accesskey_mod_content

Publicat l'Informe LIFO 2020

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

14 febrer 2022

L'informe oferix una visió general de la informació recopilada sobre la interoperabilitat d'ubicació dels 23 països participants en 2020

L'Observatori Marque Observatori Marque d'Interoperabilitat de la Localització(Obri en nova finestra)  (LIFO) és un observatori específic d'un domini relacionat amb la interoperabilitat de la ubicació. Proporciona una ferramenta per a supervisar, avaluar i informar sobre la situació de la interoperabilitat de la ubicació en els servicis públics polítics i digitals de els Estats membres de la UE i altres països que apliquen  INSPIRE(Obri en nova finestra) .

El present informe sobre l'estat de la situació oferix una visió general de la informació recopilada sobre la interoperabilitat de la ubicació(Obri en nova finestra) de 23 països participants en 2020 (Àustria, Bèlgica, Bulgària, Croàcia, Xipre, República Txeca, Dinamarca, Eslovàquia, Eslovènia, Espanya, Estònia, Finlàndia, França, Grècia, Irlanda, Itàlia, Lituània, Noruega, Països Baixos, Polònia, Portugal, República Txeca, Suècia i Suïssa).

Els països participants s'han centrat en el desenvolupament estratègic de la interoperabilitat de la ubicació (Alineació de polítiques i estratègies) mitjançant l'aplicació de estratègies d'informació sobre localització que, en certa mesura, estan alineades amb les seues estratègies digitals i, més en general, amb el context polític pertinent de la UE. La majoria de les dades de localització estan disponibles gratuïtament baix llicència oberta (sense restriccions o amb restriccions mínimes). En la majoria dels països, l'ús en el govern digital de conjunts de dades i servicis de localització autoritzats està establit per legislació o acords vinculants. La majoria de les organitzacions estan completament preparades i conscients dels aspectes de privacitat de la ubicació. La ubicació és la base de l'elaboració de polítiques en un bon nombre d'àmbits polítics. La contractació pública d'informació i servicis de localització es referix més o menys específicament a algun tipus de norma pertinent per a identificar correctament els components adquirits i indicar on encaixen en una arquitectura global de la infraestructura de dades espacials (SDI).

Les IDS sustenten en bona mesura els servicis digitals intergovernamentals (àmbit de interés per a la integració dels governs digitals). Els conjunts de dades i els servicis conformes amb la Directiva INSPIRE s'utilitzen per als servicis digitals transfronterers, però no per als servicis digitals nacionals transfronterers, en els quals s'utilitzen més dades i servicis de les IDS nacionals (o fins i tot SDI sectorials). El sector públic SDI també és explotat a voltes per agents no governamentals per a desenvolupar i entregar els seus productes i servicis. En general, la informació sobre la ubicació s'utilitza per a desenvolupar i prestar servicis públics digitals, però sovint de manera bàsica i no innovadora.

Els resultats en la esfera prioritària de normalització i reutilització confirmen que tots els països participants utilitzen sistemàticament normes per a elaborar un enfocament global per a la modelització, l'intercanvi i l'intercanvi de dades espacials a fi de facilitar la integració en els servicis públics digitals. Es promou la reutilització de solucions genèriques i de dades autèntiques. No obstant açò, en diversos països solament s'han implantat uns pocs registres de dades autèntiques. Les normes arquitectòniques i, sobretot, les normes de qualitat de les dades són menys madures que les altres pràctiques en este àmbit d'interés.

En el àmbit de atenció al rendiment de les inversions, els bons resultats obtinguts confirmen l'atenció prestada a la sostenibilitat de les inversions en la IDS. Se subratllen els avantatges d'explotar la informació sobre la ubicació i es facilita de diverses maneres l'ús de la informació del sector públic. No obstant açò, l'avaluació de l'eficiència i l'eficàcia dels servicis digitals habilitats per a la localització ha de considerar-se més detingudament per a orientar les inversions necessàries.

Finalment, l'àmbit de interés de la governança, les associacions i les capacitats és el més dèbil dels cinc. El foment de la capacitat i la sensibilització seguixen basant-se en un catàleg limitat d'opcions prou tradicionals. Les associacions amb organitzacions transfrontereres i amb el sector privat són rares, encara que s'adopten amb major freqüència entre organitzacions públiques dels països participants. Les organitzacions que coordinen respectivament la IDS i el govern digital de cada país col·laboren de manera raonable en la presa de decisions sobre el paper de la IDS en el govern digital, però altres parts interessades pertinents solament participen en una mesura limitada.

 

Aplicació del pla general del marc financer de la UE per àmbit d'interés

L'índex mitjà europeu de LIFO, que resumix l'aplicació general del Pla del VA SER i, per tant, mesura la maduresa de la interoperabilitat de la ubicació, ha passat de 0,54 en 2019 a 0,55 en 2020 per a tot el grup de 23 països participants, i a 0,60 per al subconjunt de 10 països que han participat en tots dos anys.

Aplicació del pla general del VA SER per paísEls països participants en tots dos anys han millorat la seua posició en les cinc esferes prioritàries. Les millores van des de bastants considerables en l'àmbit de l'Alineació de Polítiques i Estratègies fins a sol marginals en l'àmbit de la Integració del Govern Digital, però la diferència general és significativa, tenint també en compte les altres tres àrees prioritàries.

Quant al grup complet de participants de 2020, la tendència a l'alça ha sigut menys pronunciada: encara s'han registrat millores en l'Alineació de Polítiques i Estratègies i, en menor mesura, en les àrees prioritàries d'Integració del Govern Digital, però les altres tres àrees s'han mantingut en quasi les mateixes puntuacions que en 2019. Açò significa que, en mitjana, els avanços registrats en els 10 països participants en tots dos anys s'han vist compensats per les puntuacions mitjanes més baixes dels nous països participants.

Informe LIFO 2020(Obri en nova finestra)

Fitxes dels països del LIFO 2020(Obri en nova finestra)

Fitxa d'Espanya del LIFO 2020(Obri en nova finestra)

L'Informe LIFO en el Portal de l'Administració Electrònica

  • Interoperabilitat i Normalització