accesskey_mod_content

RD 1112/2018

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

Des de l'Observatori d'Accessibilitat Web s'han preparat els següents documents que pretenen aclarir els preceptes del RD 1112/2018, la manera d'aplicar-los i els terminis en els quals açò ha de fer-se:

Amb l'aprovació del Reial decret 1112/2018, de 7 de setembre, sobre accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic, que trasllada la Directiva (EU) 2016/2102, s'obliga al fet que tots els llocs web web i aplicacions mòbils de l'Administració Pública o dependents d'esta siguen accessibles d'acord a l'estàndard harmonitzat que la Comissió Europea va publicar a l'agost de 2021 (Decisió d'Execució 2021/1339).

Desde el 12 de febrero de 2022, el estándar a cumplir por las Administraciones Públicas españolas en sus sitios web y aplicaciones móviles es la EN 301549 v3.2.1 (2021-03), que a Espanya es correspon amb la UNE-EN 301549:2022.

Una proposta del text que es podria incloure en els plecs de contractació seria la següent:

"L'adjudicatari tindrà en compte l'establit en el RD 1112/2018, de 7 de setembre, sobre accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic i per tant aplicarà la norma  EN 301549 V3.2.1 (2021-03) Accessibility requirements for ICT products and services(Obri en nova finestra) , declarada com a estàndard harmonitzat en la Decisió d'execució (UE) 2021/1339 de la Comissió, d'11 d'agost de 2021. A Espanya esta norma es correspon amb la UNE-EN 301549:2022."

 

 

 

Després d'analitzar jurídicament la qüestió es conclou que no seria necessari fer accessibles les còpies autèntiques pels següents arguments:

  1. El document que és objecte del procediment de copiat autèntic és un document que aporta el propi ciutadà o interessat; no es tracta d'un document que emeta, elabore o pertanga a la pròpia Administració (sinó un document “extern” que s'integra o passa a formar part dels seus expedients administratius). És possible interpretar, per tant, que cal aplicar l'exclusió prevista en l'article 3.4 lletra i) del Reial decret 1112/2018, de 7 de setembre, segons el qual, queden exclosos del seu àmbit d'aplicació els continguts de tercers que no estiguen finançats ni desenvolupats pel subjecte obligat ni estiguen baix el seu control.
  2. No hay que olvidar que el documento original en papel objeto del procedimiento de copiado auténtico se aporta por el propio interesado. Es cierto que la normativa actual prevé que los documentos que “se pueden descargar” y obren en las Sedes Electrónicas del Sector Público deben ser accesibles pero no es menos cierto que así se establece en salvaguarda de los interesados del procedimiento (que son quienes pueden acceder a las Sedes Electrónicas y descargarse los correspondientes documentos); por lo tanto, si el propio interesado aporta al procedimiento un documento que no es accesible (papel), es claro que ningún quebranto sufre por el hecho de acceder al documento en un formato equivalente, en cuanto a condiciones de accesibilidad (copia digitalizada), al que él mismo aportó al expediente administrativo.
  3. La normativa establix uns requisits concrets i exigix un procediment de copiat autèntic específic; realitzar un procés addicional de “accesibilización” obligaria a duplicar els documents en l'expedient per a complir amb la legislació (perquè, a més del document electrònic resultant de la digitalització, hauria d'haver-hi un nou document o arxiu electrònic “accessible”). A part dels costos addicionals (tant en el procediment d'obtenció de la còpia autèntica com en el posterior arxiu -ja que es requeriria major capacitat en els sistemes de l'Administració-), açò pot generar problemes de prova en els procediments administratius i/o judicials (especialment, en cas de discrepància entre els documents obrantes en l'expedient).
  4. Finalment, l'article 7 del Reial decret 1112/2018, de 7 de setembre, establix que es pot exceptuar el compliment dels requisits d'accessibilitat quan el mateix comporte una càrrega desproporcionada a l'entitat obligada. Si ben cada Administració hauria de realitzar la seua corresponent justificació, és objectivament raonable que no pot obligar-se al Sector Públic a realitzar un procés de digitalització que vaja acompanyat d'un procés de “accesibilización” donats els costos que implicaria en temps, fons i compromís de la capacitat de gestió, resultant desproporcionat segons el previst en el citat Reial decret.

Per a saber què requisits d'accessibilitat apliquen als documents PDF, o de qualsevol altre tipus, caldrà consultar l'apartat 10 "Documents no web" de l'EN EN 301549 v.3.2.1 (2021-03)(Obri en nova finestra) .

El model d'Informe de Revisió d'Accessibilitat (IRA) de llocs web i d'aplicacions mòbils, en la fulla "R10. Documents no web", conté els requisits d'accessibilitat que cal avaluar per a documents no web.