accesskey_mod_content

Arranca el projecte pilot Cartera Digital amb la firma d'un conveni amb tres Universitats

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

22 maig 2023

Consistix en una aplicació mòbil, Cartera Digital, que permet generar i emmagatzemar credencials verificables de la persona usuària per a l'accés fàcil i segur a diversos servicis oferits per les Universitats.

La Secretaria General d'Administració Digital(Obri en nova finestra) (SGAD), la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre - Real Casa de la Moneda(Obri en nova finestra) (FNMT-RCM), la Universitat Carlos III de Madrid(Obri en nova finestra) (UC3M), la Universitat de Múrcia(Obri en nova finestra) (UMU) i la Universitat Rovira i Virgili(Obri en nova finestra) (URV) han firmat un conveni de col·laboració pel qual durà a terme un estudi pilot en l'àmbit universitari oferint a les persones usuàries, una Cartera Digital de credencials verificables que permeta l'accés a diversos servicis de manera senzilla i segura.

El projecte té lloc en el si de l'Estratègia Estratègia Europea de Digitalització(Obri en nova finestra) , -materialitzada en el nostre país a través del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència(Obri en nova finestra) -,  en concret, a partir de la quarta mesura “Nou model d'identitat digital” del Pla de Digitalització de les Administracions Públiques(Obri en nova finestra) .

Amb la posada en marxa del pilot, es perseguix aconseguir l'objectiu establit en esta mesura sobre el desenvolupament nous sistemes d'identificació i firma senzills, assegurances i concordes amb la normativa, que permeten acreditar-se digitalment a la ciutadania i a les empreses de forma totalment telemàtica utilitzant tecnologies tals com a biometria o imatge.

Abast del pilot i servicis disponibles

En un primer moment, el pilot estarà acotat a l'àmbit universitari amb l'objectiu d'obtindre el feedback d'ús real de Cartera Digital i credencials d'identitat associades, amb vista a valorar la seua futura implementació de forma generalitzada. Així, l'experiència servirà per a desenvolupar un nou model d'identificació digital que puga emmagatzemar-se en Cartera Digital al costat d'altres credencials.

Cartera Digital permetrà generar i emmagatzemar credencials perquè les persones participants de les Universitats puguen accedir a diversos servicis a través dels portals web disponibles, prèvia comprovació de la seua identitat. En concret, es podrà accedir de forma segura i autenticada als següents servicis:

  • En el cas de la UC3M, el personal docent investigador i personal d'administració i servicis podran accedir a una aplicació web per a la gestió de continguts formatius.
  • La UMU permetrà l'accés mitjançant autenticació a revistes i publicacions científiques al personal docent investigador, als alumnes de màster i doctorat i al personal de la biblioteca.
  • El personal d'administració i servicis de la URV que vullga participar podrà realitzar el fitxatge per a gestionar la seua presencialitat en la Universitat mitjançant el sistema d'identificació.

Credencials verificables en el mòbil de fàcil ús i segures

Els usuaris disposaran d'una aplicació de Cartera Digital en el seu telèfon mòbil capaç d'emmagatzemar credencials verificables. Una credencial verificable és un document electrònic que acredita atributs de la informació emmagatzemada o de la identitat del seu portador i que és firmada digitalment per l'entitat que l'ha emès (d'ací la seua denominació “credencial verificable”).

Es tracta d'un sistema segur que únicament emmagatzemarà informació pública de les quatre entitats emissores de credencials, és a dir, de la FNMT-RCM i de les tres universitats participants, per a validar que han sigut elles els qui han generat la credencial.

D'altra banda, les credencials emmagatzemades en la Cartera Digital estaran baix el control de l'usuari, garantint la seua sobirania, i contindran dades personals com el nom i cognoms, correu electrònic i identificador d'estudiant, entre uns altres.

Per a crear la seua Cartera Digital, la persona usuària haurà d'indicar el seu correu electrònic en l'aplicació, en el qual rebrà un codi per a verificar-se. Una vegada fet este pas, es crearà la seua pròpia Cartera Digital i s'emetrà, de manera automàtica, una credencial que legitime la direcció de correu. La nova credencial s'emmagatzemarà en l'aplicació, prèvia autorització de l'usuari.

La SGAD, com a responsable de la provisió de servicis en matèria de tecnologies de la informació i comunicacions a les entitats i organismes públics, posarà a disposició l'aplicació mòbil per a la seua descàrrega en les principals tendes d'aplicacions, Google Play Store per als sistemes Android o App Store en el cas de iOS.

Generació i emmagatzematge de credencials en la Cartera Digital

El conveni establix les condicions necessàries per a l'emissió d'una credencial verificable d'identificació emesa per la FNMT-RCM, així com una segona credencial d'identificació denominada “MyAcademicID” emesa per la universitat de l'usuari:

  • Per a obtindre la seua credencial verificable d'identificació, la persona usuària podrà realitzar la sol·licitud a través de la Cartera Digital. Per a ser acceptada, haurà d'acreditar la seua identitat de forma telemàtica a través de la seua càmera per a la identificació biomètrica que serà verificada per la FNMT-RCM.
  • Per a obtindre una credencial generada per la universitat, la persona haurà de sol·licitar-la al propi centre acadèmic, que comprovarà la validesa de la credencial verificable d'identificació. Si és vàlida, es generarà una credencial anomenada “MyAcademicID”, que també s'emmagatzemarà en la Cartera Digital.

L'experiència està permetent potenciar la innovació en el sector públic, atorgant-li capacitats per a participar des d'una posició de lideratge en projectes europeus, optimitzant a més els recursos públics i evitant duplicar esforços entre diferents entitats.

  • Cooperació interadministrativa
  • Desenvolupament de Sistemes, Aplicacions i Solucions Informàtiques
  • Ciutadà