El Reial decret 1112/2018, de 7 de setembre, sobre accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic (disponible traducció a l'anglés del RD 1112/2018 ), aprovat a proposta dels aleshores Ministeris de Política Territorial i Funció Pública, Economia i Empresa, Sanitat, Consum i Benestar Social, trasllada a l'ordenament jurídic espanyol la Directiva (UE) 2016/2102 del Parlament Europeu i del Consell, de 26 d'octubre de 2016, sobre l'accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils dels organismes del sector públic .
(English Version) Royal Decree 1112/2018 , on the accessibility of websites and mobile applications in the public sector (PDF)
Este Reial decret cobrix tots els llocs web i aplicacions mòbils del sector públic, des d'aquells pertanyents a les administracions, tribunals i servicis de policia als dels hospitals, universitats i biblioteques públiques, fent que siguen accessibles a tots els ciutadans, especialment a aquells amb dificultats auditives, visuals o funcionals.
D'esta forma, el nou Reial decret substituïx i millora les condicions que ja es venien exigint als portals de les Administracions Públiques des de l'entrada en vigor el 31 de desembre de 2008 del Reial decret 1494/2007 .
Els canvis més significatius que s'introduïxen són els següents:
- La equiparación de los requisitos de accesibilidad españoles al estándar armonizado europeo basado en la norma EN 301 549 “Requisitos de accesibilidad de productos y servicios TIC aplicables a la contratación pública en Europa” y que a su vez se enlaza con las WCAG 2.1 .
- La inclusión de las aplicaciones móviles desarrolladas por las Administraciones Públicas que deberán ser accesibles antes del 23 de junio de 2021.
- La inclusión de intranets o extranets nuevas o que se renueven sustancialmente a partir del 23 de septiembre de 2019.
- En cada portal y aplicación móvil deberá existir una declaración de accesibilidad, según el modelo establecido a nivel europeo ( Decisió d'Execució (UE) 2018/1523 de la Comissió per la qual s'establix un model de declaració d'accessibilitat de conformitat amb la Directiva (UE) 2016/2102 .
- Se establece un mecanismo de comunicación sobre requisitos de accesibilidad para que los usuarios puedan comunicar al organismo del sector público cualquier posible incumplimiento de los requisitos de accesibilidad establecidos, transmitir dificultades de acceso al contenido y formular sugerencias de mejoras relativas a la accesibilidad.
- Se establece un mecanismo de comunicación que permite solicitar a las personas interesadas la información sobre contenidos que están excluidos del ámbito de aplicación de este Real Decreto o exentos del cumplimiento de los requisitos de accesibilidad, así como la presentación de quejas relativas al cumplimiento de los requisitos de accesibilidad.
- A més existirà un mecanisme de reclamació a la disposició de totes les persones interessades.
- Arreplega les previsions per a realitzar un seguiment periòdic de la implantació del Reial decret mitjançant gestió descentralitzada. Per a açò, cada entitat obligada determinarà la "unitat responsable d'accessibilitat" que serà l'encarregada de coordinar i fer efectives les previsions, i actuarà de canalitzadora de la informació cap a l'organisme encarregat del seguiment i presentació d'informes les funcions dels quals es desenvoluparan pel Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital (competències transferides des del Ministeri de Política Territorial i Funció Pública).
- Es realitzaran reportes públics a la Comissió Europea cada 3 anys de l'estat d'aplicació de la Directiva (UE) 2016/2102. El primer d'estos reportes es realitzarà abans del 23 de desembre de 2021, i comprendrá el període 2020-2021.
- El seguiment, monitoratge i reporte haurà de complir els requisits imposats per la Comissió Europea ( Decisió d'Execució (UE) 2018/1524 de la Comissió per la qual s'establixen una metodologia de seguiment i les disposicions per a la presentació d'informes per part dels Estats membres de conformitat amb la Directiva (UE) 2016/2102 ).
- Estén l'aplicació dels requisits d'accessibilitat web als portals que reben finançament públic per al seu manteniment, i aquells que proveïxen servicis públics mitjançant algun règim contractual amb les Administracions Públiques.
Per a ajudar al compliment de totes estes mesures serà essencial el paper que exerciran les unitats responsables d'accessibilitat, que seran les encarregades de garantir el compliment dels requisits d'accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils dins del seu àmbit competencial. Hauran de vetlar pel seu compliment des de tots els àmbits de l'organització, tant tècnics com a funcionals i involucrar a tots els actors necessaris: departaments tecnològics, responsables d'edició de continguts, responsables de publicacions, responsables de comunicació i premsa, responsables de formació, etc.
0 Comentaris
No hi ha comentaris