Entra en vigor la Llei d'una Europa Interoperable per a millorar la connectivitat dels servicis públics

12 abril 2024

Ahir, 11 d'abril de 2024, va entrar en vigor la Llei sobre l'Europa Interoperable, la disposició que facilitarà l'intercanvi transfronterer de dades i accelerarà la transformació digital del sector públic europeu.

La Llei és essencial per a aconseguir els objectius de la Dècada Digital de la UE, com disposar d'un 100 % dels servicis públics clau disponibles en línia d'ací a 2030. La interoperabilitat és una característica fonamental d'un mercat únic digital operatiu i contribuïx a una aplicació més eficaç de les característiques digitals de les polítiques públiques, des de la justícia fins a la sanitat fins al transport.

Els ciutadans, les empreses i les administracions públiques es beneficiaran en la seua major part del nou Reglament quan utilitzen servicis públics digitals interconnectats que requerisquen un intercanvi transfronterer de dades. Alguns exemples d'estos servicis són el reconeixement mutu de títols acadèmics o qualificacions professionals, l'intercanvi de dades sobre vehicles per a la seguretat vial, l'accés a les dades de seguretat social i sanitària, l'intercanvi d'informació relacionada amb la fiscalitat, les duanes, l'acreditació de licitacions públiques, els permisos de conducció digitals i els registres comercials. Segons la  avaluació d'impacte , s'espera que la Llei estalvie fins a 5 000 milions EUR anuals.

La Llei s'aplicarà a través d'un conjunt de mesures clau:

• La creació d'un marc de cooperació multinivell que reunisca als principals professionals de l'administració digital dels Estats membres, així com a una àmplia comunitat de la societat civil, experts, acadèmics i agents locals, per a definir una agenda comuna d'interoperabilitat i un ecosistema canviant de solucions comunes d'interoperabilitat. Este marc estarà dirigit pel Comité de l'Europa Interoperable i recolzat per la Comunitat per a l'Europa Interoperable.
  • La introducció d'avaluacions d'interoperabilitat obligatòries per a crear servicis públics de «interoperabilitat des del disseny». Açò ajudarà als organismes del sector públic a explorar i, si escau, abordar els aspectes d'interoperabilitat transfronterera ja en la fase de disseny de nous servicis o ferramentes. La Comissió proporcionarà les directrius i el suport necessaris.
  • El  portal de l'Europa Interoperable,  una finestreta única per a fomentar l'intercanvi i la reutilització de solucions d'interoperabilitat fiables i d'alta qualitat entre les administracions públiques.
  • Reforç dels mecanismes de suport a la innovació i les polítiques, inclosa la formació, els espais controlats de proves per a l'experimentació de polítiques, la iniciativa  GovTech  entre els sectors públic i privat i els projectes de suport a l'aplicació de polítiques, amb la finalitat de desenvolupar, provar i ampliar solucions.

El Reglament s'aplica als organismes del sector públic, incloses les institucions i organismes de la UE. L'aplicació de la Llei sobre l'Europa Interoperable es finançarà a través de el  programa Europa Digital  (DIGITAL).

Següents passos

Conformement al calendari definit en el Reglament, la majoria de les disposicions s'aplicaran en un termini de 3 mesos a partir de la data d'entrada en vigor.

Excepcionalment:

• Les institucions, organismes i agències europeus i els organismes del sector públic duran a terme avaluacions d'interoperabilitat a partir de gener de 2025;
  • Els Estats membres designaran a les autoritats nacionals competents 9 mesos després de la data d'entrada en vigor del Reglament, a tot tardar al gener de 2025.

Antecedents

La interoperabilitat del sector públic és la capacitat de les administracions per a cooperar i fer que els servicis públics funcionen més enllà de les fronteres, els sectors i els límits organitzatius. Exercix un paper crucial a l'hora de dissenyar fluxos de dades segures i evitar la duplicació d'esforços en els servicis públics. En diferents crisis dels últims anys, la interoperabilitat del sector públic ha permès una millor coordinació entre els Estats membres, la mobilització de recursos allí on més es necessitaven i la ràpida formulació de solucions conjuntes.

La Comissió recolza la interoperabilitat entre les administracions públiques des de la dècada de 1990 a través del Marc Europeu d'Interoperabilitat (EIF), una sèrie de plans d'acció i programes de finançament com a ANADA, IDABC, ISA, ISA2 i ara DIGITAL. Per a ajudar als Estats membres i a les institucions, organismes i agències europeus en l'aplicació de la política d'interoperabilitat del sector públic, la Comissió ha desenvolupat un ampli conjunt de ferramentes i formacions, com el  conjunt de ferramentes del Marc(Obri en nova finestra)  Europeu d'Interoperabilitat, el  Centre de Suport SEMIC(Obri en nova finestra) , la plataforma  JoinUp(Obri en nova finestra)  i la  Acadèmia de l'Europa Interoperable(Obri en nova finestra) .  A més, la Comissió també ha creat una iniciativa GovTech Incubator en la qual els governs es reunixen per a adoptar les millors solucions desenvolupades per les empreses emergents i altres governs de tota la UE.

Diverses avaluacions de la política d'interoperabilitat del sector públic van assenyalar deficiències i van demanar que es prengueren mesurades. Els Estats membres també han subratllat cada vegada més la necessitat de reforçar la cooperació europea en matèria d'interoperabilitat mitjançant, entre altres coses, les declaracions ministerials firmades en 2 017 a  Tallin  i en 2 020 a Berlín. De la mateixa manera, els ciutadans de la UE que participen en  la Conferència sobre el Futur d'Europa  han expressat una demanda de millora de la interoperabilitat transfronterera. La Llei sobre l'Europa Interoperable respon directament a estes crides a l'acció.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

• Interoperabilitat