Administració digital: Cocreación de servicis públics innovadors per als ciutadans i les empreses

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

07 març 2022

En el Results Pack de CORDIS es presenten quinze projectes finançats amb fons europeus pioners en la creació de solucions i processos digitals innovadors per a posar en marxa els servicis públics europeus en el món digital.

Les ferramentes digitals que recolzen la modernització de les administracions públiques poden afavorir uns processos administratius eficients i centrats en l'usuari, millorar la qualitat dels servicis, i augmentar l'eficiència del sector públic. El Servici d'Informació Comunitari sobre Investigació i Desenvolupament (CORDIS), de la Comissió Europea, presenta en un Results Pack actualitzat quinze projectes finançats amb fons europeus (deu d'ells ja apareixien en a l'edició anterior i cinc són nous), que han sigut pioners en la creació de solucions i processos digitals innovadors per a posar en marxa els servicis públics europeus en el món digital.

El Pla d'Acció sobre Administració Electrònica de la UE 2016-2020(Obri en nova finestra) i la Declaració Ministerial de Tallin 2017 sobre l'administració electrònica(Obri en nova finestra) oferixen una visió del desenvolupament d'uns servicis públics moderns: digitals, transfronterers i interoperables; inclusius i accessibles; oberts i transparents; fiables i assegurances; i que requerixen que els usuaris proporcionen informació una sola vegada. No obstant açò, els desafiaments actuals per a aconseguir esta visió inclouen el canvi d'enfocament necessari quan es tracta de reemplaçar els processos en paper per interaccions en línia, una millor comprensió dels avantatges i desavantatges de les diferents estratègies de digitalització, així com els beneficis de la participació dels ciutadans en el disseny i la prestació de servicis públics col·laboratius.

Respecte als usuaris, d'acord amb la Declaració de Tallin, els ciutadans i les empreses esperen cada vegada més una prestació millor i més personalitzada dels servicis públics, una reducció de la càrrega, transparència i participació ciutadana en la creació dels servicis públics. És necessari que les dades es compartisquen i reutilitzen entre les administracions públiques respectant plenament les normes de protecció de dades personals. Este concepte es coneix com el principi de «solament una vegada» i és un dels principis fonamentals del Pla d'Acció sobre Administració Electrònica de la UE.

L'Estratègia per al Mercat Únic Digital(Obri en nova finestra) de la UE incorpora el Pla d'Acció sobre Administració Electrònica, ja que el funcionament del mercat únic depèn de l'eliminació dels obstacles digitals.

Transformació d'una visió i un «pla d'acció» en mesures

Alguns dels objectius dels projectes finançats amb fons europeus són la prestació de solucions innovadores d'administració electrònica i l'aplicació dels principis contemplats en el Pla d'Acció sobre Administració Electrònica i la Declaració de Tallin.

La urbanització intel·ligent i els sensors implicats, els dispositius mòbils, la connectivitat i els servicis en el núvol impulsen una governança innovadora que permet que les persones accedisquen als servicis quan i com els necessiten. En aprofitar al màxim les ferramentes digitals, els ciutadans poden convertir-se en un verdader soci i, en cooperació amb les administracions públiques, cocrear els servicis que els convinguen.

En este context, les administracions públiques europees són uns aparadors interessants per a l'experimentació amb les noves tecnologies, tenint en compte la privacitat, la seguretat i les preocupacions ètiques.

Ferramentes noves, mètodes nous

Tots els projectes que es presenten en este Results Pack actualitzat treballen per a acostar l'administració electrònica al ciutadà. El Pack inclou els deu articles originals publicats en 2019 i cinc articles de projectes totalment nous per a 2020. A més, tres articles dels deu originals també s'han revisat per a incloure novetats interessants des de la publicació original.

El projecte smarticipate(Obri en nova finestra) aborda el repte d'implicar als ciutadans en la presa de decisions, mentre que WeGovNow(Obri en nova finestra) i ENLARGE(Obri en nova finestra) fomenten la producció i prestació conjuntes de servicis públics a escala local.

CITADEL(Obri en nova finestra) se centra en les necessitats de les administracions públiques per a conéixer per què els ciutadans no utilitzen els servicis públics digitals disponibles. Entretant, TOOP,(Obri en nova finestra) prova solucions per a ajudar a les administracions a aplicar el principi de «solament una vegada» mitjançant el desenvolupament d'una arquitectura tècnica federada per a connectar els registres nacionals a escala de la UE, mentre que l'objectiu de SCOOP4C(Obri en nova finestra) és simplificar els procediments administratius per als ciutadans.

Finalment, RECAP(Obri en nova finestra) ajuda tant a les administracions com als agricultors a adherir-se a les exigències tècniques de la política agrícola comuna i OpenGovIntelligence(Obri en nova finestra) posa a prova l'ús de les dades estadístiques obertes enllaçats i la participació activa de la societat i les empreses en l'intercanvi de dades.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

• Servicis electrònics
  • Desenvolupament de Sistemes, Aplicacions i Solucions Informàtiques