El procés de modernització tecnològica en l'Administració de Justícia a Espanya es va iniciar, en gran mesura, l'any 2011. Eixe any es va aprovar la primera regulació que específicamente se destinaba a impulsar el uso de las tecnologías de la información y la comunicación. El objetivo de dicha regulación consistía, sustancialmente, en establir les condicions per a reconéixer la validesa de l'ús de mitjans electrònics en les actuacions judicials i, sobretot, a dotar de seguretat jurídica a la tramitació processal i als actes de comunicació, incloent la presentació d'escrits i la recepció de notificacions de resolucions. En este sentit, la legislació va establir un estatut jurídic bàsic per a els qui es relacionaren amb l'Administració de Justícia, especialment per al cas dels professionals. Així mateix, es va donar carta de naturalesa legal a la presència en Internet de l'Administració de Justícia, fonamentalment amb l'aparició de les seus electròniques i els punts d'accés, admetent expressament la possibilitat que les actuacions de realitzaren de manera automatitzada.
No obstant açò, igual que succeeix amb la regulació legal del procediment administratiu comú i el règim jurídic del sector públic de 2015 , el model de gestió en què es va inspirar estava substancialment orientat a la generació, conservació i arxiu dels documents i els expedients. Encara que ja s'advertia una tímida consideració de les dades, la veritat és que en gran mesura emmalaltia d'una excessiva generalitat en l'abast de la regulació, ja que es limitava a reconéixer i garantir la seguretat, la interoperabilitat i la confidencialitat.
En este context, l'aprovació de el Reial decret-llei 6/2023, de 19 de desembre ha suposat una fita molt rellevant en este procés, puix que incorpora importants mesures que pretenen anar més enllà de la mera modernització tecnològica. Entre altres qüestions, intenta asseure les bases per a abordar una efectiva transformació digital en este àmbit.
Cap a una orientació de la gestió basada en les dades
Tot i que este nou marc normatiu en gran mesura consolida i actualitza la regulació anterior, suposa un important pas avance a l'hora de facilitar la transformació digital puix que establix algunes premisses essencials sense les quals seria impossible plantejar este objectiu. En concret, segons s'afirma amb rotunditat en la seua Exposició de Motius:
"Desde la comprensión de la importancia capital de los datos en una sociedad contemporánea digital, se realiza una apuesta clara y decisiva por su empleo racional para lograr evidencia y certidumbre al servicio de la planificación y elaboración de estrategias que coadyuven a una mejor y más eficaz política pública de Justicia. […] De estos datos no se beneficiará únicamente la propia Administración, sino toda la ciudadanía mediante la incorporación en la Administración de Justicia del concepto de «dato abierto». Esta misma orientación al dato facilitará las denominadas actuaciones automatizadas, asistidas y proactivas".
En este sentit, es reconeix expressament un principi general d'orientació a la dada, superando de este modo las restricciones de un modelo de gestión electrónica basada en los documentos y los expedientes como el que ha existido hasta ahora. Con ello se pretende no sólo alcanzar objetivos de millora en la tramitació processal sinó, així mateix, facilitar la seua utilització per a altres finalitats com l'elaboració de quadres de comandament, la generació d'actuacions automatitzades, assistides i proactives, la utilització de sistemes d'intel·ligència artificial i la seua publicació en portals de dades obertes.
En definitiva, la nova regulació suposa un pas important a l'hora d'articular el procés de transformació digital de l'Administració de Justícia a partir d'un model de gestió basat en les dades. No obstant açò, les singularitats competencials i organitzatives pròpies d'este àmbit requerixen d'un model de governança singular. Per esta raó s'ha contemplat un marc institucional de cooperació especifique l'eficaç funcionament de la qual resulta essencial per a la posada en marxa de les previsions legals i, en definitiva, per a abordar els retos, dificultades y oportunidades que plantean los datos abiertos y la reutilización de la información del sector público en el ámbito judicial . Uns reptes que és necessari afrontar decididament perquè la modernització tecnològica de l'Administració de Justícia facilite la seua efectiva transformació digital.
Font original de la notícia