EBSI: la infraestructura europea de blockchain en marxa

• Copiar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

08 abril 2022

EBSI en marxa per fer senzill l'intercanvi de dades entre països i simplificar  l'accés als serveis transeuropeus.

En 2018, 27 Estats membres (entre ells Espanya), Liechtenstein i Noruega van signar una declaració per crear la European Blockchain Partnership ( EBP ) . L'objectiu d'aquest grup és el desenvolupament d'una infraestructura Europea de Serveis Blockchain d'o EBSI .

Blockchain és una gran oportunitat perquè Europa i els Estats membres reconsiderin els seus sistemes d'informació, promoguin la confiança dels usuaris i la protecció de les dades personals, ajudin a crear noves oportunitats comercials i estableixin noves àrees de lideratge, en benefici dels ciutadans, els serveis públics i les empreses” (Mariya Gabriel comissària d'Economia i Societat Digital).

La xarxa EBSI haurà de fer realitat l'intercanvi de dades entre països d'una manera senzilla i suposarà un millor accés als serveis transeuropeus. EBSI ha estat dissenyada sota cinc principis: pública i permisionada, escalable, oberta, sostenible i interoperable.

Img cinco principios EBSI

La creació d'una infraestructura europea comuna de serveis blockchain de EBSI ( )

La red proporciona una infraestructura común, compartida y abierta basada en tecnologías blockchain destinada a proporcionar un ecosistema seguro e interoperable que permitirá el desarrollo de servicios digitales transfronterizos en el sector público.

En EBSI s'estan treballant nou casos d'ús transfronterers. Espanya ha participat activament sobretot el cas de “Identitat digital sobirana ( European Self-Sovereign Identity – ESSIF )”, que permet als ciutadans europeus gestionar les seves dades d'identitat i també en el cas d'ús “Diplomes” mitjançant el qual un ciutadà podrà presentar la credencial verificable de les seves titulacions a qualsevol Universitat Europea o qualsevol empresa que l'hi sol·liciti.

Esto significará, por ejemplo, poder identificarse ante cualquier trámite oficial o compartir títulos universitarios entre diferentes países.

Amb aquesta solució d'identificació els ciutadans podran controlar els seus propis atributs d'identitat. Podrà ser un sistema unificat d'identificació digital a Europa i utilitzar-se la mateixa solució per a la identificació en el sector públic i en el privat.

L'engegada de la infraestructura

EBSI se ha construido como una cadena de bloques "publica y permisionada" donde los nodos están autorizados e identificados y se permite la consulta pública a sectores interesados. No todos los nodos de EBSI tenen necessàriament permís d'escriptura.

La cadena de bloques contendrá la información necesaria para, por ejemplo, enviar diplomas vinculados a una identidad, pero no guardará ningún dato sensible en sí.

La versió 1 de la infraestructura EBSI s'ha estat provant durant 2020 i Espanya de seguida va instal·lar tres nodes que manté operatius.

Fa alguns mesos s'ha configurat la EBSI v.2 y con ella se pondrán en producción los casos de uso ya trabajados y otros nuevos.

Per a això la Comissió Europea ha llançat una convocatòria aquest any amb l'objectiu d'impulsar i estendre el cas d'ús de Diplomes i el passaport de seguretat social.

L'Associació llançada permet als Estats membres treballar juntament amb la Comissió Europea per convertir l'enorme potencial de la tecnologia blockchain en millors serveis per als ciutadans.

En el futur, un gran nombre de serveis públics, com a permisos, sol·licituds de subvencions, escriptures notarials, contractes intel·ligents, utilitzaran la tecnologia blockchain. EBSI és una gran oportunitat perquè Europa i els Estats membres reconsiderin els seus sistemes d'informació, promoguin la confiança dels usuaris i la protecció de les dades personals, ajudin a crear noves oportunitats de negoci i estableixin noves àrees de lideratge, beneficiant als ciutadans, els serveis públics i les organitzacions.

Img Bandera Unión Europea: Co-financed by the connecting Europe Facility of the European Union

• Intel·ligència Artificial i Blockchain