accesskey_mod_content

Accessibilitat en Xarxes Socials

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

L'any 2018 van entrar en vigor la majoria de les previsions del Reial decret 1112/2018.

En el apartado 2 del artículo 3 “Ámbito objetivo de aplicación” de dicho R.D. se presenta un listado de contenidos obligados entre los que se encuentran  los contenidos multimedia pregrabados de base temporal, entendiéndose por “contenido multimedia de base temporal” cualquier fichero multimedia de los siguientes tipos: solo audio, solo vídeo, audio y vídeo, o cualquiera de los anteriores combinado con interacción (artículo 4 “Definiciones”).

Todas las obligaciones del real decreto afectan tanto a la propia información como al contenido multimedia generado por las Administraciones Públicas y que difundan a través de sus sitios web y aplicaciones móviles, amb independència de la plataforma tecnològica que usen per a açò. Per tant, afecta també als continguts que puguen estar pujant a plataformes com Youtube, Twitter o Facebook, etc.

A més, en el cas d'Espanya la Llei 34/2002 de servicis de la societat de la informació i de comerç electrònic (disposició addicional quinta punt 6)(Obri en nova finestra) establix que les plataformes de xarxes socials també han de complir requisits d'accessibilitat, es tracta d'una obligació directa per a les plataformes amb independència de l'ús que d'elles es faça des de les administracions.

Youtube permet als editors de continguts, és a dir, els proveïdors de vídeos, generar automàticament els subtítols corresponents al vídeo pujat.

L'Observatori d'Accessibilitat Web ha generat la "Guia per a la inserció de subtítols en youtube"  que explica d'una manera senzilla i eminentment pràctica la forma de generar els subtítols per als videos. Amb esta guia també aprendrà a editar-los per a corregir els possibles errors que puguen contindre o incloure tota la informació sonora i contextual rellevant que siga necessària perquè aquest vídeo siga accessible.

La utilització d'imatges en qualsevol xarxa social és part important en l'experiència d'usuari. Twitter ho ha tingut en compte i permet als membres de la seua xarxa afegir descripcions (textos alternatius) perquè les persones amb discapacitat visual puguen interpretar el contingut de les imatges o altres elements gràfics.

En el blog de Twiter, t'expliquen com publicar imatges accessibles. Estos són els passos a seguir:

Com habilitar l'escriptura de descripcions d'imatges en twitter.com

  1. Fes clic en l'ícono del teu perfil i selecciona Configuració i privacitat en el menú desplegable.
  2. Fes clic en Accessibilitat en la llista d'opcions de configuració.
  3. Busca la casella de verificació Escriure descripcions d'imatges.
  4. Marca la casella per a activar o desactivar la configuració.
  5. Fes clic a Guardar canvis.

 

Com agregar descripcions d'imatges en Piulades en twitter.com

  1. Fes clic en el botó per a publicar una Piulada.
  2. Adjunta la teua(s) foto(s).
  3. Per a escriure el text descriptiu, fes clic en la imatge abans de publicar la piulada.
  4. Escriu la descripció de la imatge i fes clic en el botó Aplicar. Per a editar la descripció, torna a obrir el quadre de diàleg de vista prèvia de la imatge en miniatura abans de publicar la Piulada. (Té un límit de 420 caràcters).
  5. Pots agregar una descripció a cada imatge en una Piulada.

 

Contingut facilitat per "Pla d'Aprenentatge Digital - forMadrid"