copiar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

06 maig 2022

El projecte Alba Smart és un dels exemples més significatius de com alguns ajuntaments avancen en el seu desenvolupament com a ciutats intel·ligents

A l'hora de posar en marxa una iniciativa de dades obertes, és necessari que totes les persones implicades en el seu desenvolupament siguen conscients dels beneficis de l'obertura de dades, i que tinguen clars els processos i fluxos de treball necessaris per a aconseguir les metes marcades. Solament així es podrà aconseguir una iniciativa amb dades actualitzades i que complisquen els paràmetres de qualitat necessaris.

Eixa idea la tenien clara en Iniciativa Alba Smart(Obri en nova finestra) , i per açò han creat diversos materials que no solament servixen per a dotar de coneixement a tots els implicats, sinó també per a motivar i conscienciar a caps de servici i regidors sobre la necessitat (i obligatorietat) de publicar quanta informació siga possible per a ús de la ciutadania.

Què és Alba Smart?

El projecte  Alba Smart(Obri en nova finestra)  està desenvolupat, de manera conjunta, per els ajuntaments d'Almendralejo i Badajoz amb l'objectiu d'avançar en el seu desenvolupament com a ciutats intel·ligents. Entre les àrees que abasta es troba el control de fluxos de mobilitat turística, la creació d'un hub d'innovació, la instal·lació de punts d'accés wifi en edificis públics, la posada en marxa d'un wifi social o la gestió d'aparcaments i flotes.

En el marc d'este projecte s'ha desenvolupat una plataforma per a unificar la informació de dispositius i sistemes, facilitant així la gestió dels servicis públics d'una manera més eficient. Alba Smart també incorpora un quadre de comandament integral, així com un portal de dades obertes per a cada ajuntament (ací tens disponible el de  Almendralejo(Obri en nova finestra)  i el de  Badajoz(Obri en nova finestra) ).

La iniciativa Alba Smart compta amb la col·laboració de Red.es a través de el  Pla Nacional de Ciutats Intel·ligents(Obri en nova finestra) .

Activitats per a impulsar les dades obertes

Dins del context d'Alba Smart, trobem un grup de treball de Dades Obertes de l'ajuntament de Badajoz, que ha posat en marxa diverses activitats enfocades a la divulgació de el open data en el marc d'una entitat local.

Una de les primeres accions que han dut a terme és l'elaboració d'una WIKI interna en la qual han anat documentant tots els materials que els han sigut d'utilitat. Esta WIKI facilita la compartició de contingut intern, de tal forma que tots els usuaris tenen a la seua disposició materials d'interés per a donar resposta a preguntes com: què és el open data, quins rols, tasques i processos implica, per què és necessari adoptar este tipus de polítiques, etc.

A més, en la part pública de la web de Badajoz, tant de Transparència com de Dades Obertes, han compartit una sèrie de documents inclosos en esta WIKI que també poden ser de l'interés d'altres iniciatives locals:

Continguts relacionats amb la Transparència

En la web s'inclou un apartat- resumixen amb continguts sobre TRANSPARÈNCIA . Entre altres qüestions, inclou un  llistat d'indicadors ITA2017 i la seua assignació a cada Servici de l'Ajuntament .

En este apartat també s'arreplega el marc normatiu que aplica al territori, així com referències externes.

Continguts relacionats amb les dades obertes

També inclou un  apartat-resum sobre DADES OBERTES  , on s'arreplega la normativa a aplicar i enllaços d'interés, a més de:

• El  llistat de 40 conjunts de dades recomanades per la FEMP  en 2019. Este document arreplega una sèrie de dataset que haurien de publicar totes les entitats locals d'Espanya amb la finalitat d'homogeneïtzar la publicació de dades obertes i facilitar la seua gestió. El llistat generat per Alba Smart inclou informació sobre el servici de l'ajuntament responsable de l'obertura de cada conjunt de dades.
  • Un resum de el  pla d'implantació seguit  per l'ajuntament, on s'inclou el flux de treball a seguir, posant l'accent en la necessitat que s'execute de manera continuada: identificant noves fonts d'informació, revisant processos interns, etc.
  • Una  sèrie de vídeos formatius , d'elaboració pròpia, per a ajudar als companys en la preparació i publicació de dades. Inclouen tutorials sobre com organitzar les dades, la seua catalogació o el procés de revisió i aprovació, entre uns altres.
  • Un  manual (d'exemple) sobre com pujar un fitxer  a la seua plataforma de dades obertes, la qual està desenvolupada amb CKAN. Es tracta d'un document pràctic, amb captures de pantalla, que mostren pas a pas tot el procés.
  • El  llistat de vocabularis  que utilitzen com a referència, els quals permeten organitzar, categoritzar i etiquetar sistemàticament la informació.

Entre els seus pròxims passos es troba la presentació dels conjunts de dades en el visualitzador de mapes de l'ajuntament. Les dades del portal ja es bolquen en el GIS corporatiu per a facilitar esta funció en el futur.

Con todas estas acciones se pretende garantizar la sostenibilidad del portal, facilitando su actualización continua por parte de un equipo de trabajo que tienen bien claro los procedimientos de trabajo.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

• Informació i dades del sector públic