En la sessió del Ple del Congrés dels Diputats celebrada el dia 2 de desembre de 2021 s'ha convalidat el Real Decreto-ley 24/2021, de transposición de varias directivas de la Unión Europea , entre la qual es troba la Directiva (UE) 2019/1024 del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de juny de 2019, relativa a les dades obertes i la reutilització de la informació del sector públic. Amb esta nova regulació s'ha procedit a modificar les previsions de la Llei 37/2007, sobre reutilització de la informació del sector públic .
El contingut de la nova regulació legal se centra substancialment a la incorporació de les previsions de la Directiva de 2019 al text de la Llei espanyola de 2017, si bé és necessari tindre en compte que aquells preceptes de la mateixa que pogueren aplicar-se directament ja es trobaven vigents des de la finalització del termini per a la seua transposició al juliol de 2021. No obstant açò, al marge d'actualitzar algunes referències legals ja desfasades -en concret en matèria de protecció de dades personals, règim jurídic del sector públic i procediment administratiu-, en ocasió de la transposició s'han afegit algunes novetats rellevants que van més enllà de la mera adaptació de la regulació europea. Així:
-
Des del punt de vista del seu àmbit subjectiu, la legislació serà aplicable a totes les entitats a les quals, segons els termes previstos en la seua normativa reguladora, els resulte d'aplicació la normativa reguladora del procediment administratiu comú . Est seria el cas, per exemple, de les entitats de dret privat vinculades o dependents de les Administracions Pública quan exercisquen potestats administratives.
-
Se excluye expresamente de la regulación legal la reutilización de los documentos cuyo acceso esté excluido o limitado por motivos de protección de información sensible sobre infraestructuras críticas.
-
Pel que es referix a les dades d'alt valor, al costat dels establits per la Comissió Europea (és a dir, geoespacial, observació de la Terra i medi ambient, meteorologia, estadística, societats i propietat de societats, així com mobilitat), també es podran especificar altres conjunts de dades addicionals per part del Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital, en concret a través de la selecció i actualització que duga a terme la Divisió Oficina de la Dada amb la col·laboració dels actors interessats, tant públics com a privats. Referent a açò és important recordar que, amb caràcter general, estes dades estaran disponibles gratuïtament, seran llegibles per màquina, se subministraran a través de API i, quan siga procedent, es proporcionaran en forma de descàrrega massiva.
-
Quan la posada a la disposició de forma gratuïta de les dades d'alt valor puga tindre un impacte substancial en el pressupost d'organismes i entitats de dret públic que hagen d'obtindre ingressos per a finançar la seua activitat de servici públic, serà l'Administració Pública a la qual estiguen vinculats, o de la qual depenguen, la competent per a eximir-los d'aquesta obligació. En conseqüència, tals organismes i entitats no podrien adoptar esta decisió per si mateixos.
-
L'abast de el catàleg d'informació pública reutilitzable es projecta -almenys potencialment- més enllà de l'àmbit de l'Administració General de l'Estat i els seus organismes públics, de manera que s'exigix a la resta d'entitats que decidisquen crear els seus propis catàlegs que siguen interoperables amb el nacional. Es tracta d'un instrument la rellevància pràctica del qual es reforça puix que, a través del mateix, s'informarà dels drets previstos legalment en matèria de reutilització, s'oferiran sistemes d'ajuda i es posaran a disposició els conjunts de dades en formats accessibles, fàcils de localitzar i reutilitzables.
-
Quant a la submissió a les normes legals sobre procediment de tramitació de sol·licituds de reutilització, les societats mercantils, centres d'ensenyament, organismes d'investigació o entitats que realitzen activitats d'investigació quedaran exempts.
-
Des de la perspectiva organitzativa, s'establix l'obligació que cada entitat designe una unitat responsable de garantir la posada a la disposició de la seua informació. Entre les funcions que correspondran a aquestes unitats es trobes les relatives a la coordinació d'activitats de reutilització amb les polítiques existents en matèria de publicacions, informació administrativa i Administració electrònica; facilitar informació sobre quins òrgans són els competents en cada àmbit; promoure l'actualització i la posada a la disposició de la informació en formats adequats; així com l'impuls d'activitats de conscienciació i formació.
En tot cas, en la citada sessió parlamentària es va decidir unànimement procedir a la tramitació de la iniciativa com a projecte de llei per la via d'urgència, una de les possibilitats previstes per l'article 86 de la Constitució a l'hora de convalidar els decrets-lleis. En conseqüència, haurà de procedir-se a la tramitació d'una iniciativa legislativa seguint les vies reglamentàries establides per a este tipus de supòsits, la qual cosa permetrà que els diversos grups parlamentaris proposen esmenes que, en cas de ser aprovades, s'incorporarien al text definitiu de la legislació sobre reutilització de la informació del sector públic i les dades obertes.