A Lei é esencial para alcanzar os obxectivos da Década Dixital da UE, como dispor dun 100 % dos servizos públicos clave dispoñibles en liña de aquí a 2030. A interoperabilidade é unha característica fundamental dun mercado único dixital operativo e contribúe a unha aplicación máis eficaz das características dixitais das políticas públicas, desde a xustiza ata a sanidade ata o transporte.
Os cidadáns, as empresas e as administracións públicas beneficiaranse no seu maior parte do novo Regulamento cando utilicen servizos públicos dixitais interconectados que requiran un intercambio transfronteirizo de datos. Algúns exemplos destes servizos son o recoñecemento mutuo de títulos académicos ou cualificacións profesionais, o intercambio de datos sobre vehículos para a seguridade viaria, o acceso aos datos de seguridade social e sanitaria, o intercambio de información relacionada coa fiscalidade, as aduanas, a acreditación de licitacións públicas, os permisos de condución dixitais e os rexistros comerciais. Segundo a avaliación de impacto , espérase que a Lei aforre ata 5 000 millóns EUR anuais.
A Lei aplicarase a través dun conxunto de medidas clave:
- A creación dun marco de cooperación multinivel que reúna aos principais profesionais da administración dixital dos Estados membros, así como a unha ampla comunidade da sociedade civil, expertos, académicos e axentes locais, para definir unha axenda común de interoperabilidade e un ecosistema cambiante de solucións comúns de interoperabilidade. Este marco estará dirixido polo Comité da Europa Interoperable e apoiado pola Comunidade para a Europa Interoperable.
- A introdución de avaliacións de interoperabilidade obrigatorias para crear servizos públicos de «interoperabilidade desde o deseño». Isto axudará aos organismos do sector público a explorar e, no seu caso, abordar os aspectos de interoperabilidade transfronteiriza xa na fase de deseño de novos servizos ou ferramentas. A Comisión proporcionará as directrices e o apoio necesarios.
- O portal da Europa Interoperable, un portelo único para fomentar o intercambio e a reutilización de solucións de interoperabilidade fiables e de alta calidade entre as administracións públicas.
- Reforzo dos mecanismos de apoio á innovación e as políticas, incluída a formación, os espazos controlados de probas para a experimentación de políticas, a iniciativa GovTech entre os sectores público e privado e os proxectos de apoio á aplicación de políticas, co fin de desenvolver, probar e ampliar solucións.
O Regulamento aplícase aos organismos do sector público, incluídas as institucións e organismos da UE. A aplicación da Lei sobre a Europa Interoperable financiarase a través de o programa Europa Digital (DIXITAL).
Seguintes pasos
Con arranxo ao calendario definido no Regulamento, a maioría das disposicións aplicaranse nun prazo de 3 meses a partir da data de entrada en vigor.
Excepcionalmente:
- As institucións, organismos e axencias europeos e os organismos do sector público levarán a cabo avaliacións de interoperabilidade a partir de xaneiro de 2025;
- Os Estados membros designarán ás autoridades nacionais competentes 9 meses despois da data de entrada en vigor do Regulamento, como moi tarde en xaneiro de 2025.
Antecedentes
A interoperabilidade do sector público é a capacidade das administracións para cooperar e facer que os servizos públicos funcionen máis aló das fronteiras, os sectores e os límites organizativos. Desempeña un papel crucial á hora de deseñar fluxos de datos seguros e evitar a duplicación de esforzos nos servizos públicos. En diferentes crises dos últimos anos, a interoperabilidade do sector público ha permitido unha mellor coordinación entre os Estados membros, a mobilización de recursos alí onde máis se necesitaban e a rápida formulación de solucións conxuntas.
A Comisión apoia a interoperabilidade entre as administracións públicas desde a década de 1990 a través do Marco Europeo de Interoperabilidade (EIF), unha serie de plans de acción e programas de financiamento como IDA, IDABC, ISA, ISA2 e agora DIXITAL. Para axudar aos Estados membros e ás institucións, organismos e axencias europeos na aplicación da política de interoperabilidade do sector público, a Comisión desenvolveu un amplo conxunto de ferramentas e formacións, como o conxunto de ferramentas do Marco Europeo de Interoperabilidade, o Centro de Apoio SEMIC , a plataforma JoinUp e a Academia da Europa Interoperable . Ademais, a Comisión tamén creou unha iniciativa GovTech Incubator na que os gobernos se reúnen para adoptar as mellores solucións desenvolvidas polas empresas emerxentes e outros gobernos de toda a UE.
Varias avaliacións da política de interoperabilidade do sector público sinalaron deficiencias e pediron que se tomasen medidas. Os Estados membros tamén subliñaron cada vez máis a necesidade de reforzar a cooperación europea en materia de interoperabilidade mediante, entre outras cousas, as declaracións ministeriais asinadas en 2 017 en Tallin e en 2 020 en Berlín. Do mesmo xeito, os cidadáns da UE que participan en a Conferencia sobre o Futuro de Europa expresaron unha demanda de mellora da interoperabilidade transfronteiriza. A Lei sobre a Europa Interoperable responde directamente a estes chamamentos á acción.