accesskey_mod_content

RD 1112/2018

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

Des de l'Observatori d'Accessibilitat Web s'han preparat els següents documents que pretenen aclarir els preceptes del RD 1112/2018, la manera d'aplicar-los i els terminis en els quals això ha de fer-se:

Amb l'aprovació del Reial decret 1112/2018, de 7 de setembre, sobre accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic, que trasllada la Directiva (EU) 2016/2102, s'obliga al fet que tots els llocs web web i aplicacions mòbils de l'Administració Pública o dependents d'aquesta siguin accessibles d'acord a l'estàndard harmonitzat que la Comissió Europea va publicar a l'agost de 2021 (Decisió d'Execució 2021/1339).

Des del 12 de febrer de 2022, l'estàndard a complir per les Administracions Públiques espanyoles en els seus llocs web i aplicacions mòbils és l'EN 301549 v3.2.1 (2021-03), que a Espanya es correspon amb la UNE-EN 301549:2022.

Una proposta del text que es podria incloure en els plecs de contractació seria la següent:

"El adjudicatario tendrá en cuenta lo establecido en el RD 1112/2018, de 7 de septiembre, sobre accesibilidad de los sitios web y aplicaciones para dispositivos móviles del sector público y por lo tanto aplicará la norma  EN 301549 V3.2.1 (2021-03) Accessibility requirements for ICT products and services(Obre en nova finestra) , declarada com a estàndard harmonitzat en la Decisió d'execució (UE) 2021/1339 de la Comissió, d'11 d'agost de 2021. A Espanya aquesta norma es correspon amb la UNE-EN 301549:2022."

 

 

 

Després d'analitzar jurídicament la qüestió es conclou que no seria necessari fer accessibles les còpies autèntiques pels següents arguments:

  1. El documento que es objeto del procedimiento de copiado auténtico es un documento que aporta el propio ciudadano o interesado; no se trata de un documento que emita, elabore o pertenezca a la propia Administración (sino un documento “externo” que se integra o pasa a formar parte de sus expedientes administrativos). Es posible interpretar, por lo tanto, que cabe aplicar la exclusión prevista en el artículo 3.4 letra e) del Real Decreto 1112/2018, de 7 de septiembre, según el cual, queden exclosos del seu àmbit d'aplicació els continguts de tercers que no estiguin finançats ni desenvolupats pel subjecte obligat ni estiguin sota el seu control.
  2. No cal oblidar que el document original en paper objecto del procediment de copiat autèntic s'aporta pel propi interessat. És cert que la normativa actual preveu que els documents que “es poden descarregar” i obrin a les Seus Electròniques del Sector Públic han de ser accessibles però no és menys cert que així s'estableix en salvaguarda dels interessats del procediment (que són els qui poden accedir a les Seus Electròniques i descarregar-se els corresponents documents); per tant, si el propi interessat aporta al procediment un document que no és accessible (paper), és clar que cap crebant sofreix pel fet d'accedir al document en un format equivalent, quant a condicions d'accessibilitat (còpia digitalitzada), al que ell mateix va aportar a l'expedient administratiu.
  3. La normativa estableix uns requisits concrets i exigeix un procediment de copiat autèntic específic; realitzar un procés addicional de “accesibilización” obligaria a duplicar els documents en l'expedient per complir amb la legislació (perquè, a més del document electrònic resultant de la digitalització, hauria d'haver-hi un nou document o arxiu electrònic “accessible”). A part dels costos addicionals (tant en el procediment d'obtenció de la còpia autèntica com en el posterior arxiu -ja que es requeriria major capacitat en els sistemes de l'Administració-), això pot generar problemes de prova en els procediments administratius i/o judicials (especialment, en cas de discrepància entre els documents obrantes en l'expedient).
  4. Finalment, l'article 7 del Reial decret 1112/2018, de 7 de setembre, estableix que es pot exceptuar el compliment dels requisits d'accessibilitat quan el mateix comporti una càrrega desproporcionada a l'entitat obligada. Si ben cada Administració hauria de realitzar la seva corresponent justificació, és objectivament raonable que no pot obligar-se al Sector Públic a realitzar un procés de digitalització que vagi acompanyat d'un procés de “accesibilización” donats els costos que implicaria en temps, fons i compromís de la capacitat de gestió, resultant desproporcionat segons el previst en el citat Reial decret.

Per saber què requisits d'accessibilitat apliquen als documents PDF, o de qualsevol altre tipus, caldrà consultar l'apartat 10 "Documents no web" de l'EN EN 301549 v.3.2.1 (2021-03)(Obre en nova finestra) .

El model d'Informe de Revisió d'Accessibilitat (IRA) de llocs web i d'aplicacions mòbils, en la fulla "R10. Documents no web", conté els requisits d'accessibilitat que cal avaluar per a documents no web.