accesskey_mod_content

Arrenca el projecte pilot Cartera Digital amb la signatura d'un conveni amb tres Universitats

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

22 maig 2023

Consisteix en una aplicació mòbil, Cartera Digital, que permet generar i emmagatzemar credencials verificables de la persona usuària per a l'accés fàcil i segur a diversos serveis oferts per les Universitats.

La Secretaria General d'Administració Digital(Obre en nova finestra) (SGAD), la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre - Real Casa de la Moneda(Obre en nova finestra) (FNMT-RCM), la Universitat Carlos III de Madrid(Obre en nova finestra) (UC3M), la Universitat de Múrcia(Obre en nova finestra) (UMU) i la Universitat Rovira i Virgili(Obre en nova finestra) (URV) han signat un conveni de col·laboració pel qual durà a terme un estudi pilot en l'àmbit universitari oferint a les persones usuàries, una Cartera Digital de credencials verificables que permeti l'accés a diversos serveis de manera senzilla i segura/segura.

El projecte té lloc en el si de l'Estratègia Estratègia Europea de Digitalització(Obre en nova finestra) , -materialitzada al nostre país a través del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència(Obre en nova finestra) -,  en concret, a partir de la quarta mesura “Nou model d'identitat digital” del Pla de Digitalització de les Administracions Públiques(Obre en nova finestra) .

Amb l'engegada del pilot, es persegueix aconseguir l'objectiu establert en aquesta mesura sobre el desenvolupament nous sistemes d'identificació i signa senzills, assegurances i concordes amb la normativa, que permetin acreditar-se digitalment a la ciutadania i a les empreses de forma totalment telemàtica utilitzant tecnologies tals com a biometria o imatge.

Abast del pilot i serveis disponibles

En un primer moment, el pilot estarà fitat a l'àmbit universitari amb l'objectiu d'obtenir el feedback d'ús real de Cartera Digital i credencials d'identitat associades, amb vista a valorar la seva futura implementació de forma generalitzada. Així, l'experiència servirà per desenvolupar un nou model d'identificació digital que pugui emmagatzemar-se en Cartera Digital al costat d'altres credencials.

Cartera Digital permetrà generar i emmagatzemar credencials perquè les persones participants de les Universitats puguin accedir a diversos serveis a través dels portals web disponibles, prèvia comprovació de la seva identitat. En concret, es podrà accedir de forma segura/segura i autenticada als següents serveis:

  • En el cas de la UC3M, el personal docent investigador i personal d'administració i serveis podran accedir a una aplicació web per a la gestió de continguts formatius.
  • La UMU permetrà l'accés mitjançant autenticació a revistes i publicacions científiques al personal docent investigador, als alumnes de màster i doctorat i al personal de la biblioteca.
  • El personal d'administració i serveis de la URV que vulgui participar podrà realitzar el fitxatge per gestionar la seva presencialitat a la Universitat mitjançant el sistema d'identificació.

Credencials verificables en el mòbil de fàcil ús i segures/segures

Els usuaris disposaran d'una aplicació de Cartera Digital en el seu telèfon mòbil capaç d'emmagatzemar credencials verificables. Una credencial verificable és un document electrònic que acredita atributs de la informació emmagatzemada o de la identitat del seu portador i que és signada digitalment per l'entitat que l'ha emès (d'aquí la seva denominació “credencial verificable”).

Es tracta d'un sistema segur/segur que únicament emmagatzemarà informació pública de les quatre entitats emissores de credencials, és a dir, de la FNMT-RCM i de les tres universitats participants, per validar que han estat elles els qui han generat la credencial.

D'altra banda, les credencials emmagatzemades en la Cartera Digital estaran sota el control de l'usuari, garantint la seva sobirania, i contindran dades personals com el nom i cognoms, correu electrònic i identificador d'estudiant, entre uns altres.

Per crear la seva Cartera Digital, la persona usuària haurà d'indicar el seu correu electrònic en l'aplicació, en el qual rebrà un codi per verificar-se. Una vegada fet aquest pas, es crearà la seva pròpia Cartera Digital i s'emetrà, de manera automàtica, una credencial que legitimi l'adreça de correu. La nova credencial s'emmagatzemarà en l'aplicació, prèvia autorització de l'usuari.

La SGAD, com a responsable de la provisió de serveis en matèria de tecnologies de la informació i comunicacions a les entitats i organismes públics, posarà a disposició l'aplicació mòbil per a la seva descàrrega a les principals botigues d'aplicacions, Google Play Store per als sistemes Android o App Store en el cas de iOS.

Generació i emmagatzematge de credencials en la Cartera Digital

El conveni estableix les condicions necessàries per a l'emissió d'una credencial verificable d'identificació emesa per la FNMT-RCM, així com una segona credencial d'identificació denominada “MyAcademicID” emesa per la universitat de l'usuari:

  • Per obtenir la seva credencial verificable d'identificació, la persona usuària podrà realitzar la sol·licitud a través de la Cartera Digital. Per ser acceptada, haurà d'acreditar la seva identitat de forma telemàtica a través de la seva càmera per a la identificació biomètrica que serà verificada per la FNMT-RCM.
  • Per obtenir una credencial generada per la universitat, la persona haurà de sol·licitar-la al propi centre acadèmic, que comprovarà la validesa de la credencial verificable d'identificació. Si és vàlida, es generarà una credencial anomenada “MyAcademicID”, que també s'emmagatzemarà en la Cartera Digital.

L'experiència està permetent potenciar la innovació en el sector públic, atorgant-li capacitats per participar des d'una posició de lideratge en projectes europeus, optimitzant a més els recursos públics i evitant duplicar esforços entre diferents entitats.

  • Cooperació interadministrativa
  • Desenvolupament de Sistemes, Aplicacions i Solucions Informàtiques
  • Ciutadà