accesskey_mod_content

Implantació de la Llei 39/2015 i Llei 40/2015

  • Opinar
  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques(Obri en nova finestra) i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic(Obri en nova finestra) venen a configurar un escenari en el qual la tramitació electrònica ha de constituir l'actuació habitual de les Administracions en els seus múltiples vessants de gestió interna, de relació amb els ciutadans i de relació d'aquelles entre si.

Com es diu en la part expositiva de la Llei 39/2015(Obri en nova finestra) , “una Administració sense paper basada en un funcionament íntegrament electrònic no solament servix als principis d'eficàcia i eficiència, en estalviar costos a ciutadans i empreses, sinó que també reforça les garanties dels interessats alhora que facilita una millor transparència”. En conseqüència en aquesta llei s'establixen qüestions tals com que els actes administratius es produiran per escrit a través de mitjans electrònics i que els documents administratius s'emetran igualment per escrit a través de mitjans electrònics; mentre que la Llei 40/2015(Obri en nova finestra) establix que les AA.PP. es relacionaran entre si i amb els seus òrgans a través de mitjans electrònics.

Per a major informació sobre el marc legal es disposa del Codi d'Administració Electrònica(Obri en nova finestra) , compendi de legislació consolidada, editat pel BOE, amb selecció i ordenació de continguts per la Secretaria General d'Administració Digital.

El Plan de Transformación digital de la Administración General del Estado y sus Organismos Públicos (Estrategia TIC 2015 – 2020) es va elaborar tenint molt present en el seu moment els projectes de les lleis 39/2015 i 40/2015, de manera que els principis rectors, els objectius estratègics, les línies d'acció i les fites arreplegades en el pla perseguixen facilitar la realització de les previsions establides en les citades lleis.

El Real Decreto 203/2021, de 30 de marzo, por el que se aprueba el Reglamento de actuación y funcionamiento del sector público por medios electrónicos(Obri en nova finestra) perseguix millorar l'eficiència administrativa per a fer efectiva una Administració totalment electrònica i interconnectada, incrementar la transparència de l'actuació administrativa i la participació de les persones en l'Administració Electrònica, garantir servicis digitals fàcilment utilitzables i millorar la seguretat jurídica.

El Catàleg de servicis d'administració digital , que té com a objecte difondre els servicis que es posen a la disposició de les AA.PP. com a ferramentes facilitadores per a contribuir a impulsar el desenvolupament de l'Administració Digital, inclou en les fitxes corresponents als servicis oferits, juntament amb una breu descripció i una altra informació, referència al marc legal relacionat en cada cas. A més, es disposa també de la primera declaració de 14 servicis compartits(Obri en nova finestra) como instrumento para una mayor eficiencia en la prestación de los servicios TIC.

En relació amb la Disposició addicional segona ‘Adhesió de les Comunitats Autònomes i Entidades Locales a les plataformes i registres de l'Administració General de l'Estat’ de la Llei 39/2015 són d'interés els Convenis de col·laboració amb les CC.AA. en matèria d'Administració electrònica.

Desde el punto de vista del uso de los medios electrónicos son de particular interés en la Llei 39/2015(Obri en nova finestra) les previsions relatives als drets de les persones en les seues relacions amb les AA.PP., de l'interessat en el procediment administratiu, dret i obligació de relacionar-se electrònicament amb les AA.PP., assistència en l'ús de mitjans electrònics els interessats; la representació i els registres electrònics d'apoderaments; els registres; els sistemes d'identificació dels interessats en el procediment, els sistemes de firma admesos per les AA.PP.; l'ús de mitjans d'identificació i firma en el procediment administratiu; la forma dels actes administratius; les qüestions relatives a sol·licituds d'iniciació, compareixença de les persones, obligació de resoldre i còmput de terminis; les notificacions a través de mitjans electrònics; l'emissió de documents i les seues còpies, els documents aportats pels interessats, l'expedient electrònic i l'arxiu electrònic.

I en Llei 40/2015(Obri en nova finestra) lo establecido en relación con los principios generales, los órganos colegiados, el funcionamiento electrónico del Sector Público (sede electrónica, Portal de internet, sistemas de identificación de las AA.PP., actuación administrativa automatizada, sistemas de firma para la actuación administrativa automatizada, firma-e del personal al servicio de las AA.PP., aseguramiento e interoperabilidad de la firma-e, archivo electrónico de documentos); gestión compartida de servicios comunes (sistemas de información y comunicaciones); técnicas de colaboración (suministro de Información, sistemas integrados de información administrativa); intercambio de datos en entornos cerrados de comunicación, transmisiones de datos entre AA.PP.; Esquema Nacional de Interoperabilidad y Esquema Nacional de Seguridad, reutilización de sistemas y aplicaciones de propiedad de la Administración y transferencia de tecnología entre Administraciones.

Per a més informació pot consultar: