El concepte Legal Tech fa referència a el ús de nous processos i ferramentes tecnològiques per a oferir servicis jurídics més eficients. És per tant un concepte extens, que aplica tant a ferramentes que faciliten l'execució de tasques (per exemple, la gestió financera) com a servicis que aprofiten els avantatges de tecnologies disruptives com la intel·ligència artificial o el blockchain.
En ocasions s'utilitza el terme LawTech com a sinònim de LegalTech. Encara que alguns juristes diuen que són termes diferents i que no cal confondre'ls , no existix consens i en alguns llocs, com Regne Unit, està estés l'ús de LawTech en substitució de LegalTech.
A través de l'aplicació de diferents tecnologies, estàs ferramentes poden realitzar diferents funcions, com per exemple:
-
Localitzar informació en grans volums d'informació legal. Existixen ferramentes capaces d'extraure este contingut jurídic, utilitzant tècniques de Processament del Llenguatge Natural (PLN). Amb elles es busca facilitar el filtrat i localització d'informació d'interés, així com posar-la a la disposició de l'usuari d'una manera visual. D'esta forma s'ajuda als juristes a realitzar una millor investigació i, en conseqüència, reduir el temps de preparació dels casos i definir estratègies processals més sòlides. Un exemple de ferramenta en este àmbit és Ross Intelligence .
-
Realitzar anàlisis predictives. En el mercat també trobem ferramentes dirigides a analitzar informació legal i elaborar prediccions que anticipen els comportaments i resultats de, utilitzant intel·ligència artificial. Estes ferramentes tracten de respondre a preguntes com quant va a durar un procés judicial, quin és la sentència més probable o si existix possibilitat de recurs. Ferramentes d'este tipus són LexMachina , Blue J , Watson d'IBM o Jurimetria .
-
Resoldre consultes legals. Utilitzant assistents conversacionals (chatbots) basats en Intel·ligència artificial es pot donar resposta a diverses preguntes, com per exemple: com superar les multes d'aparcament, com recórrer les comissions bancàries o com posar una denúncia. Este tipus de ferramentes alliberen als advocats de tasques senzilles, podent dedicar el seu temps a activitats de major valor. Un exemple de chatbots legal és DoNotPay .
-
Ajudar en la redacció de contractes i demandes. Les ferramentes de LegalTech també poden ajudar a automatitzar i simplifica determinades tasques, generant estalvis de temps i costos. És el cas de Contract Express que automatitza la redacció de documents jurídics estàndard.
-
Resolver disputas legales. Existen algunos litigios que se pueden resolver de manera sencilla utilizando herramientas tecnológicas de código abierto como Kleros , un protocolo de resolución de litigios online o. Kleros utiliza blockchain para resolver conflictos de la forma más justa posible.