La Comissió va presentar la seua proposta sobre la Llei de Servicis Digitals el 15 de desembre de 2020, juntament amb la proposta de Llei de Mercats Digitals, sobre la qual el Parlament Europeu i el Consell van arribar a un acord polític el 22 de març de 2022,
Ara, la Comissió acull amb satisfacció el ràpid acord polític aconseguit el passat 23 d'abril entre el Parlament Europeu i els Estats membres de la UE sobre la proposta de Llei de servicis digitals (DSA), proposta per la Comissió al desembre de 2020. La DSA establix un nou estàndard sense precedents per a la responsabilitat dels usuaris en línia. plataformes respecte de contingut il·legal i nociu. Brindará una millor protecció als usuaris d'Internet i els seus drets fonamentals, a més de definir un conjunt únic de regles en el mercat interior, la qual cosa ajudarà a les plataformes més xicotetes a expandir-se.
El nou marc de la DSA es basa en valors europeus, inclòs el respecte dels drets humans, la llibertat, la democràcia, la igualtat i l'estat de dret. Reequilibrará els drets i responsabilitats dels usuaris, els intermediaris en línia, incloses les plataformes en línia i les plataformes en línia molt grans, i les autoritats públiques.
La DSA conté obligacions de diligència deguda en tota la UE que s'aplicaran a tots els servicis digitals que connecten als consumidors amb béns, servicis o contingut, inclosos nous procediments per a una eliminació més ràpida de contingut il·legal, així com una protecció integral dels drets fonamentals dels usuaris en línia.
En l'àmbit de la DSA hi ha diversos servicis d'intermediació en línia. Sus obligacions en virtut de la DSA depenen de la seua funció, grandària i impacte en l'ecosistema en línia. Estos servicis d'intermediació en línia inclouen:
- Servicis d'intermediació que oferixen infraestructura de xarxa: proveïdors d'accés a Internet, registradors de noms de domini;
- Servicis d'hostalatge tals com a computació en el núvol i servicis d'hostalatge web;
- Motors de cerca en línia molt grans amb més del 10% dels 450 milions de consumidors en la UE i, per tant, més responsabilitat per a frenar el contingut il·legal en línia;
- Plataformas en línia que reunixen a venedors i consumidors, com a mercats en línia, tendes d'aplicacions, plataformes d'economia col·laborativa i plataformes de xarxes socials;
- Plataformas en línia molt grans, amb un abast de més del 10 % dels 450 milions de consumidors en la UE, que podrien presentar riscos particulars en la difusió de contingut il·legal i danys socials.
Concretament, el DSA conté:
- Mesures per a contrarestar béns, servicis o continguts il·legals en línia, tals com:
- un mecanisme perquè els usuaris marquen fàcilment aquest contingut i perquè les plataformes cooperen amb els anomenats "marcadors de confiança";
- noves obligacions sobre la traçabilitat dels usuaris comercials en els mercats en línia;
- Noves mesures per a empoderar als usuaris i la societat civil, incloent:
- la possibilitat d'impugnar les decisions de moderació de contingut de les plataformes i buscar reparació, ja siga a través d'un mecanisme de disputa extrajudicial o reparació judicial;
- provisió d'accés a investigadors examinats a les dades clau de les plataformes més grans i provisió d'accés a les ONG pel que fa a l'accés a dades públiques, per a proporcionar més informació sobre com evolucionen els riscos en línia;
- mesures de transparència per a plataformes en línia sobre una varietat de temes, inclosos els algoritmes utilitzats per a recomanar contingut o productes als usuaris;
- Mesures per a avaluar i mitigar els riscos, tals com:
- obligacions per a plataformes molt grans i motors de cerca en línia molt grans de prendre mesures basades en riscos per a evitar l'ús indegut dels seus sistemes i sotmetre's a auditories independents dels seus sistemes de gestió de riscos;
- Mecanismos per a adaptar-se ràpida i eficientment en reacció a crisi que afecten la seguretat pública o la salut pública;
- Noves garanties per a la protecció de menors i límits en l'ús de dades personals sensibles per a publicitat dirigida.
- Supervisió i execució millorades per part de la Comissió quan es tracta de plataformes en línia molt grans. El marc de supervisió i compliment també confirma el paper important dels Coordinadors de Servicis Digitals independents i la Junta de Servicis Digitals.