accesskey_mod_content

El Govern regula les comunicacions electròniques en l'Administració de Justícia a través de LEXNET a partir de l'1 de gener de 2016

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

01 desembre 2015

El Reial decret aprovat suposa un nou avanç en la implantació de la Justícia Digital per a acostar la Justícia al ciutadà, agilitzar els processos i reduir els temps d'espera.

El Consell de Ministres del passat 27 de novembre de 2015, a proposta del ministre de Justícia, Rafael Catalá, ha aprovat el Reial decret sobre comunicacions electròniques en l'Administració de Justícia en l'àmbit territorial del Ministeri de Justícia i pel qual es regula el sistema LEXNET que, a partir de l'1 de gener de 2016, s'haurà d'utilitzar per a la presentació d'escrits, el trasllat de còpies i la realització d'actes de comunicació tant pels jutjats, tribunals i fiscalies com pels professionals que col·laboren amb la Justícia.

El Reial decret s'aplicarà en l'àmbit territorial del Ministeri de Justícia (Castella i Lleó, Castella-la Manxa, Múrcia, Balears, Extremadura, Ceuta i Melilla) i en tots els ordes jurisdiccionals. Les comunitats autònomes amb competències transferides en matèria de Justícia hauran d'adoptar les mesures necessàries per a assegurar des del pròxim 1 de gener l'aplicació de les previsions introduïdes en les recents reformes de la Llei d'Enjudiciament Civil i de la Llei Orgànica del Poder Judicial en esta matèria.

Per a aconseguir este objectiu, el Ministeri de Justícia ha firmat convenis de col·laboració amb les comunitats autònomes i ha posat a la seua disposició les ferramentes tècniques necessàries per a la implantació de les comunicacions electròniques. A més, en un esforç per la coordinació institucional i tècnica entre totes les institucions i col·lectius implicats, s'han mantingut reunions en el si de la Comissió Justícia Digital i també en el marc del Comité Estatal de l'Administració Judicial Electrònica, en el qual estan representades totes les comunitats autònomes, a més del Consell General del Poder Judicial i la Fiscalia General de l'Estat.

Las comunicaciones electrónicas en el ámbito de la Administración de Justicia supondrán una mayor agilidad y un incremento de la transparencia de los procesos judiciales, un importante ahorro de costes, la reducción de las cargas administrativas y una mayor seguridad en el tratamiento de la documentación.

A partir de 2017 la obligación de relacionarse de forma telemática con la Administración de Justicia se extenderá a los colectivos de notarios, registradores o a las Fuerzas y Cuerpos de Seguridad del Estado. Asimismo, el Real Decreto desarrolla la posibilidad de que el ciudadano pueda relacionarse electrónicamente con la Administración de Justicia así como que pueda proporcionar su número de teléfono móvil o correo electrónico para recibir mensajes de texto o avisos sobre dónde se encuentra a su disposición el acto de comunicación y la documentación correspondiente.

La aprobación de este Real Decreto se enmarca en el conjunto de medidas adoptadas por el Gobierno en materia de nuevas tecnologías aplicadas a la Justicia:

  • Inscripció telemàtica de naixements davant el Registre Civil des dels centres hospitalaris

Desde el 15 de octubre los ciudadanos pueden comunicar electrónicamente desde los centros sanitarios el nacimiento de sus hijos a los Registros Civiles. No será, por tanto, necesario en la mayoría de los casos acudir personalmente a la Oficina del Registro Civil para realizar la inscripción del nacido. Una vez practicada la inscripción, el Registro Civil enviará a los progenitores (preferentment per via electrònica) una certificació literal de naixement amb la qual podran efectuar els tràmits que precisen davant altres administracions.

De moment, s'han realitzat quasi 4.000 sol·licituds corresponents als 70 hospitals públics en els quals està implantat des del seu inici.

  • Seu Judicial Electrònica

El 22 de septiembre el Ministerio de Justicia puso en marcha la sede judicial electrónica de los órganos judiciales del ámbito de su competencia. A partir de ahora, los ciudadanos podrán consultar en la web https://sedejudicial.justicia.es (Obri en nova finestra) l'estat dels seus expedients judicials, així com accedir al servici de verificació de codis de documents judicials electrònics. La seu judicial electrònica és el primer pas cap a un model de servicis que faça la justícia plenament accessible (24 h. x 7 dies a la setmana), transparent i oberta al ciutadà.

  • Celebración de las subastas judiciales y notariales de forma telemática en Portal de Subastas del BOE

Des del 15 d'octubre del 2015 està en marxa un sistema per a la celebració de les subhastes judicials i notarials de forma electrònica a través d'un Portal únic de Subhastes electròniques de qualsevol ben depenent de l'Agència Estatal Butlletí Oficial de l'Estat. Este nou sistema permet multiplicar la publicitat dels procediments, facilitar informació quasi il·limitada tant de la subhasta com del ben i, el més important, licitar quasi en qualsevol moment i des de qualsevol lloc, la qual cosa fa que siga un sistema més eficient per a tots els afectats.

  • Implantació de l'Expedient Judicial Electrònic en la Sala contenciosa administrativa de l'Audiència Nacional

L'expedient judicial electrònic facilita l'accés digital de tots els intervinents judicials a la documentació del procediment. El procés en l'Audiència Nacional es va iniciar al setembre de 2010. Tots els escrits dirigits a qualsevol òrgan judicial de l'Audiència Nacional es presenten davant este Servici Comú, que s'encarrega de la seua recepció, registre, digitalització i catalogació en un gestor documental. A partir d'eixe moment, tots els intervinents judicials autoritzats poden, des del seu ordinador, accedir a l'expedient judicial electrònic per a la seua gestió i tramitació.

Durant 2015, l'expedient judicial electrònic ha permès estalviar 5,5 MM € en els 18.415 assumptes incoats.

  • Implantació del Sistema integrat de Justícia (Conca)

Es tracta d'una modalitat més avançada de l'Expedient Judicial Electrònic, amb millors prestacions que guia a l'usuari a l'hora d'utilitzar la ferramenta. Està implantat en la seua primera fase en els Jutjats del partit judicial de Conca.

  • Accés de les Administracions al Registre Central de Penats

Les Administracions Públiques poden des d'ara accedir a la base de dades del Registre Central de Penats i obtindre certificació quan l'administrat no té antecedents. D'esta forma, s'evita que el ciutadà haja de presentar documents que obren en poder de l'Administració i s'agilitza la tramitació de procediments administratius en els quals es precisa els antecedents penals.

  • Enviament automàtic d'informació sobre violència de gènere: requisitorias, mesures cautelars i penes relatives a sentències firmes (Madrid)

En tots els òrgans judicials de la Comunitat de Madrid ja és possible l'enviament automàtic de requisitorias, mesures cautelars i penes relatives a sentències fermes de violència domèstica i de gènere des del sistema de registres SIRAJ al Ministeri de l'Interior. Esta mesura permet reduir els temps de notificació i de tramitació i elimina l'ús del paper en les comunicacions amb les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat.

Font original de la notícia

Reial decret 1065/2015, de 27 de novembre,(Obri en nova finestra) sobre comunicacions electròniques en l'Administració de Justícia en l'àmbit territorial del Ministeri de Justícia i pel qual es regula el sistema LexNET