accesskey_mod_content

Manifest per una administració pública orientada a la dada

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

30 març 2023

Per a aconseguir una administració centrada en la ciutadania, transparent, inclusiva i participativa, s'ha de construir una administració orientada a la dada que assegure el seu ús ètic, segur i responsable; així com una capacitat millorada en la presa objectiva de decisions a través del mesurament dels resultats que produïxen les seues polítiques.

El dada és un ben públic a conservar i tractar en honor d'una aplicació de servicis i polítiques públiques de qualitat.  I en esta línia, la  Oficina de la Dada(Obri en nova finestra) , unitat encarregada de dinamitzar la compartició, la gestió i l'ús de les dades al llarg de tots els sectors productius de l'economia i societat espanyola, juntament amb els diferents representants ministerials participants en el Grup de Treball interministerial de la dada, ha fet públic el  Manifest per una administració orientada a la dada(Obri en nova finestra) .

El Manifest perseguix identificar els principis sobre els quals seguir avançant per a la construcció d'una Administració General de l'Estat orientada a la dada, capaç de traure partit al potencial de la dada mitjançant l'ús de mitjans tecnològics innovadors, habilitant el disseny, execució i avaluació de polítiques públiques centrades en el ciutadà i promotores d'una economia entorn de/entorn de la dada que siga sostenible, inclusiva i generadora de valor social.

El Manifest (al que li acompanya una infografia resumixen(Obri en nova finestra) del mateix) s'articula al voltant dels següents principis:

  • Governança efectiva de la dada. Una administración orientada al dato precisa abordar un gobierno del dato que defina quién puede tomar qué acciones, con qué datos y cuándo, en qué situaciones, y utilizando qué métodos y que permita maximizar el valor del dato apoyando la estrategia organizacional. Esta maximización pasa por establecer un gobierno del dato corporativo, que evite silos de información hecho que dificulta la eficiencia en el despliegue del valor del dato. Este gobierno corporativo del dato debería plantearse desde un enfoque federado, dejando suficiente grado de autonomía y responsabilidad a los diferentes organismos. La Oficina del Dato se situará como elemento vertebrador, posibilitador y en última instancia, habilitador del intercambio fluido de datos y la interoperabilidad de los sistemas.

  • Tractament ètic de la dada. Una administración orientada al dato deberá realizar un tratamiento ético del gobierno y gestión del dato para contribuir al bien común, minimizando cualquier impacto negativo, otorgando las mismas oportunidades a todo el mundo, velando por los derechos de las personas vulnerables y atendiendo al principio de no discriminación. Antes de implementar decisiones automatizadas que utilicen algoritmos, se deberán evaluar previamente los posibles riesgos para la privacidad, equidad y seguridad, con el fin de minimizar la probabilidad de que se produzcan efectos adversos. Todo proceso de automatización de tareas deberá venir acompañado de metodologías de auditoría, seguimiento y verificación de las ejecuciones.

  • Tramitació administrativa centrada en la dada. El funcionament ordinari de l'administració haurà d'estar orientat a la producció, intercanvi, explotació, difusió i posada en valor de la dada produint-se una transició en el quefer diari des del document a la dada. El correcte govern i gestió de la dada habilitaran i catalizarán l'ús de tecnologies i ferramentes d'intel·ligència artificial, incloent les tecnologies de gestió de dades massives (Big Data) i d'analítica avançada (machine learning i deep learning), així com automatització de processos (RPA) i tecnologies avançades de salvaguardia de la informació (blockchain).

  • Compartició sobirana de dades. La dada és un recurs no rival la utilitat del qual creix segons el seu ús es generalitza en un clar exemple d'efecte xarxa. La compartició de dades amb sobirania, fixant qui pot accedir a quines dades i en quines condicions d'ús, seguretat i confiança, permet el correcte disseny, execució i avaluació de polítiques públiques. Amb açò, es perseguix l'objectiu d'aconseguir un intercanvi de dades fluït entre administracions, sectors industrials i ciutadania. Una sinergía que generarà avantatges i oportunitats per als diferents actors implicats. Los llocs on es durà a terme esta compartició de dades seran els  espais de dades(Obri en nova finestra)  del sector públic que es  construirien al voltant de la Plataforma de la Dada(Obri en nova finestra)  de l'AGE, proporcionada per la SGAD com a servici comú, aprofitant les seues capacitats d'emmagatzematge, possibilitats analítiques i ferramentes de govern de la dada.

  • Difusió oberta de la informació. Les dades obertes, entesos com aquells que qualsevol és lliure d'utilitzar, modificar i redistribuir, suposen una important part del valor de l'economia de la dada i són un recurs útil per a abordar de forma més eficient els desafiaments ambientals, socials i de salut, permetent la col·laboració, impulsant la innovació i millorant la rendició de comptes. S'ha de identificar la  informació potencialment reutilitzable  plantejant la generació de "documents oberts des del disseny i per defecte". En este sentit, els  conjunts de dades d'alt valor (HVDS) , aquells associats a considerables beneficis per a la societat, el medi ambient i l'economia es definiran per l'Oficina de la Dada més enllà de la decisió de la implementació de la Comissió Europea, i permetran fer accessible informació clau facilitadora de el creixement econòmic i la innovació.

  • Disseny i anàlisis polítiques públiques des de l'evidència. Les dades són una oportunitat per a facilitar la concepció i aplicació de polítiques públiques basades en evidències, garantint la seua eficàcia i permetent mesurar la seua efectivitat, facilitant l'activitat investigadora com a mitjà de creació de valor i transparència en la gestió pública. L'acció i la comunicació de les administracions poden ser més efectives, més transparents i sostenibles, si es troben fonamentades en dades vàlides i sòlids proporcionats dins del termini establit i en la forma escaient en el moment de presa de decisions. A més, l'avaluació de l'efectivitat de les mesures públiques des de l'evidència de les dades i els seus resultats és un instrument clau de creació de valor social i econòmic.

  • Foment de la cultura de la dada. Todo proceso de cambio organizativo precisa del concurso decidido de su personal. Por ello, es preciso concienciar y motivar alrededor del enfoque de la administración orientada al dato, dando respuesta a cómo el cambio cultural afecta a título individual. Un gobierno y gestión adecuado del dato requerirá crear nuevos perfiles, puestos, responsabilidades y unidades en cada organismo relativos al trabajo con el dato (analistas de datos, ingenieros de datos, administradores/custodios de datos, estadísticos, científicos de datos y visualizadores de datos) con un conocimiento profundo del área de actividad y del negocio. Se debe apostar por la existencia de perfiles multidisciplinares, donde se combinen, entre otros, conocimientos de economía, sociología, análisis de datos y tecnologías de la información.

La Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial en general, i l'Oficina de la Dada al costat de la Secretaria General d'Administració Digital , en particular, se ofrecen como habilitadores y catalizadores de la consecución de los citados principios. Para avanzar de forma conjunta y armónica en el despliegue efectivo de una administración orientada al dato, innovadora, habilitadora del diseño, ejecución y evaluación de políticas públicas centradas en el ciudadano, potenciadora de una economía orientada al dato, sostenible, inclusiva y generadora de valor social.

La Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial en general, y la Oficina del Dato junto a la Secretaría General de Administración Digital en particular, se ofrecen como habilitadores y catalizadores de la consecución de los citados principios. Ambas instituciones persiguen avanzar de forma conjunta y armónica en el despliegue efectivo de una administración orientada al dato, innovadora, habilitadora del diseño, ejecución y evaluación de políticas públicas centradas en el ciudadano, potenciadora de una economía orientado al dato, sostenible, inclusiva y generadora de valor social.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic