- Els tràmits electrònics representen ja el 78% del total de tràmits dels ciutadans amb l'Administració General de l'Estat.
- El nou Punt d'Accés General, a més de facilitar l'accés als tràmits per via electrònica, orienta als ciutadans, centralitza la informació, oferix ajuda als emprenedors, fomenta la participació ciutadana amb més presència en xarxes socials i brinda una major disponibilitat de les bústies de suggeriments
- Està preparat per a incorporar el sistema d'identificació Cl@ve dels ciutadans davant l'Administració i la consulta de les seues notificacions a través de Notific@
El Punt d'Accés General és una de les mesures impulsades per la Comissió per a la Reforma de les Administracions Públiques (CORA), amb l'objectiu de construir la “Administració virtual”, de manera que els ciutadans disposen d'un sol punt d'entrada per a accedir a tota la informació necessària per a iniciar, tramitar i concloure els seus procediments administratius, obtindre les dades necessàries per a relacionar-se amb l'Administració, complir les seues obligacions i conéixer els seus drets.
Amb esta mesura s'inicia la fi de la dispersió dels servicis de les Administracions Públiques, fins ara en diferents portals, s'unifica tota la informació sobre tràmits i, des del Punt d'Accés General, és ja possible comptar amb una Administració virtualment operativa i oberta 24 hores al dia, 7 dies a la setmana, 365 dies a l'any.
Tramitació electrònica
A través de l'Administració electrònica, els ciutadans van realitzar en 2013 370,5 milions de tràmits electrònics (76%) enfront de 117,7 milions de tràmits no electrònics (24%). En 2014, en el primer semestre, els tràmits electrònics sumen 205 milions (78,6%) enfront de 55,7 milions de tràmits no electrònics (21,4%).
Hui, els més de 4.300 tràmits i servicis públics als quals es pot accedir per via electrònica produïxen estalvis importants, només en 2013 l'estalvi va superar els 16.600 milions d'euros, entre altres motius, segons el model estàndard de costos homologat per la UE, perquè una gestió electrònica té un cost mitjà de sol 5 euros, enfront de 80 euros d'un tràmit presencial. I una notificació postal costa 2,55 euros, mentre una notificació electrònica amb prou faenes costa 0,03 euros.
Nous servicis en el Punt d'Accés General
- El nou portal, orientarà als ciutadans en la seua relació amb les Administracions Públiques, oferint la informació i els servicis que tenen a la seua disposició.
- Ofrece ajuda a les empreses i emprenedors, i canalitza a través de la Finestreta Única Directiva de Servicis (eugo.es) les alternatives que l'Administració oferix per a la creació d'una empresa des de la xarxa.
- Facilita l'accés al catàleg de procediments administratius de l'Administració General de l'Estat i d'altres Administracions Públiques, en funció de la firma de convenis.
- Fomenta en els ciutadans la utilització de la tramitació electrònica en facilitar l'accés als servicis electrònics mitjançant una classificació i ordenació per matèries des de la perspectiva ciutadana.
- Fomenta la participació dels ciutadans amb un augment de la presència en xarxes socials i bústies de suggeriments i opinió.
El Punt d'Accés General també arreplegarà una carpeta ciutadana que incorporarà, en la seua segona fase, els següents servicis:
- Integració amb el sistema d'identificació propi de l'Administració General de l'Estat: Cl@ve .
- Consulta de les comunicacions i notificacions rebudes a través de la plataforma Notific@.
- Les notificacions per compareixença davant la seu electrònica del punt d'accés general.
D'altra banda, esta carpeta està preparada també para, en la mesura que els recursos ho permeten, consultar l'estat de tramitació dels expedients, sent, d'esta forma, una verdadera carpeta ciutadana.
Antecedents i evolució
Com a antecedent al punt d'accés general existix des de l'any 2006 el portal 060.es ( www.060.es ) que oferix informació sobre els servicis electrònics i l'activitat i organització de les AAPP.
El Punt d'Accés General substituïx al citat portal i introduïx les següents millores:
- Orienta als ciutadans en la seua relació amb l'administració amb pautes d'ajuda organitzades en esdeveniments / necessitats dels ciutadans.
- Conté guies d'assistència en esdeveniments que impliquen diversos tràmits i/o de diferents administracions.
- Permet l'accés a tots els procediments i tràmits de l'AGE amb informació sobre els mateixos, documentació a presentar i accés al formulari Oferix informació general sobre l'organització de les Administracions Públiques.
- Permet l'ús d'aplicacions mòbils d'ajuda als ciutadans (actualment, buscador d'oficines i, pròximament, buscador d'ocupació pública i proves de capacitació professional) disponibles en les dos principals plataformes (iOS i Android).
- En matèria d'ocupació pública, a més de les subscripcions a convocatòries que ja podien realitzar-se, es podran consultar en un futur les comunicacions i les notificacions realitzades per correu postal, a través de la plataforma Notific@; a més, es permet realitzar les notificacions per compareixença en la seu electrònica del Punt d'Accés General.