La pandèmia de la
COVID
-19 no solament ha portat turbulències, també ha estimulat la resiliència i la innovació, impulsant la digitalització de l'economia i la societat de la UE, la qual cosa inclou la prestació de servicis digitals per part dels governs.
El informe del Gobierno Electrónico compara cómo los gobiernos prestan servicios públicos digitales en toda Europa. Es un estudio reconocido internacionalmente que arroja luz sobre la Administración Electrónica en 36 países europeos mediante la evaluación de los llamados “eventos de la vida (life events)” basados en indicadores específicos. Dichos eventos incluyen paquetes de servicios gubernamentales que apoyan a ciudadanos y emprendedores a través de puntos clave de sus vidas, tales como el nacimiento de un hijo o el inicio de un negocio.
Estos indicadors s'agrupen en 4 punts de referència principals:
- Centralització de l'usuari: indica el grau en què es proporciona un servici en línia, la seua facilitat d'ús per a dispositius mòbils i la seua usabilitat en termes de suport disponible en línia i mecanismes de retroalimentació.
- Transparència: indica fins a quin punt els governs són transparents sobre:
- El procés d'entrega
- Les responsabilitats i l'acompliment de les organitzacions públiques
- Les dades personals tractats en els servicis públics
- Mobilitat transfronterera: indica el límit de la utilització dels servicis en línia per usuaris de servicis públics d'un altre país europeu.
- Facilitadores clau: indica el límit de les precondicions tècniques i organisacionals per a la prestació de servicis desenvolupats del Govern Electrònic, com la identificació electrònica i les fonts d'autenticació.
L'anàlisi d'enguany va donar llum a les següents conclusions polítiques clau:
- En resposta a la crisi de la
COVID
-19, els “Esdeveniments en Directe
Start-Up
Professionals i Empresarials” han demostrat que les administracions europees tenen el que es necessita per a construir servicis digitals. Més àrees governamentals podrien aconseguir-los.
- Els servicis del govern central superen als servicis locals i regionals. La digitalització de servicis oferix l'oportunitat d'agilitzar els viatges governamentals a través de múltiples entitats governamentals
- Els servicis empresarials són més digitals que els servicis orientats a la ciutadania.
Els usuaris nacionals tenen un avantatge sobre els usuaris transfronterers. Menys de la mitat dels servicis disponibles a nivell nacional poden ser completats en línia per usuaris transfronterers.
España
Según este estudio, España se ubica con un nivel medio de penetración, que equivale a la media europea (67%), y en el nivel medio-alto de digitalización, formando parte del escenario
Fruitful eGov
, que inclou als països de la seua classe que estan per damunt de la mitjana europea.
Els indicadors relatius d'España mostren un país amb quasi totes les característiques (usuaris, govern i context digital) alineats amb la mitjana europea. La banda ampla i la seua qualitat (indicador de Connectivitat) i la Transparència, indicador que mesura el Govern Obert, són els que es comporten significativament per damunt de la mitjana europea.
Entre els indicadors que mesuren el rendiment de les polítiques d'Administració Electrònica, España destaca especialment en Usuari (95 punts enfront de 88,3 de mitjana en la UE), que mesura si un servici és oferit online (96 enfront de 87,2), si existixen funcionalitats de suport i ajuda (98 enfront de 91,2) i si està adaptat a dispositiu mòbil (86 enfront de 88,4). En Transparència (74 punts enfront de 64,3 de la UE), Facilitadors clau (80 enfront de 65,2) i Servicis transfronterers (63 enfront de 54,8) també se situa per damunt de la mitjana de països de la UE.
Està clar que promoure la transformació digital dels governs seguix sent una prioritat clara per a la UE: els Estats Membres planegen realitzar inversions considerables per a digitalitzar encara més les seues administracions públiques baix Mecanisme de Recuperació i Resiliència i la Comissió ha presentat una proposta del Parlament Europeu i el Consell que establix el Programa Polític 2030 per a un " Camí cap a la Dècada Digital ".
En este context, l'informe del Govern Electrònic és clau per a continuar el seguiment dels avanços en els servicis públics en línia. Si ben l'anàlisi de tendències pot assenyalar en quines àrees i com els governs han millorat, les lliçons apreses poden ajudar a accelerar el progrés en l'ambiciós camí cap a l'assoliment dels Objectius de la Dècada Digital.
Font original de la notícia
Més informació