En la Figura 1, extreta de l'informe informe Gartner , se observa que existen 4 tecnologías que han superado ampliamente el estado de sobre-expectativa (
Figura 1 - Tendències en IA per als pròxims anys.
"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".
17 agost 2022
Segons la última anàlisi realitzada per Gartner al setembre de 2021, sobre les tendències en matèria d'Intel·ligència Artificial, els Chatbots són una de les tecnologies més pròximes a oferir una productivitat efectiva en menys de 2 anys.
En la Figura 1, extreta de l'informe informe Gartner , se observa que existen 4 tecnologías que han superado ampliamente el estado de sobre-expectativa (
Figura 1 - Tendències en IA per als pròxims anys.
En el cas concret dels chatbots, existixen grans expectatives de productivitat en els pròxims anys gràcies a la maduresa de les diferents plataformes disponibles, tant en opcions de Cloud Computing, com en projectes de codi obert, és especial RASA o Xatkit . En l'actualitat és relativamente sencillo desarrollar un chatbot o asistente virtual sin conocimientos de IA, mitjançant l'ús d'estes plataformes.
A manera d'exemple, la Figura 2 mostra un diagrama dels diferents components que habitualment inclou un chatbot, en este cas enfocat en arquitectura del projecte RASA.
Figura 2 - Arquitectura del projecte RASA
Un dels components principals és el mòdul agent (
El mòdul de NLU (
Finalment, el mòdul de gestió de converses (
Cada vegada existixen més iniciatives per a empoderar als ciutadans en la consulta de dades obertes mitjançant l'ús de chatbots, emprant interfícies de llenguatge natural, augmentant així el valor net que oferixen aquestes dades. L'ús de chatbots permet automatitzar la recopilació de dades a partir de la interacció amb l'usuari i respondre de forma senzilla, natural i fluida, permetent la democratització de la posada en valor de dades obertes.
En SOM Research Lab (Universitat Oberta de Catalunya) van ser pioners en l'aplicació de chatbots per a millorar l'accés dels ciutadans a les dades obertes a través dels projectes Open Data for All i BODI (Bots per a interactuar amb dades obertes – Interfícies conversacionals per a facilitar l'accés a les dades públiques). Pots trobar més informació sobre este últim projecte en este article.
També cal destacar el chatbot d'Aragó Open , del portal de dades obertes del Govern d'Aragó, que el seu objectiu és acostar la gran quantitat de dades disponibles a la ciutadania, perquè esta puga aprofitar la seua informació i valor, evitant qualsevol barrera tècnica o de coneixement entre la consulta realitzada i les dades obertes existents. Els dominis sobre els quals oferix informació són:
Estos són només alguns exemples de l'ús pràctic de chatbots en la posada en valor de dades obertes i el seu potencial a curt termini. En els pròxims anys veurem cada vegada més exemples d'assistents virtuals en diferents escenaris, tant de l'àmbit de les administracions públiques com en servicis privats, especialment enfocats a la millora de l'atenció a l'usuari en aplicacions de comerç electrònic i servicis sorgits d'iniciatives de transformació digital.