Segons la visió formulada en el Pla: “En 2020, las administraciones públicas y las instituciones públicas de la Unión Europea deben ser abiertas, eficaces e integradoras, proporcionando servicios públicos digitales a todos los ciudadanos y empresas de la UE que sean personalizados, transfronterizos, servicios fáciles de usar, y de extremo a extremo. Se usan enfoques innovadores para diseñar y ofrecer mejores servicios adecuados a las necesidades y demandas de los ciudadanos y las empresas. Las administraciones públicas utilizan las oportunidades que ofrece el nuevo entorno digital para facilitar su interacción con las partes interesadas y entre ellas.”
Las iniciativas que se lancen al amparo del Plan se ceñirán a los siguientes 7 principios:
- Digital per defecte: les administracions públiques oferiran servicis digitals (incloent la informació llegible de forma automatitzada) com a opció preferida (si ben mantenint altres canals per a els qui estan desconnectats bé per elecció o bé per necessitat). A més, els servicis públics s'hauran de prestar a través d'un únic punt de contacte o d'una finestreta única i a través de diferents canals.
- Principi de solament una vegada: es garantirà que els ciutadans i les empreses subministren la mateixa informació només una vegada a les administracions públiques. Les oficines de l'administració pública adoptaran mesures per a la reutilització interna d'estes dades, d'acord amb el permès i amb el degut respecte de les normes de protecció de dades, amb la finalitat d'evitar que recaiguen càrregues addicionals sobre els ciutadans i les empreses.
- Inclusión i accessibilitat: les administracions públiques dissenyaran servicis públics digitals que siguen inclusius de forma predeterminada i adaptats a les diferents necessitats, tals com les de les persones majors i de les persones amb discapacitats.
- Obertura i transparència: las administraciones públicas compartirán información y datos y permitir que los ciudadanos y las empresas puedan tener control de acceso y rectificación de sus propios datos; permitirán a los usuarios controlar los procesos administrativos que los involucran; se comprometerán y abrirán a las partes interesadas (tales como empresas, investigadores y organizaciones sin ánimo de lucro) en el diseño y la prestación de servicios.
- Transfronterizo de forma predeterminada: les administracions públiques desplegaran els servicis públics digitals pertinents disponibles a través de les fronteres i evitaran que es produïsca una major fragmentació, facilitant així la mobilitat dins del Mercat Únic.
- Interoperabilitat de forma predeterminada: els servicis públics es dissenyaran per a funcionar sense problemes en el Mercat Interior i través de les sitges organisacionals, basant-se en la lliure circulació de dades i de servicis digitals en la Unió Europea.
- Confianza i Seguretat: totes les iniciatives aniran més enllà del mer compliment del marc jurídic sobre la protecció de dades personals i la privacitat i seguretat de TU, mitjançant la integració d'estos elements en la fase de disseny. Estes són condicions prèvies importants per a augmentar la confiança i l'assimilació dels servicis digitals.
Se apunta, además, que la elección por parte de las administraciones públicas de los sistemas y tecnologías, sean distribuidos o centralizados, será de acuerdo con sus necesidades, pero respetando plenamente los requisitos de interoperabilidad acordados.
El Pla, dins del marc estratègic establit per l'Estratègia per a un Mercat Digital per a Europa, establix 3 grans prioritats d'actuació i assenyala 20 accions a emprendre per la Comissió Europea per a accelerar la implementació de la legislació existent i dels servicis públics digitals relacionats.