accesskey_mod_content

RD 1112/2018

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

Des de l'Observatori d'Accessibilitat Web s'han preparat els següents documents que pretenen aclarir els preceptes del RD 1112/2018, la manera d'aplicar-los i els terminis en els quals açò ha de fer-se:

Amb l'aprovació del Reial decret 1112/2018, de 7 de setembre, sobre accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic, que trasllada la Directiva (EU) 2016/2102, s'obliga al fet que tots els llocs web web i aplicacions mòbils de l'Administració Pública o dependents d'esta siguen accessibles d'acord a l'estàndard harmonitzat que la Comissió Europea va publicar a l'agost de 2021 (Decisió d'Execució 2021/1339).

Des del 12 de febrer de 2022, l'estàndard a complir per les Administracions Públiques espanyoles en els seus llocs web i aplicacions mòbils és l'EN 301549 v3.2.1 (2021-03), que a Espanya es correspon amb la UNE-EN 301549:2022.

Una proposta del text que es podria incloure en els plecs de contractació seria la següent:

"L'adjudicatari tindrà en compte l'establit en el RD 1112/2018, de 7 de setembre, sobre accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic i per tant aplicarà la norma  EN 301549 V3.2.1 (2021-03) Accessibility requirements for ICT products and services(Obri en nova finestra) , declarada com a estàndard harmonitzat en la Decisió d'execució (UE) 2021/1339 de la Comissió, d'11 d'agost de 2021. A Espanya esta norma es correspon amb la UNE-EN 301549:2022."

 

 

 

Després d'analitzar jurídicament la qüestió es conclou que no seria necessari fer accessibles les còpies autèntiques pels següents arguments:

  1. El documento que es objeto del procedimiento de copiado auténtico es un documento que aporta el propio ciudadano o interesado; no se trata de un documento que emita, elabore o pertenezca a la propia Administración (sino un documento “externo” que se integra o pasa a formar parte de sus expedientes administrativos). Es posible interpretar, por lo tanto, que cabe aplicar la exclusión prevista en el artículo 3.4 letra e) del Real Decreto 1112/2018, de 7 de septiembre, según el cual, queden exclosos del seu àmbit d'aplicació els continguts de tercers que no estiguen finançats ni desenvolupats pel subjecte obligat ni estiguen baix el seu control.
  2. No cal oblidar que el document original en paper objecte del procediment de copiat autèntic s'aporta pel propi interessat. És cert que la normativa actual preveu que els documents que “es poden descarregar” i obren en les Seus Electròniques del Sector Públic han de ser accessibles però no és menys cert que així s'establix en salvaguarda dels interessats del procediment (que són els qui poden accedir a les Seus Electròniques i descarregar-se els corresponents documents); per tant, si el propi interessat aporta al procediment un document que no és accessible (paper), és clar que cap crebant patix pel fet d'accedir al document en un format equivalent, quant a condicions d'accessibilitat (còpia digitalitzada), al que ell mateix va aportar a l'expedient administratiu.
  3. La normativa establix uns requisits concrets i exigix un procediment de copiat autèntic específic; realitzar un procés addicional de “accesibilización” obligaria a duplicar els documents en l'expedient per a complir amb la legislació (perquè, a més del document electrònic resultant de la digitalització, hauria d'haver-hi un nou document o arxiu electrònic “accessible”). A part dels costos addicionals (tant en el procediment d'obtenció de la còpia autèntica com en el posterior arxiu -ja que es requeriria major capacitat en els sistemes de l'Administració-), açò pot generar problemes de prova en els procediments administratius i/o judicials (especialment, en cas de discrepància entre els documents obrantes en l'expedient).
  4. Finalmente, el artículo 7 del Real Decreto 1112/2018, de 7 de septiembre, establece que se puede exceptuar el cumplimiento de los requisitos de accesibilidad cuando el mismo entrañe una carga desproporcionada a la entidad obligada. Si bien cada Administración debería realizar su correspondiente justificación, es objetivamente razonable que no puede obligarse al Sector Público a realizar un proceso de digitalización que vaya acompañado de un proceso de “accesibilización” dados los costes que implicaría en tiempo, fondos y compromiso de la capacidad de gestión, resultando desproporcionado según lo previsto en el citado Real Decreto.

Per a saber què requisits d'accessibilitat apliquen als documents PDF, o de qualsevol altre tipus, caldrà consultar l'apartat 10 "Documents no web" de l'EN EN 301549 v.3.2.1 (2021-03)(Obri en nova finestra) .

El modelo de Informe de Revisión de Accesibilidad (IRA) de sitios web y de aplicaciones móviles, en la hoja "R10. Documentos no web", contiene los requisitos de accesibilidad que hay que evaluar para documentos no web.