accesskey_mod_content

Resultats de l'anàlisi europea sobre la situació dels delegats de protecció de dades

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

18 gener 2024

L'Agència Espanyola de Protecció de Dades ha participat en esta iniciativa coordinada, realitzada en el marc del Comité Europeu de Protecció de Dades. 

L'Agència Espanyola de Protecció de Dades ( AEPD ) ha participat en una acció europea coordinada per a analitzar la designació i situació dels delegats de protecció de dades ( DPD ) en entitats públiques i privades, dins del marc d'actuacions coordinades del Comité Europeu de Protecció de Dades ( EDPB , per les seues sigles en anglés). Este document proporciona una visió integral per a identificar i fomentar les millors pràctiques, detectar possibles deficiències i realitzar recomanacions. La figura del delegat de protecció de dades exercix una funció fonamental d'intermediació entre les Autoritats de Supervisió, la ciutadania i les organitzacions, i contribuïx de manera essencial al compliment de la normativa de protecció de dades i a promoure la protecció efectiva dels drets dels interessats.

L'Obri informe,(Obri en nova finestra)  que oferix una visió europea tant del sector públic com del privat, aglutina els resultats de les 25 autoritats de protecció de dades que han participat en la iniciativa. La seua finalitat és contribuir a elevar el nivell de compliment i la protecció de les dades personals dels ciutadans, no solament a nivell nacional sinó també en el conjunt de la UE. Els resultats es mostren en l'informe de forma agregada, generant una visió àmplia i permetent un seguiment específic en l'àmbit de l'Espai Econòmic Europeu.

Per la seua part, l'AEPD ha analitzat les pràctiques de les més de 10.000 entitats del sector públic i privat(Obri en nova finestra) que han respost al qüestionari remès i que incloïa qüestions relacionades amb la designació, coneixement i experiència dels DPD, les seues tasques i recursos o el seu paper i posició en les seues respectives organitzacions, entre unes altres. En el cas dels qüestionaris dirigits a les entitats del sector públic andalús, l'Agència ha col·laborat amb el Consell de Transparència i Protecció de Dades d'Andalusia, que ha publicat els resultats d'aquestes enquestes en la seua pàgina web(Obri en nova finestra) .

Pel que fa a entitats del sector privat, el qüestionari s'ha dirigit a diferents sectors d'activitat: educació, entitats bancàries i financeres, sanitat, sector energètic, seguretat, servicis de telecomunicacions, solvència patrimonial i crèdit, i activitats relacionades amb els jocs d'atzar i apostes. 

L'informe arreplega recomanacions i punts d'atenció dirigits a les organitzacions, els DPD i les autoritats de control, tals com:

  • Continuar promovent la conscienciació entre les organitzacions perquè adopten la necessària diligència en la designació del DPD .
  • Necessitat que els responsables del tractament verifiquen els mitjans posats a la disposició dels DPD perquè exercisquen amb eficàcia les funcions que tenen encomanades.
  • Proporcionar la capacitació i la formació dels DPD a través de diversos mecanismes, així com fomentar l'ús de la certificació.
  • Necessitat de dotar al DPD de la deguda independència en l'exercici de les seues funcions amb la finalitat d'evitar els conflictes d'interés, així com promoure la necessària visibilitat del delegat dins de l'organització.
  • Importància de promoure els mecanismes interns perquè el DPD reporte al més alt nivell de l'organització. 
  • Continuar amb la labor desenvolupada fins ara per les autoritats de control amb la finalitat de proporcionar directrius i ferramentes que contribuïsquen a l'eficaç acompliment de les funcions de delegat de protecció de dades.

Esta iniciativa s'engloba dins del Marc d'Execució Coordinada ( CEF ) del Comité, que se sumisca a la realitzada en 2022 que va analitzar l'ús de servicis en el núvol per part del sector públic,  en la qual també va participar l'Agència.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic
  • Seguretat i Protecció de Dades