accesskey_mod_content

L'INCIBE va gestionar quasi 119.000 incidents en ciberseguretat en 2022

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Noticia disponible únicamente con fines históricos y de hemeroteca. La información y enlaces mostrados se corresponden con los que estaban operativos a la fecha de su publicación. No se garantiza que continúen activos actualmente".

24 abril 2023

Segons el seu últim informe de Balanç de Ciberseguretat, l'institut depenent del MAETD ha gestionat un 9% més d'incidències respecte a l'any anterior.

L'Institut Institut Nacional de Ciberseguretat d'Espanya(Obri en nova finestra)  (INCIBE), órgano dependiente del Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital, a través de la Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial, ha publicado su último Balance de Ciberseguridad 2022. En él, se destaca que se han gestionado un total de 118.820 incidentes de ciberseguridad a lo largo del año pasado, casi un 9% más respecto al año anterior. Desde el INCIBE se prevé que “los incidentes siguen creciendo de manera continuada”.

Les dades de l'informe, arreplegats per el Centre de Resposta a Incidents de Seguretat (INCIBE-CERT), revelen que 110.294 incidents van afectar a la ciutadania (48%) i les empreses (52%). Els quals es van ocasionar per una filtració de dades (sensibles, protegits o confidencials que són robats per una persona no autoritzada) o a causa de certes vulnerabilitats de sistemes tecnològics (debilitat d'un sistema que pot posar en risc la seua seguretat). També, es van veure afectats 546 operadors crítics i essencials i altres 7.980 persones dins de la Xarxa Acadèmica (87% són incidents relacionats amb sistemes vulnerables).

El informe pone de manifiesto la importancia de conocer los riesgos para intentar bloquear los incidentes lo antes posible y evitar así que se propaguen. Los incidentes más frecuentes han sido los fraudes online, empezando con 16.902 incidentes por phishing (correo electrónico que simula ser una entidad legítima con el objetivo de robar información privada, realizar un cargo económico o infectar el dispositivo), 14.000 por malware (software malicioso que lleva a cabo acciones como extracción de datos u otro tipo de alteración de un sistema) y 448 incidentes por ransomware (secuestro de datos de un dispositivo). Aunque se han conseguido cerrar 654 tiendas fraudulentas durante el año 2022, todavía queda mucho camino por delante con el contenido abusivo (pornografía infantil, delitos de odio, ciberacoso…) que han gestionado más de 5.000 incidentes.

La Cultura de Ciberseguretat és un dels principals reptes i objectius de la Llei de Ciberseguretat 5G

El 017 és un número de telèfon d'ajuda en ciberseguretat que el INCIBE ha posat en marxa a través dels fons del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència per a afavorir la Cultura de Ciberseguretat sostenible per a ciutadania i empreses que s'engloba en la «Llei de Ciberseguretat 5G», inclosa com una de les reformes del Component 15 del Pla dedicat a «Connectivitat digital, impuls de la ciberseguretat i desplegament del 5G».

Este servici, totalment gratuït i confidencial, té un horari disponible tots els dies de dilluns a diumenge, concretament des de les 8 d'el matí fins a les 11 de la nit. Està gestionat per un grup de professionals experts que oferixen assessorament tècnic, psicosocial i legal.

A través d'este nombre, se centralitzen els servicis d'atenció telefònica que oferix INCIBE relacionats amb dubtes o consultes sobre ciberseguretat, privacitat, protecció de dades, confiança digital, ús segur i responsable d'Internet i de la tecnologia.

Esta línia d'ajuda en ciberseguretat suposa un increment en els mecanismes de resposta a través de servicis i accions coordinades de resposta. D'esta manera, es pretén millorar els servicis d'alerta primerenca i vigilància de ciberamenazas i desenvolupar solucions per a la millora dels servicis públics de ciberseguretat.

Así, las consultas planteadas en el número de teléfono 017 y sus diferentes canales de contacto ayudaron a aumentar el nivel de prevención de la sociedad en temas de ciberseguridad con más de 67.300 consultas (un 55% de las llamadas fueron para prevenir un incidente, mientras que el otro 45% fue para solucionarlo) a lo largo del año 2022. En concreto, 44.331 por vía telefónica, 17.014 a través de los canales de chat de WhatsApp (90​0 116 117) i Telegram ( @INCIBE017 ), i 5.977 mitjançant el  formulari web(Obri en nova finestra) .

En el balanç de INCIBE també es mostra una preocupació per la privacitat i la reputació en les xarxes socials i Internet (32,4%), els fraus online (14%) i el ciberassetjament escolar (10,1%). Incloent el sexting, la protecció de dispositius, els continguts perjudicials i la mediació parental, entre altres temàtiques.

Oficina de Seguretat de l'Internauta (OSI) i la Internet Segura for Kids (IS4K)

Per a obtindre més informació sobre la seguretat en Internet, el INCIBE compta amb l'espai  Oficina de Seguretat de l'Internauta (OSI)(Obri en nova finestra) . Este portal inclou avisos per a estar al dia amb les últimes alertes de seguretat i un blog amb articles que oferixen informació sobre els problemes de seguretat i consells per a evitar les amenaces que poden existir en navegar per Internet. A més en la web, es poden trobar històries reals que han succeït i molts altres recursos pràctics com a tallers, guies, ferramentes, tests, jocs interactius…

En referència als menors i el seu entorn, el INCIBE també disposa un Centre de Seguretat en Internet denominat  Internet Segura for Kids(Obri en nova finestra)  (IS4K). El seu objectiu és proporcionar un ús segur i responsable d'Internet i les noves tecnologies entre les xiquetes, els xiquets i la joventut.

Este espai oferix programes, jocs i ferramentes d'aprenentatge per a fomentar el coneixement en esta matèria (més de 100 mil persones formades), un blog amb notícies d'actualitat, consells i casos reals i desenvolupa diverses activitats, cursos i jornades de ciberseguretat com el Dia d'Internet Segura (amb la participació de més de 32.000 alumnes espanyols).

Dins de les seues moltes funcions, es destaquen la sensibilització i promoció de campanyes, iniciatives i programes per tot l'àmbit nacional; atorgar formació a la gent jove, la infància, les famílies, el professorat i grups de professionals relacionats amb els menors; reduir la disponibilitat de determinats continguts sexuals en Internet. Les campanyes publicitàries de conscienciació desenvolupades en mitjans digitals, televisió i altres mitjans de comunicació han aconseguit arribar a més de 38,7 milions de persones.

En el blog d'IS4K es constata que la gent jove i els menors desconeixen els riscos de navegar en Internet. Alguns dels casos reals que apareixen són l'ús d'una targeta de crèdit sense donar-se compte en acceptar comprar roba per a un avatar en el videojoc de Fortnite, compartir vídeos no desitjats en la plataforma d'adults de Onlyfans​ mentre van d'una pàgina a una altra o donar dades personals a una persona desconeguda a través de la xarxa social de Discord fer clic en missatges desconeguts.

Per a més informació sobre qüestions relacionades amb ciberseguretat, pot contactar amb el INCIBE a través de cadascun dels canals esmentats amb anterioritat o consultar la seua pàgina web​.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Seguretat i Protecció de Dades