accesskey_mod_content

EL Ministeri de Política Territorial i Funció Pública col·labora amb projectes europeus per a simplificar la burocràcia als ciutadans de la UE

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

18 juliol 2018

Experts espanyols i europeus han debatut en l'INAP sobre els projectes perquè els ciutadans no hagen de tornar a aportar dades i documents que ja estan en poder de les Administracions Públiques.

España ocupa llocs de cap a Europa en ‘servicis públics digitals’, el 4º lloc, solament per darrere de Finlàndia, Estònia i Dinamarca.

El Ministeri de Política Territorial i Funció Pública, a través de la Secretaria General d'Administració Digital, ha reunit en l'Institut Nacional d'Administració Pública (INAP) a 35 experts nacionals i europeus que han debatut en ponències, taules redones i sessions de debat, amb una perspectiva europea, sobre el principi d'actuació administrativa, conegut a Europa com ‘de solament una vegada’.

Este principi sobre el qual es treballa a Europa consistix a simplificar en la pràctica la interacció del ciutadà amb l'Administració i evitar-li la molèstia d'haver d'obtindre de nou o entregar dades i documents que l'Administració ja posseïx, bé perquè els ha elaborat, bé perquè el ciutadà ja els va entregar anteriorment.

España aporta la seua experiència

En els encontres, s'ha aportat la perspectiva i experiència d'España i s'han explorat les vies d'integració d'España en les iniciatives europees en esta matèria.
 
El secretari general d'Administració Digital, Fernando de Pablo, va recordar en la seua intervenció que la millora de l'eficiència de l'Administració impacta en la millora de la satisfacció ciutadana, particularment quan l'Administració presta servicis a ciutadans i empreses sense que estos hagen d'aportar la mateixa informació addicional una vegada i una altra, ja que són les Administracions Públiques, com indiquen les noves lleis administratives, els qui han de recaptar-la directament de la pròpia Administració que està en possessió d'aquesta informació, evitant als ciutadans més pèrdua de temps i estalviant-los un gasto innecessari.
 
El secretario general de Administración Digital también ha expuesto a los expertos europeos que el logro de una tramitación más automatizada, transparente y cómoda para los ciudadanos requiere, como se viene realizando ya en España, el concurso de una legislación adecuada, de la cooperación de los actores interesados y de unos servicios públicos adecuados que permitan la materialización de esta práctica.

En este sentido, De Pablo ha destacado que en España ya el ciudadano no tiene que volver a aportar sus documentos que ya están en poder de las Administraciones Públicas y, para ello, existen en nuestro país la Plataforma de Intermediación de Datos y la Carpeta Ciudadana, que se apoyan en otros elementos esenciales como el inventariado y codificación de los procedimientos y servicios administrativos, el Sistema de Información Administrativa-SIA, por un lado, y de las unidades y oficinas de la administración por otro lado,  a través del Directorio de Oficinas y unidades orgánicas, DIR3.

L'experiència d'España resulta d'especial interés a la llum del fet que segons l'índex europeu DESI 2018 España figura en la dimensió ‘Servicis públics digitals’ en les posicions de cap, en 4º lloc, després de Finlàndia, Estònia i Dinamarca.

En l'encontre, s'ha informat sobre els projectes SCOOP4C i TOOP i s'ha debatut sobre l'aplicació del principi de ‘solament una vegada’ en el contexto de la futura aplicación del proyecto de Reglamento del Portal Digital Único de la UE (Single Digital Gateway), a la vez que se ha deliberado sobre los factores implicados.

Projectes europeus per a aconseguir el principi “Una sola vegada”

El projecte SCOOP4C, finançat per la Comissió Europea, es va iniciar al novembre de 2016, a través d'organitzacions de quatre Estats membres, que exploren com es pot implementar el principi de ‘una sola vegada’ per als ciutadans a nivell europeu. L'objectiu general del projecte és investigar, debatre i difondre com el subministrament de servicis públics per als ciutadans europeus pot aconseguir-se mitjançant la implementació del principi de ‘una sola vegada’. La Secretaría General de Administración Digital forma parte del comité asesor  de este proyecto.

El projecte TOOP (The Once Only Principle), per la seua part, promogut per la Comissió Europea, va ser llançat al gener de 2017, amb la participació d'aproximadament 50 entitats de 21 Estats membres de la UE i països associats. TOOP perseguix asseure bases i demostrar el principi de ‘una sola vegada’, centrado en datos relativos a empresas en el contexto transfronterizo europeo, al objeto de permitir un mejor intercambio de datos o documentos y de reducir la carga administrativa tanto para empresas como para Administraciones Públicas. Las bases que se sienten en este proyecto se utilizarán para proyectar la aplicación práctica del principio de solo una vez de forma generalizada en la UE.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Ciutadà
  • Cooperació interadministrativa
  • Infraestructures i servicis comuns