" /> PAe - Les dades i la transformació digital en el sistema de justícia
accesskey_mod_content

Les dades i la transformació digital en el sistema de justícia

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

04 novembre 2022

Recentment s'ha fet públic el document "Manifest per un espai públic de dades" on es planteja la necessitat de reforçar la importància de les dades en el procés de transformació digital que s'està abordant en este ámbito.do en este àmbit

El document (Obri en nova finestra) ha sigut elaborat en el si del Comité Tècnic Estatal de l'Administració Judicial Electrònica(Obri en nova finestra) i posteriorment va ser ratificat per les Administracions Públiques competents en matèria de Justícia, açò és, l'Administració General de l'Estat a través del Ministeri de Justícia i les Comunitats Autònomes que han assumit la competència en este àmbit, així com el Consell General del Poder Judicial i la Fiscalia General de l'Estat.

En concret, com es reconeix expressament(Obri en nova finestra) , es tracta de “un instrument que busca millorar l'eficiència de la Justícia a través del tractament de dades i dissenyar les polítiques públiques en l'àmbit de la Justícia, partint de la consideració de la dada com un ben públic, de manera que es garantisca tant la seua producció com el seu lliure accés”.

Quins són els principals objectius que es pretenen aconseguir?

El document forma part d'una iniciativa de major abast denominada Justícia basada en dades que, en el marc més ampli de la  transformació del servici públic de Justícia(Obri en nova finestra) , es concep com a projecte prioritari per a l'Administració de Justícia. La seua principal finalitat consistix en la creació d'un espai públic de dades segur, interoperable i orientat a la seua reutilització. En concret es pretén:

  • Promoure un model de gestió orientat a les dades en el qual s'ha de sustentar la transformació de la Justícia.
  • Atés que les dades s'han de considerar com un ben públic, es considera prioritari garantir el lliure accés als mateixos.
  • Impulsar un espai públic de dades segur, interoperable i orientat a la seua reutilització, la qual cosa implica la necessitat de fer front a reptes i problemes tècnics, organitzatius i, en última instància, jurídics. A este efecte es proposa un model de governança basat en la configuració de l'accés a les dades com un dret, el foment de la interoperabilitat, així com, entre altres principis, el foment del coneixement de les dades i el rebuig d'aquelles pràctiques que impedisquen la reutilització de les dades o, si escau, impliquen el reconeixement de drets exclusius.
  • Garantir la innovació en l'àmbit de la Justícia amb una orientació basada en la solució de problemes concrets, en particular per a promoure la cohesió i la igualtat.

Dificultats i desafiaments des de la perspectiva de les dades obertes i la reutilització

Es tracta, sens dubte, d'un plantejament suggeridor que, no obstant açò, ha de fer front a importants reptes que van més enllà de la mera aprovació de documents formals i l'impuls de reformes legislatives.

En primer lloc, cal partir de l'existència d'una pluralitat de subjectes implicats. A estos efectes s'ha d'emfatitzar l'existència d'una doble perspectiva en la gestió pública de l'àmbit judicial. D'una part, el Ministeri de Justícia o, si escau, les Comunitats Autònomes amb les competències transferides són les Administracions que proporcionen els mitjans materials i personals de suport a la gestió i, per tant, a els qui correspon l'exercici de les competències relatives a l'accés i la reutilització de la informació vinculada al seu propi àmbit competencial. D'una altra, la Constitució reserva en exclusiva a jutges i tribunals l'exercici de la funció jurisdiccional, la qual cosa suposa un rellevant protagonisme en la tramitació i la gestió documental. Referent a açò, la legislació atorga una important funció al Consell General del Poder Judicial pel que es referix a l'accés i la reutilització de les decisions judicials. Sens dubte, el fet que l'òrgan de govern judicial haja ratificat el Manifest representa un important compromís més enllà de la regulació legal.

En segon lloc, encara que des de l'aprovació aprovació en 2011 d'un marc legislatiu(Obri en nova finestra) tendent a impulsar la digitalització de la Justícia s'ha produït un avanç significatiu, no obstant açò, amb freqüència la realitat diària dels jutjats i tribunals demostra la importància que seguix tenint la gestió basada en el suport paper. Així mateix, en ocasions persistixen importants problemes d'interoperabilitat i, en definitiva, la interconnexió de les diferents ferramentes tecnològiques i sistemes d'informació no sempre està garantida en la pràctica.

