EBSI: la infraestructura europea de blockchain en marxa

• Copiar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

08 abril 2022

EBSI en marxa per a fer senzill l'intercanvi de dades entre països i simplificar  l'accés als servicis transeuropeus.

En 2018, 27 Estats membres (entre ells Espanya), Liechtenstein i Noruega van firmar una declaració per a crear la European Blockchain Partnership ( EBP ) . L'objectiu d'este grup és el desenvolupament d'una infraestructura Europea de Servicis Blockchain d'o EBSI .

Blockchain és una gran oportunitat perquè Europa i els Estats membres reconsideren els seus sistemes d'informació, promoguen la confiança dels usuaris i la protecció de les dades personals, ajuden a crear noves oportunitats comercials i establisquen noves àrees de lideratge, en benefici dels ciutadans, els servicis públics i les empreses” (Mariya Gabriel comissària d'Economia i Societat Digital).

La xarxa EBSI haurà de fer realitat l'intercanvi de dades entre països d'una manera senzilla i suposarà un millor accés als servicis transeuropeus. EBSI ha sigut dissenyada baix cinc principis: pública i permisionada, escalable, oberta, sostenible i interoperable.

Img cinco principios EBSI

La creació d'una infraestructura europea comuna de servicis blockchain de EBSI ( )

La xarxa proporciona una infraestructura comuna, compartida i oberta basada en tecnologies blockchain destinada a proporcionar un ecosistema segur i interoperable que permetrà el desenvolupament de servicis digitals transfronterers en el sector públic.

En EBSI s'estan treballant nou casos d'ús transfronterers. Espanya ha participat activament sobretot el cas de “Identitat digital sobirana ( European Self-Sovereign Identity – ESSIF )”, que permet als ciutadans europeus gestionar les seues dades d'identitat i també en el cas d'ús “Diplomes” mitjançant el qual un ciutadà podrà presentar la credencial verificable de les seues titulacions en qualsevol Universitat Europea o qualsevol empresa que li'l sol·licite.

Açò significarà, per exemple, poder identificar-se davant qualsevol tràmit oficial o compartir títols universitaris entre diferents països.

Amb esta solució d'identificació els ciutadans podran controlar els seus propis atributs d'identitat. Podrà ser un sistema unificat d'identificació digital a Europa i utilitzar-se la mateixa solució per a la identificació en el sector públic i en el privat.

La posada en marxa de la infraestructura

EBSI s'ha construït com una cadena de blocs "publica i permisionada" on els nodes estan autoritzats i identificats i es permet la consulta pública a sectors interessats. No tots els nodes de EBSI tenen necessàriament permís d'escriptura.

La cadena de blocs contindrà la informació necessària para, per exemple, enviar diplomes vinculats a una identitat, però no guardarà cap dada sensible en si.

La versió 1 de la infraestructura EBSI s'ha estat provant durant 2020 i Espanya de seguida va instal·lar tres nodes que manté operatius.

Fa alguns mesos s'ha configurat la EBSI v.2 i amb ella es posaran en producció els casos d'ús ja treballats i altres nous.

Per a açò la Comissió Europea ha llançat una convocatòria enguany amb l'objectiu d'impulsar i estendre el cas d'ús de Diplomes i el passaport de seguretat social.

L'Associació llançada permet als Estats membres treballar juntament amb la Comissió Europea per a convertir l'enorme potencial de la tecnologia blockchain en millors servicis per als ciutadans.

En el futur, un gran nombre de servicis públics, com a permisos, sol·licituds de subvencions, escriptures notarials, contractes intel·ligents, utilitzaran la tecnologia blockchain. EBSI és una gran oportunitat perquè Europa i els Estats membres reconsideren els seus sistemes d'informació, promoguen la confiança dels usuaris i la protecció de les dades personals, ajuden a crear noves oportunitats de negoci i establisquen noves àrees de lideratge, beneficiant als ciutadans, els servicis públics i les organitzacions.

Img Bandera Unión Europea: Co-financed by the connecting Europe Facility of the European Union

• Intel·ligència Artificial i Blockchain