Gaia-X España destaca el valor dels espais de dades en la mobilitat del futur

• Copiar

28 març 2023

El pasado 13 de marzo se celebró una jornada del Grupo de Trabajo de Movilidad del Hub Gaia-X España, donde se abordaron los principales retos del sector sobre la compartición y explotación de datos.

La sessió, que es va desenvolupar en l'Escuela Técnica Superior de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos de la Universidad Politécnica de Madrid, va permetre als assistents conéixer de primera mà els principals reptes del sector, així com alguns dels projectes de dades capdavanteres de la indústria de la mobilitat. L'esdeveniment va ser també un punt d'encontre en el qual es van compartir idees i reflexions entre els actors clau del sector.

La jornada va començar amb la presentació del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, intervenció que va destacar la gran importància del Punt d'Accés Nacional de Transport Multimodal(Obri en nova finestra) , un projecte d'àmbit europeu, que permet concentrar tota la información de la oferta de transporte de viajeros del país en un único punto nacional, amb l'objectiu de proporcionar els fonaments per a impulsar el desenvolupament dels servicis de mobilitat del futur.

A continuació, l'Oficina Oficina de la Dada(Obri en nova finestra) de la Secretaria d'Estat d'Intel·ligència Artificial(SEDIA) va aportar la visió del model de desenvolupament d'Espais Espais de Dades(Obri en nova finestra) i els principis de disseny d'aquests espais alineats amb els valors europeus(Obri en nova finestra) . Es va destacar la importància de les xarxes de negoci sobre la base d'ecosistemes de dades, el carácter intersectorial de la industria de la Movilidad y el importante papel de los datos abiertos en los espacios de datos del sector.

Seguidament, es van presentar casos d'ús per part de Vicomtech, Amadeus, i2CAT i l'Ajuntament d'Alcobendas, que van permetre conéixer de primera mà alguns exemples de ús de tecnologia per a projectes de compartició de dades (tant d'espais de dades com de  data lakes  o llacs de dades).

Finalment, es va presentar un estudi inicial de la Fundació i2CAT , FACTUAL Consulting i EIT Urban Mobility sobre els components bàsics delsfuturs espais de dades de mobilitat a Espanya. L'estudi, que pot descarregar-se ací(Obri en nova finestra) en espanyol, aborda el potencial dels espais de dades de mobilitat per al mercat espanyol. Encara que se centra a Espanya, arreplega un enfocament sobre la investigació tant nacional com a internacional, emmarcat en el context europeu per a establer estàndards, el desenvolupament dels components tècnics que habiliten els espais de dades, els primers projectes far i l'abordatge de desafiaments comuns per a complir fites en matèria de mobilitat sostenible a Europa.

Les presentacions utilitzades en la sessió estan disponibles en este enllaç(Obri en nova finestra) .

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

• Informació i dades del sector públic