accesskey_mod_content

Publicat l'Informe sobre Govern Electrònic 2021 de la Comissió Europea

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

22 novembre 2021

España se situa per sobre de la mitjana dels països de la UE en digitalització i en la mitjana en penetració online.

La pandèmia de la COVID -19 no solament ha portat turbulències, també ha estimulat la resiliència i la innovació, impulsant la digitalització de l'economia i la societat de la UE, la qual cosa inclou la prestació de serveis digitals per part dels governs.

L'informe del Govern Electrònic compara com els governs presten serveis públics digitals en tota Europa. És un estudi reconegut internacionalment que llança llum sobre l'Administració Electrònica en 36 països europeus mitjançant l'avaluació dels anomenats “esdeveniments de la vida (life events)” basats en indicadors específics. Aquests esdeveniments inclouen paquets de serveis governamentals que recolzen a ciutadans i emprenedors a través de punts clau de les seves vides, tals com el naixement d'un fill o l'inici d'un negoci.

Aquests indicadors s'agrupen en 4 punts de referència principals:

  • Centralització de l'usuari: indica el grau en què es proporciona un servei en línia, la seva facilitat d'ús per a dispositius mòbils i la seva usabilitat en termes de suport disponible en línia i mecanismes de retroalimentació.
  • Transparència: indica fins a quin punt els governs són transparents sobri:
    • El procés d'entrega
    • Les responsabilitats i l'acompliment de les organitzacions públiques
    • Les dades personals tractats en els serveis públics
  • Mobilitat transfronterera: indica el límit de la utilització dels serveis en línia per usuaris de serveis públics d'un altre país europeu.
  • Facilitadores clau: indica el límit de les precondicions tècniques i organitzacionals per a la prestació de serveis desenvolupats del Govern Electrònic, com la identificació electrònica i les fonts d'autenticació. 

L'anàlisi d'aquest any va donar llum a les següents conclusions polítiques clau:

  • En resposta a la crisi de la COVID -19, els “Esdeveniments en Directe Start-Up Professionals i Empresarials” han demostrat que les administracions europees tenen el que es necessita per construir serveis digitals. Més àrees governamentals podrien aconseguir-los.
  • Els serveis del govern central superen als serveis locals i regionals. La digitalització de serveis ofereix l'oportunitat d'agilitar els viatges governamentals a través de múltiples entitats governamentals
  • Els serveis empresarials són més digitals que els serveis orientats a la ciutadania.

Els usuaris nacionals tenen un avantatge sobre els usuaris transfronterers. Menys de la meitat dels serveis disponibles a nivell nacional poden ser completats en línia per usuaris transfronterers.

España

Segons aquest estudi, España se situa amb un nivell mitjà de penetració, que equival a la mitjana europea (67%), i en el nivell mitjà-alt de digitalització, formant part de l'escenari  Fruitful eGov , que inclou als països de la seva classe que estan per sobre de la mitjana europea.

Gráfico explicado en los párrafos de la noticia

Els indicadors relatius d'España mostren un país amb gairebé totes les característiques (usuaris, govern i context digital) alineats amb la mitjana europea. La banda ampla i la seva qualitat (indicador de Connectivitat) i la Transparència, indicador que mesura el Govern Obert, són els que es comporten significativament per sobre de la mitjana europea.

Entre els indicadors que mesuren el rendiment de les polítiques d'Administració Electrònica, España destaca especialment en Usuari (95 punts enfront de 88,3 de mitjana en la UE), que mesura si un servei és ofert online (96 enfront de 87,2), si existeixen funcionalitats de suport i ajuda (98 enfront de 91,2) i si està adaptat a dispositiu mòbil (86 enfront de 88,4). En Transparència (74 punts enfront de 64,3 de la UE), Facilitadors clau (80 enfront de 65,2) i Serveis transfronterers (63 enfront de 54,8) també se situa per sobre de la mitjana de països de la UE.

És clar que promoure la transformació digital dels governs segueix sent una prioritat clara per a la UE: els Estats Membres planegen realitzar inversions considerables per digitalitzar encara més les seves administracions públiques sota Mecanisme de Recuperació i Resiliència(Obre en nova finestra) i la Comissió ha presentat una proposta del Parlament Europeu i el Consell que estableix el Programa Polític 2030 per a un " Camí cap a la Dècada Digital(Obre en nova finestra) ".

En aquest context, l'informe del Govern Electrònic és clau per continuar el seguiment dels avanços en els serveis públics en línia. Si ben l'anàlisi de tendències pot assenyalar en quines àrees i com els governs han millorat, les lliçons apreses poden ajudar a accelerar el progrés en l'ambiciós camí cap a l'assoliment dels Objectius de la Dècada Digital.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

Més informació(Obre en nova finestra)  

  • Cooperació interadministrativa
  • Serveis electrònics