El projecte, ha resultat tecnològicament complex, per la multiplicitat de les fonts d'informació i l'heterogeneïtat dels models de dades i dels esquemes d'interoperabilitat acordats per a nodrir la “publicitat activa” , que és aquella part de la informació pública, que segons l'establit per la Llei 19/2013, haurà de posar-se a la disposició dels ciutadans, en el Portal de la Transparència, per a la seua lliure consulta i que es referix a continguts d'informació institucional, de rellevància jurídica o econòmica, pressupostària i estadística.
A partir de l'anàlisi preliminar dels actius de la informació qualificada com a “publicitat activa”, s'han identificat diverses categories en funció de la seua font i de la forma en què serà oferida al Portal de la Transparència. Podent ser Centralizada, prové d'un únic origen d'informació, Distribuida quan la informació relativa a una mateixa matèria prové de fonts múltiples, Mixta quan existixen parts que provenen de fonts centralitzades, i unes altres, distribuïdes i Enlazada, quan no es captura en el Portal de la Transparència, sinó que des d'allí, es remitent a un altre portal especialitzat, com pot ser el cas de les dades del Pressupost.
El disseny de la solució global, està fortament vinculat als principis fonamentals del treball col·laboratiu, la reutilització de components, la interoperabilitat i l'aprofitament dels beneficis derivats del programari lliure, el defensa del qual constituïx una tradició en els treballs de la Secretaria d'Estat de les Administracions Públiques.
Com a element essencial en la solució tecnològica, podem destacar el motor de cerca, que està desenvolupat sobre Lucene, projecte d'Apatxe, el qual ens permet gestionar documents de naturalitat molt variada, com a documents Word, pdf i qualsevol tipus de dada del que es puga extraure informació. El programari desenvolupat, permet etiquetatge de resultats, establir rellevància per als elements indexats, cerques geolocalizadas, cerques per proximitat de resultats…. I tot açò amb uns temps de resposta espectaculars considerant la quantitat d'informació accessible.
Por otra parte el Portal de la Transparencia, que en las primeras 24h de existencia ha servido más de un millón de páginas en 150.000 visitas, ofrece también un servicio electrónico a los ciudadanos para que puedan ejercer su derecho de acceso a la información pública, que le otorga la Ley, una vez identificados y autenticados a través de la plataforma cl@ve, que se ha integrado en el Portal de la Transparencia.
0 Comentaris
No hi ha comentaris