accesskey_mod_content

Convalidació del Reial decret-llei sobre reutilització de la informació del sector públic i dades obertes

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

15 desembre 2021

Al marge d'actualitzar diverses referències legals ja desfasades, s'han afegit algunes novetats rellevants que van més enllà de la mera adaptació de la regulació europea.

En la  sessió(Obre en nova finestra)  del Ple del Congrés dels Diputats celebrada el dia 2 de desembre de 2021 s'ha convalidat el  Reial decret-llei 24/2021, de transposició de diverses directives de la Unió Europea , entre la qual es troba la  Directiva (UE) 2019/1024(Obre en nova finestra) del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de juny de 2019, relativa a les dades obertes i la reutilització de la informació del sector públic. Amb aquesta nova regulació s'ha procedit a modificar les previsions de la  Llei 37/2007, sobre reutilització de la informació del sector públic(Obre en nova finestra) .

El contingut de la nova regulació legal se centra substancialment a la incorporació de les  previsions de la Directiva de 2019(Obre en nova finestra)  al text de la Llei espanyola de 2017, si bé és necessari tenir en compte que aquells preceptes de la mateixa que poguessin aplicar-se directament ja es trobaven vigents des de la finalització del termini per a la seva transposició al juliol de 2021. No obstant això, al marge d'actualitzar algunes referències legals ja desfasades -en concret en matèria de protecció de dades personals, règim jurídic del sector públic i procediment administratiu-, en ocasió de la transposició s'han afegit algunes novetats rellevants que van més enllà de la mera adaptació de la regulació europea. Així:

  • Des del punt de vista del seu àmbit subjectiu, la legislació serà aplicable a totes les entitats a les quals, segons els termes previstos en la seva normativa reguladora,  els resulti d'aplicació la normativa reguladora del procediment administratiu comú(Obre en nova finestra) . Est seria el cas, per exemple, de les entitats de dret privat vinculades o dependents de les Administracions Pública quan exerceixin potestats administratives.

  • S'exclou expressament de la regulació legal la reutilització dels documents l'accés dels quals estigui exclòs o limitat per motius de protecció d'informació sensible sobre infraestructures crítiques.

  • Pel que es refereix a les dades d'alt valor, al costat dels establerts per la Comissió Europea (és a dir, geoespacial, observació de la Terra i medi ambient, meteorologia, estadística, societats i propietat de societats, així com mobilitat), també es podran especificar altres conjunts de dades addicionals per part del Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital, en concret a través de la selecció i actualització que dugui a terme la  Divisió Oficina de la Dada(Obre en nova finestra)  amb la col·laboració dels actors interessats, tant públics com a privats. Referent a això és important recordar que, amb caràcter general, aquestes dades estaran disponibles gratuïtament, seran llegibles per màquina, se subministraran a través de API i, quan escaigui, es proporcionaran en forma de descàrrega massiva.

  • Quan la posada a la disposició de forma gratuïta de les dades d'alt valor pugui tenir un impacte substancial al pressupost d'organismes i entitats de dret públic que hagin d'obtenir ingressos per finançar la seva activitat de servei públic, serà l'Administració Pública a la qual estiguin vinculats, o de la qual depenguin, la competent per eximir-los d'aquesta obligació. En conseqüència, tals organismes i entitats no podrien adoptar aquesta decisió per si mateixos.

  • L'abast de el catàleg d'informació pública reutilitzable es projecta -almenys potencialment- més enllà de l'àmbit de l'Administració General de l'Estat i els seus organismes públics, de manera que s'exigeix a la resta d'entitats que decideixin crear els seus propis catàlegs que siguin interoperables amb el nacional. Es tracta d'un instrument la rellevància pràctica del qual es reforça puix que, a través del mateix, s'informarà dels drets previstos legalment en matèria de reutilització, s'oferiran sistemes d'ajuda i es posaran a disposició els conjunts de dades en formats accessibles, fàcils de localitzar i reutilitzables.

  • Quant a la submissió a les normes legals sobre procediment de tramitació de sol·licituds de reutilització, les societats mercantils, centres d'ensenyament, organismes de recerca o entitats que realitzin activitats de recerca quedaran exempts.

  • Des de la perspectiva organitzativa, s'estableix l'obligació que cada entitat designi una unitat responsable de garantir la posada a la disposició de la seva informació. Entre les funcions que correspondran a aquestes unitats es trobes les relatives a la coordinació d'activitats de reutilització amb les polítiques existents en matèria de publicacions, informació administrativa i Administració electrònica; facilitar informació sobre quins òrgans són els competents en cada àmbit; promoure l'actualització i la posada a la disposició de la informació en formats adequats; així com l'impuls d'activitats de conscienciació i formació.

En tot cas, en la citada sessió parlamentària es va decidir unànimement procedir a la tramitació de la iniciativa com a projecte de llei per la via d'urgència, una de les possibilitats previstes per  l'article 86 de la Constitució(Obre en nova finestra)  a l'hora de convalidar els decrets-lleis. En conseqüència, haurà de procedir-se a la tramitació d'una iniciativa legislativa seguint les vies reglamentàries establertes per a aquest tipus de supòsits, la qual cosa permetrà que els diversos grups parlamentaris proposin esmenes que, en cas de ser aprovades, s'incorporarien al text definitiu de la legislació sobre reutilització de la informació del sector públic i les dades obertes.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Serveis electrònics