A fi de fer front a estos desafiaments en els últims mesos s'han impulsat dos iniciatives de gran rellevància. D'una banda, la reforma que pretén dur a terme el Projecte de Llei de mesures d'eficiència processal en el servici públic de Justícia(Obri en nova finestra) evidència, en definitiva, que la modernització de la Justica és encara un objectiu pendent. Ara bé, ha de tindre's en compte que no es tracta, simplement, de repte purament tecnològic, sinó que, a més, es requerixen importants reformes en l'estructura organitzativa, la gestió documental i, en definitiva, la cultura que impregna un àmbit del sector públic molt formalitzat. Es precisa, per tant, un important esforç en la gestió del canvi que es pretén impulsar amb el Manifest.

Pel que es referix a les dades obertes i la reutilització de la informació del sector públic és necessari distingir entre la gestió purament administrativa on la competència correspon a les Administracions Públiques, com abans s'ha indicat i, d'un altre costat, les decisions judicials, àmbit este últim en mans del Consell General del Poder Judicial. En este sentit, cal reconéixer l'important important esforç que s'ha realitzat per part de l'òrgan de govern dels jutges a l'hora de facilitar l'accés a informació estadística(Obri en nova finestra) . No obstant açò, l'accés a les decisions judicials amb finalitats de reutilització presenta importants restriccions que haurien de reconsiderar-se a la vista de la regulació europea(Obri en nova finestra) . Àdhuc partint de l'avanç que va suposar en el seu moment la posada en marxa del servici d'accés a les resolucions judicials disponible a través del CENDOJ(Obri en nova finestra) la veritat és que es tracta d'un model amb rellevants limitacions que pot dificultar l'impuls de servicis digitals avançats basats en l'ús de dades(Obri en nova finestra) .

Tot i que l'últim intent de regular les singularitats de la reutilització de la informació judicial per part del Consell General del Poder Judicial acabara amb la seua anul·lació pel Tribunal Suprem(Obri en nova finestra) el citat Projecte de Llei contempla una mesura rellevant sobre este tema. En concret, en el marc de l'arxiu electrònic de documents i expedients, encarrega al Consell General del Poder Judicial la regulació de “la reutilització de sentències i altres resolucions judicials per mitjans digitals de referència o reexpedició d'informació, siga o no amb finalitats comercials, per part de persones físiques o jurídiques per a facilitar l'accés a les mateixes de terceres persones”.

Més recentment, a la fi de juliol, el Consell de Ministres va aprovar una segona iniciativa legislativa que ja s'està tramitant en les Corts Generals(Obri en nova finestra) i que incorpora algunes mesures específicament dedicades a l'impuls de l'eficiència digital. En concret, en relació amb l'expedient judicial electrònic, la reforma pretén superar el model de gestió basada en els documents i planteja un canvi de paradigma que partix de l'establiment del principi general d'una Justícia basada en dades que, entre altres possibilitats, facilite les “actuacions automatitzades, proactives i assistides”. Pel que es referix a les dades obertes i la reutilització de la informació, el projecte legislatiu incorpora un títol específic en el qual es contempla la publicació de dades obertes en el Portal de l'Administració de Justícia segons criteris d'interoperabilitat i, sempre que siga possible, en formats que permeten el seu processament automàtic.

En definitiva, la gestió basada en dades en l'àmbit judicial i, en particular, l'accés a la informació judicial amb finalitats de reutilització requerix d'un procés de reflexió en profunditat en el qual puguen participar no solament els organismes públics competents i les editorials jurídiques que oferixen l'accés a la jurisprudència sinó, amb un major abast, les diverses professions jurídiques i la societat en general. Més enllà de l'impuls de suggeridores iniciatives com el Fòrum de Transformació Digital de la Justícia(Obri en nova finestra) , la primera edició de la qual va tindre lloc fa uns mesos, i l'oportuna organització d'esdeveniments acadèmics on pot tindre lloc este debat, com el celebrat el passat mes d'octubre(Obri en nova finestra) , en última instància ha de partir-se d'un principi elemental: la necessitat d'impulsar un model de gestió basada en l'obertura de la informació per defecte i des del disseny. Només des d'esta premissa es podrà impulsar definitivament i amb les oportunes garanties jurídiques l'efectiva reutilització de la informació en el servici públic de la Justícia.

Així doncs, a la vista de les importants reformes legals que s'estan tramitant, pareix arribat el moment d'assumir de manera decidida una aposta definitiva pel valor de les dades en l'àmbit judicial a l'empara dels objectius que pretenen abordar-se amb el Manifest abans referit.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic