L'agenda Espanya Digital 2025 fa balanç i s'adapta a l'horitzó 2026

• Copiar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

11 juliol 2022

En l'àmbit del sector públic, se seguix impulsant la transformació digital de les AAPP amb l'objectiu de consolidar el lideratge d'Espanya en esta matèria. Es presenta l'app Carpeta Ciutadana Mòbil.

El Govern ha actualitzat l'agenda agenda Espanya Digital(Obri en nova finestra) 2025, la iniciativa llançada al juliol de 2020 per a impulsar el procés de transformació digital del país, amb la finalitat de fer balanç del camí recorregut, adaptar-la a l'horitzó 2026, millorar el seu alineament amb el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i impulsar projectes estratègics de gran impacte.

Des de la presentació al juliol de 2020 de l'agenda Espanya Digital 2025, s'ha aprovat el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència d'Espanya, s'han publicat huit plans específics per al seu desplegament (entre ells, el Pla de Digitalització de les Administracions Públiques 2021-2025), s'han posat en marxa els principals programes d'inversió, a nivell nacional, autonòmic i local, i s'ha avançat en diverses reformes estructurals.

L'agenda Espanya Digital és el full de ruta per a la transformació digital del país, una estratègia per a aprofitar plenament les noves tecnologies i aconseguir un creixement econòmic més intens i sostingut. Espanya Digital 2026 es concep com una estratègia que actua en tres dimensions clau: infraestructures i tecnologia, economia i persones. L'agenda manté els deu eixos estratègics de la seua versió inicial, afegint a més dos nous eixos transversals(Obri en nova finestra)  per a impulsar projectes estratègics de gran impacte a través de la col·laboració públic-privada i la cogobernanza de l'Estat i les Comunitats Autònomes.

Durant 2021 i el primer semestre de 2022, s'ha donat un impuls fonamental a les inversions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en l'àmbit digital. Amb els fons europeus Next Generation EU, s'han activat els principals programes d'inversió gestionats a nivell estatal, des de la connectivitat a la R+D, passant per la digitalització de l'Administració i de les pimes. També s'ha produït una important transferència de fons europeus a les Comunitats Autònomes i Ajuntaments per a la digitalització del sector públic i l'impuls de les competències digitals de la ciutadania.

Digitalització de les Administracions Públiques i l'app de Carpeta Ciutadana

En l'àmbit del sector públic, s'han posat en marxa inversions en diverses línies estratègiques, com l'adquisició de 30.000 equips per a dotar als empleats públics d'un lloc de treball en mobilitat amb ferramentes col·laboratives, o la posada en marxa d'un servici comú d'automatització de tasques que permetrà robotitzar procediments administratius i amb açò optimitzar recursos i temps de tramitació. En ciberseguretat, s'ha posat ja en marxa la creació d'un Centre d'Operacions de Ciberseguretat (COCS) de l'Administració General de l'Estat, per a la prestació de servicis horitzontals de ciberseguretat que augmenten la capacitat de vigilància, detecció i resposta en les operacions diàries dels sistemes d'informació i comunicacions.

En 2022 està previst que entren en funcionament diversos projectes de digitalització de les Administracions públiques iniciats en 2021, per a millorar la qualitat de l'atenció i acostar-les a la ciutadania i empreses, afavorint la inclusió i aconseguint que puguen accedir als servicis públics en el moment i el lloc deonde ho necessiten, gràcies a la tecnologia. Açò inclou una nova versió de La meua Carpeta Ciutadana, que estarà a més disponible com a aplicació mòbil, la robotización de processos, el reforç de les infraestructures digitals de l'Administració de Justícia i l'evolució de l'expedient judicial electrònic, la millora dels servicis d'orientació i intermediació per a l'ocupació del Servici Públic d'Ocupació (SEPE), o el llançament del Pla de Digitalització Consular.

D'esta manera, fins a 2026 se seguirà impulsant el procés de transformació digital de l'Administració pública per a consolidar el lideratge d'Espanya en este àmbit, aconseguint que almenys el 50% dels servicis públics digitals estiguen accessibles a través del mòbil. Paral·lelament, s'ha de progressar en el desenvolupament i utilització de la identitat digital, on l'objectiu de la Comissió Europea és que siga empleada pel 80% de la ciutadania l'any 2030.

Web Espanya Digital 2026(Obri en nova finestra)

Document complet Espanya Digital 2026(Obri en nova finestra)

• Cooperació interadministrativa
  • Infraestructures i servicis comuns