accesskey_mod_content

Els tràmits registrals es podran fer per mitjans electrònics

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

14 maig 2024

Els Registres de la Propietat i Mercantils han iniciat una nova era digital que combina la innovació tecnològica amb l'atenció presencial.

Espanya es col·loca a l'avantguarda internacional després de la total digitalització del seu sistema registral. Així s'ha posat de manifest en els actes commemoratius que el Cos de Registradors de la Propietat, Mercantils i de Béns Mobles ha celebrat en les principals ciutats del país amb motiu de l'entrada en vigor l'aplicació de la Llei 11/2023, de 8 de maig, que desplaça la fe pública registral dels llibres físics als folis firmats electrònicament en tots els Registres del territori nacional.

El ministre de Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts, Félix Bolaños en les seues paraules de clausura de l'acte  ha destacat que  la nova era digital dels Registres és “un pas decisiu en l'avanç, l'adaptació als nous temps, i al segle XXI per part  els registres de la Propietat, Mercantils i Béns Mobles”. “La digitalització total que hui es posa en marxa és un reforç per a eixa fiabilitat que sempre han tingut els registradors de la Propietat i Mercantils d'este país.  Que aconseguim reforçar el valuós que tenim en el nostre país, Espanya, allò que ha funcionat bé, i hui fem un pas perquè funcione millor” va afegir Bolaños.

Durante el evento, se ha puesto en valor la aportación histórica de los registradores en términos de innovación, clave para la salvaguarda del Estado de derecho y de las libertades públicas, algo que ha contribuido al progreso de nuestro país ofreciendo certidumbre, seguridad jurídica y estabilidad social. Así, se ha destacado que la nueva era digital combinará la innovación tecnológica con la atención presencial al ciudadano y se ha reivindicado un avance histórico a favor de la seguridad jurídica y del control de legalidad.

La digitalización total de los Registros supondrá la consolidación del Registro electrónico y de la Sede electrónica. En cuanto al primero, si bien durante los últimos años se ha acometido un continuo proceso de modernización de sistemas y procedimientos que han permitido, por ejemplo, ofrecer servicios como la obtención de publicidad registral online desde cualquier lugar del mundo, desde ahora se materializará de forma oficial todo el procedimiento de modernización tecnológica.

En este sentit, qualsevol document que haja de ser firmat pel registrador, ho serà amb la seua firma electrònica qualificada, alguna cosa que atorgarà major certesa i seguretat a la firma dels seients que, sense necessitat d'impressió, quedaran baix la salvaguarda dels tribunals una vegada rubricats. Així es garantirà la publicitat dinàmica online, que promourà la transparència, ja que permetrà saber en temps real l'estat de titularitat i càrregues de les finques i la situació de les societats mercantils.

La Ley 11/2023, asimismo, ha modificado la Ley Hipotecaria para fijar que todos los documentos que salen de los Registros tienen que reflejar el historial de incidencias de los documentos. Desde qué día se presentó, o cuándo se suspendió la calificación y qué día se inscribió.

Quant a la Seu electrònica, a través d'ella s'impulsaran una sèrie de servicis que no existien fins al moment, centrats en el servici al ciutadà, en el que s'ha denominat carpetes registrals. És un servici assimilable les carpetes de ciutadans d'altres administracions, en la qual l'usuari del Registre podrà trobar totes les notificacions, comunicacions, expedients i procediments derivats de la seua relació amb els Registres.

Entre els nous servicis registrals, destaca el denominat “Com va el meu”, que permetrà consultes entorn de/entorn de la situació de procediments, per a saber en quin moment exacte es troba la seua petició gestió o tràmit. També un servici de comprovació de Codi Segur de Verificació (CSV).

De la mateixa manera, s'incorporarà la video assistència en la cerca de l'assessorament personal per a totes les persones que ho sol·liciten, de manera que els usuaris puguen accedir telemàticament a tots els servicis i tràmits registrals, conéixer l'estat de tramitació d'un procediment i rebre les comunicacions dels Registradors que han de realitzar-se preferentment de forma telemàtica. A més, les societats de responsabilitat limitada les aportacions de la qual siguen dineràries podran constituir-se íntegrament en línia.

En síntesi, es potenciarà la transparència, la interoperabilitat i es promouran facilitats per al ciutadà sense oblidar que el tracte i l'atenció personal continuen.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Servicis electrònics
  • Ciutadà