Publicat l'Estudi sobre digitalització de l'Administració

• Copiar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

17 desembre 2021

El presente estudio forma parte de un proyecto del Observatorio Nacional de Tecnología y Sociedad (ONTSI) que tiene como principal objetivo identificar tendencias, actitudes y valoraciones de la población internauta española en cuestiones relativas a la digitalización.

L'Estudi Estudi sobre digitalització de l'Administració(Obri en nova finestra) , elaborat per l'Observatori Observatori Nacional de Tecnologia i Societat(Obri en nova finestra) (ONTSI), valora la importància que la ciutadania concedix al procés de digitalització de l'Administració pública a través de l'anàlisi de les seues actituds respecte a la identificació digital, les opinions sobre la implementació de canals digitals d'atenció i sobre la realització de gestions i tràmits online.

L'impuls de la digitalització de l'Administració pública s'ha traduït necessàriament en l'ús de la identificació digital que ja empra el 77% de la població internauta per a realitzar algun tipus de consulta, procés o gestió administrativa, percentatge que s'incrementa fins al quasi el 87% quan es tracta de persones amb edats compreses entre els 24 i 35 anys.

Valoració de la identificació digital

La implantació i disponibilitat de les diferents opcions d'identificació digital són valorades de forma prou o molt positiva pel 65% dels internautes enquestats, mentre que solament el 11% es mostra crític, ja que considera la seua implantació res positiva. En general, la valoració mitjana que rep la seua disponibilitat és de notable, encara que els qui l'han utilitzat en alguna ocasió li donen una nota superior (7,7). Esta qualificació és inferior entre aquells que no les han utilitzat mai (6,1).

Algo similar ocurre con el grado de confianza que genera su uso. En general, el 66% de las personas se fían de los sistemas de identificación digital mientras que solo el 11% muestra cierta desconfianza.

Canals digitals d'atenció ciutadana

Los canales digitales de atención ciudadana cuentan con menor popularidad, ya que solo los emplea una tercera parte de la población (el 34%). Incluso en el estrato de edades donde estos canales son más utilizados (personas de entre 25 y 34 años), el porcentaje de uso es del 38%.

Quasi la mitat de les persones enquestades es mostren molt o prou favorables amb l'adopció d'assistents virtuals o chatbots com una ferramenta més de comunicació amb l'Administració, enfront del 24% que es manifesta crític amb este tipus d'atenció.

No obstant açò, el 57% dels enquestats es mostren molt o prou interessats en la unificació de la bústia de notificacions de l'Administració pública, a través del que es puguen consultar les comunicacions enviades des dels diferents organismes públics. D'altra banda, una mesura d'este tipus genera indiferència en el 15% de la població enquestada.

Tramitació online

La mayoría de la ciudadanía (68%) ha realizado gestiones o trámites de la Administración pública de manera telemática, siendo las personas con edades comprendidas entre los 55 y 64 años quienes más lo han hecho (el 74%).

D'altra banda, més del 64% dels enquestats considera molt o prou positiu el poder realitzar tràmits online. A més, els qui els han dut a terme en alguna ocasió es mostren bastant satisfets i, en general, els atorguen una valoració mitjana de quasi un 8.

Sobre l'estudi

L'estudi forma part d'un projecte que té com a principal objectiu identificar tendències, actituds i valoracions de la població internauta espanyola en qüestions relatives a la digitalització. Aquest proyecto consta de dos partes: por una parte, la realización de un estudio anual de tendencias orientado a la identificación de las tendencias y actitudes de la ciudadanía en temas de digitalización y por otro, la realización de estudios tracking, de periodicidad semestral, que tiene como fin abordar el análisis de cuestiones de actualidad que sean de interés en cada momento, con respecto a elementos o aspectos relacionados con el comportamiento digital de la ciudadanía.

La muestra tomada para el estudio consiste en 800 encuestas realizadas entre el 20 de agosto y el 2 de septiembre de 2021 a la población internauta mayor de 15 años, tomando la definición de internauta como persona que haya utilizado o accedido a Internet en los últimos 3 meses.

La distribución muestral se realizó mediante cuotas de género, tramo de edad, nivel de estudios, tamaño de hábitat y comunidad autónoma, según los datos de perfil de usuarios de Internet en los últimos 3 meses obtenidos en la Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares (en adelante, TICH) de 2020 del Instituto Nacional de Estadística (en adelante, INE).

En l'informe es mostren els resultats més rellevants obtinguts en la segona de les tres onades que componen l'estudi tracking semestral.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra) (Red.es)

Font original de la notícia(Obri en nova finestra) (ONTSI)

Estudi sobre digitalització de l'Administració(Obri en nova finestra) (PDF)

• Servicis electrònics