L'Agència Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) ha presentat hui la Guía "Protecció de dades i Administració Local " per a facilitar l'adequació al Reglament General de Protecció de Dades (RGPD) dels tractaments de dades que realitzen les entitats locals. La presentació ha tingut lloc en un acte celebrat amb representants de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) i del Consell General de Secretaris, Interventors i Tresorers d'Administració Local (COSITAL), i que ha comptat amb la presència de representants d'ajuntaments i diputacions provincials.
L'Administració Local arreplega i tracta dades personals dels ciutadans per a poder prestar els servicis públics que tenen a veure amb les seues competències i realitzar les funcions que tenen encomanades. El padró municipal d'habitants, les subvencions i ajudes, la gestió de tributs, les borses de treball o el registre de documents són només alguns exemples i, en la mesura en què estes entitats efectuen tractaments de dades, estan obligades a adaptar-se al Reglament General de Protecció de Dades, que s'aplica el 25 de maig d'enguany.
La guia inclou una primera part dedicada a conceptes bàsics, en la qual delimita que els responsables del tractament de dades en l'àmbit local són els municipis i les diputacions locals. Estes últimes complixen un doble vessant, com a responsables dels seus respectius tractaments, i com a encarregats de tractament en aquells casos en què presten servicis als municipis i eixa prestació implique un tractament de dades.
Baix l'epígraf de ‘Adequació al RGPD dels tractaments de dades de l'Administració Local’ la guia inclou un full de ruta que arreplega els elements que les entitats locals han de tindre present amb el nou context normatiu, entre els quals destaca el canvi de mentalitat que suposa el principi de responsabilitat proactiva, els supòsits de legitimació del tractament de dades, les Avaluacions d'Impacte en la Protecció de Dades (EIPD), la privacitat des del disseny i per defecte o el Delegat de Protecció de Dades (DPD). Així mateix, s'inclou un apartat específic sobre les ‘smart cities’, per la possibilitat que la tecnologia oferix als responsables dels municipis d'obtindre informació sobre els ciutadans en temps real.
La tercera part de la guia conté un catàleg de consultes freqüents que ha sigut elaborat prenent com a referència els informes realitzats pel Gabinet Jurídic de l'AEPD en resposta a les qüestions plantejades pels responsables de l'Administració Local en els últims anys. Entre elles es troben, per exemple, aquelles relacionades amb la possibilitat de cedir dades del padró municipal per a fomentar la participació ciutadana, la gravació de sessions dels plens municipals i posterior publicació en xarxes socials o la relació entre protecció de dades i transparència administrativa. Totes les respostes tenen en compte la imminent aplicació del RGPD.
Amb esta guia, que inclou quadres-resumixen amb nombrosos exemples pràctics, l'AEPD afig un nou recurs amb el qual reforça el repositori de guies i materials al que poden recórrer les entitats públiques per a completar la seua adaptació al nou Reglament, com la infografia amb informació simplificada per a l'adaptació de les Administracions al nou Reglament, el impacte del RGPD sobre l'activitat de les AAPP , de les Administracions Locals o el document sobre el Delegat de Protecció de Dades .
Estos recursos es complementen amb INFORMA_RGPD , el canal de recent creació per a donar resposta a les qüestions que puguen plantejar responsables, encarregats i delegats de protecció de dades; la celebració de jornades de formació conjuntes amb Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) i l'Institut Institut Nacional d'Administració Pública (INAP) , així com sessions informatives realitzades per l'AEPD en centres o instituts de formació autonòmics de les Comunitats Autònomes per a explicar l'abast dels canvis normatius.