accesskey_mod_content

Nuevo Real Decreto per a l'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

31 març 2021

El Reglament aborda la regulació global i unitària del funcionament del sector públic per mitjans electrònics tant en l'àmbit intern de les Administracions com en les relacions interadministratives i amb els ciutadans i empreses.

El Consell de Ministres ha aprovat mitjançant Real Decreto, a proposta dels Ministeris d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital i de Política Territorial i Función Pública, el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics(Obri en nova finestra) , que aborda la regulació global i unitària del funcionament del sector públic per mitjans electrònics tant en l'àmbit intern de les Administracions com en les relacions interadministratives i amb els ciutadans i empreses.

El Real Decreto(Obri en nova finestra) unifica en un mateix Reglament el desenvolupament de tots els aspectes relacionats amb l'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics previstos en les dos lleis de capçalera en esta matèria (la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic). Amb açò, s'aconseguix una important labor de sistematització i ordenació, amb un notable esforç de simplificació de conceptes tècnicament complexos.

El Reglament aprofundix en l'objectiu de comptar amb una Administració Pública digital, moderna, accessible i personalitzada a les necessitats dels diferents col·lectius socials. Este Real Decreto consolida la normativa relativa a servicis electrònics a la ciutadania i empreses, i impulsa l'ús i els beneficis de la digitalització en l'Administració.

Per exemple, facilitarà l'avanç perquè la ciutadania no haja de tornar a aportar informació de la qual ja dispose la pròpia Administració, que puga consultar les notificacions en una direcció de notificacions única i que puga accedir a un punt únic d'informació a través del PAGe (Punt d'Accés General electrònic).

El Reglament dota a España del marc regulatori imprescindible per a afrontar els grans desafiaments que plantegen l'evolució de tecnologies disruptives, la seua aplicació a la gestió de la informació i l'execució de polítiques públiques, els nous models de relació de ciutadans i empreses amb les Administracions Públiques i la reutilització eficient de la informació.

La seua entrada en vigor, el pròxim 2 d'abril, eliminarà definitivament la superposició de règims jurídics diferents i facilitarà a ciutadans, empreses i administracions el desenvolupament reglamentari bàsic en un sol text, contribuint amb açò a la seguretat jurídica, que és un dels objectius de la norma.

Con la aprobación de este Reglamento se cumple una de las medidas para la transformación digital del sector público incluida en la Agenda España Digital 2025 y con una de la reformas que se contemplan en el Plan de Recuperación Transformación y Resiliencia para el primer semestre del año.

España compta amb una posició molt favorable per a abordar la transformació digital i, en el que concernix a l'Administració electrònica, està situada entre els països més avançats de la Unió Europea, gràcies a l'esforç continuat de les Administracions Públiques, segons reflectix l'informe DESI de la Comissió Europea.

Principals objectius

Este reglament té quatre objectius principals. En primer lloc, millorar l'eficiència de l'Administració electrònica. Per a açò, es facilita el dret dels ciutadans a relacionar-se per mitjans electrònics amb les Administracions Públiques; l'obligatorietat de relació electrònica de les persones jurídiques i d'algunes categories de persones físiques; i la tramitació electrònica dels procediments com a actuació habitual de les Administracions Públiques.

Les Administracions comptaran amb un arxiu electrònic d'expedients que corresponguen a procediments finalitzats i totes les notificacions es realitzaran per mitjans electrònics llevat que es tracte de persones físiques no obligades a ser notificades electrònicament.

El segon objectiu és que tant el funcionament electrònic intern de l'administració com les relacions de les Administracions Públiques entre si es realitze electrònicament. Açò implica la interoperabilitat com a principi bàsic, determinar les condicions i instruments de creació de seus electròniques, així com els supòsits d'utilització dels sistemes de firma de segell o codi segur de verificació, i els propis sistemes de firma electrònica.

El tercer objetivo es el de incrementar la transparencia de la actuación administrativa y la participación de las personas en la Administración Electrónica. Así, se desarrolla el funcionamiento del Punto de Acceso General electrónico (PAGe), y la Carpeta Ciudadana en el Sector Público Estatal. También se regula el contenido y los servicios mínimos a prestar por las sedes electrónicas y sedes electrónicas asociadas y el funcionamiento de los registros electrónicos.

En quart lloc, es busca disposar de servicis digitals fàcilment utilitzables i accessibles de manera que es puga aconseguir que la relació de l'interessat amb l'Administració siga fàcil, intuïtiva i efectiva quan use el canal electrònic.

Impactes positius

El Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics incrementarà la seguretat jurídica, així com la predictibilidad de l'actuació de les Administracions Públiques, contribuint a millorar el servici als ciutadans, la imatge institucional d'España i la confiança.

El Real Decreto afavorix també la igualtat d'oportunitats, la no discriminació i l'accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, atés que els mitjans electrònics proporcionen una via alternativa de comunicació amb l'Administració.

Asimismo, se refuerza la defensa de derechos individuales. Es el caso del derecho a un acceso rápido, eficaz y eficiente a los servicios públicos a través de los medios electrónicos; el de disponer de unos servicios web de calidad que sean útiles y satisfagan sus necesidades; el de recibir una información transparente y veraz; y, al mismo tiempo, el derecho a preservar la privacidad de los ciudadanos y sus datos personales.

El Reglament té, a més, un impacte ambiental positiu en reduir la petjada de carboni de la tramitació tradicional en la qual s'empra massivament el paper, la impressió làser i la logística. Enfront d'esta tramitació tradicional, el present Real Decreto proposa eliminar el paper per a la majoria dels processos administratius, alguna cosa que permet eliminar la impressió i els processos logístics i el seu consegüent impacte ambiental.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra) (La Moncloa)

Font original de la notícia(Obri en nova finestra) (Ministeri d'Assumptes Econòmics i Trasnformación Digital)

Text del Reial decret(Obri en nova finestra)  pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics (BOE)

 

 

  • Ciutadà
  • Servicis electrònics
  • Lleis 39 i 40