Celebrat l'últim hackathon sobre desafiaments de la Passarel·la Digital Única

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

18 juny 2019

S'ha celebrat a Barcelona l'últim hackathon de la sèrie organitzada per la Comissió Europea sobre els desafiaments de la Passarel·la Digital Única. En esta ocasió, es desafiava als participants a trobar en 24 hores  una solució tecnològica que permetera a fabricants de productes trobar tota la normativa europea i nacional aplicable a ells.

El Reglament (UE) 2018/1724 del Parlament Europeu i del Consell(Obri en nova finestra) de 2 d'octubre de 2018 relatiu a la creació d'una passarel·la digital única d'accés a informació, procediments i servicis d'assistència i resolució de problemes i pel qual es modifica el Reglament (UE) n.o 1024/2012, s'enfoca en l'ús de les tecnologies digitals per a eliminar barreres i potenciar el Mercat Interior Europeu.

En el cas dels fabricants que volen vendre els seus productes en algun Estat membre de la UE, necessiten conéixer la regulació aplicable tant a nivell europeu com a nivell nacional. Encara que existix una codificació internacional de productes que utilitza el Trade Helpdesk(Obri en nova finestra) de la Comissió per a relacionar-los amb la normativa europea aplicable a cadascun, açò no succeeix en general a nivell nacional, on no s'usa aquesta codificació o la informació no està estructurada, de manera que només es pot acudir als butlletins oficials que publiquen totes les normatives i trobar aquelles que fan referència d'alguna manera a cada producte.

Els participants de l'hackathon hackathon de Barcelona(Obri en nova finestra) (“hack” de programador, “thon" de marató) van tindre 24 hores per a proposar una solució tecnològica al desafiament. Els grups van realitzar un interfície web perquè els fabricants feren la seua cerca sobre diferents fonts estructurades i no estructurades de normativa europea i nacional, servint-se para açò principalment de tecnologies de processament del llenguatge natural (PNL) per a trobar les referències apropiades als seus productes en els textos normatius –qualsevol que siga la seua denominació- i oferir-los com a resultats de la cerca. Alguns incorporaven a més tecnologies d'aprenentatge automàtic per a anar millorant l'algoritme de cerca a partir de les valoracions dels fabricants.

El jurado, que contaba con una representante de la Secretaría General de Administración Digital, dio el premio de 5.000€ al grupo “Spacers” que ofreció la solución más completa y creativa. La solución ganadora contaba con un atractivo interfaz de usuario, dotado de un elemento conversacional para acotar la pregunta del fabricante; utilizó un algoritmo PNL creado por Google permitiendo además incluir fácilmente nuevas fuentes no estructuradas de normativas; mejoraba el algoritmo con aprendizaje automático a partir de la valoración que el usuario daba sobre la utilidad de cada normativa mostrada como resultado; y también incluía como resultado la ausencia de normativa aplicable de forma específica en alguno de los países seleccionados.

La Comissió ha quedat enormement satisfeta de la creativitat oferida en estos encontres i treballarà per a incorporar-la en els seus futurs projectes.

• Servicis electrònics