El ministre d'Hisenda i Administracions Públiques va presidir ahir la constitució de la Comissió d'Estratègia TIC, el màxim òrgan de decisió en matèria de Tecnologia de la Informació i les Comunicacions en l'Administració General de l'Estat.
Amb esta comissió es culmina la posada en funcionament del model propugnat per la Comissió per a la Reforma de les Administracions Públiques, la CORA, amb l'elevació al Consell de Ministres del Pla de Transformació Digital de l'Administració General de l'Estat i els seus organismes públics, l'Estratègia TIC.
Cristóbal Montoro ha assegurat que l'obertura d'esta Comissió amplia els fronts per a aconseguir l'Administració Electrònica i "potencia la digitalització dels processos interns perquè l'electrònic genere millores d'eficàcia, estalvi i transparència significatives".
Espanya ocupa el lloc 12º mundial en Administració Electrònica, havent escalat 11 llocs segons l'informe UNPAN de l'ONU. L'aposta per una Administració netament digital, sense barreres, profundament interconnectada i que, sobretot, pren com a referent al ciutadà com a client actiu i açò es posa de manifest en els projectes TIC posats en funcionament durant esta legislatura:
1. Creació d'un nou sistema de Governança TIC, en el qual s'engloba la present Comissió, a més de les Comissions Ministerials d'Administració Digital. Este model vé reforçat per la pròxima aprovació en Consell de Ministres de l'Estratègia TIC de l'AGE, la proposta de la qual ha sigut aprovada en esta comissió i pels també aprovats en esta reunió: el Model de Gestió de Servicis Compartits i la declaració dels primers 14 servicis compartits.
2. Avanços en matèria d'infraestructures de comunicacions:
- El núvol SARA (Sistema d'Aplicacions i Xarxes per a les Administracions), conjunt d'infraestructures de comunicacions que connecta les Administracions Públiques Espanyoles i institucions europees per a intercanvi d'informació i accés a servicis i que dona cobertura ja al 93,19% de la població espanyola, evolucionant cap a un sistema tipus Núvol.
- La plataforma d'Intermediació de dades, que permet que els ciutadans no hagen de presentar documents que ja obren en poder de l'administració. El sistema permet verificar automàticament i on-line, amb el consentiment del ciutadà, les dades d'identitat, residència, deute amb l'AEAT o la SS, Prestacions per Desocupació, Datos Catastrales, Títulos educatius, etc. Fins hui ha permès més de 100 milions d'intercanvi de documentació certificada.
- La nova Xarxa Unificada de Telecomunicacions en AGE, compartida per 12 ministeris i 51 organismes depenents dels mateixos, dona servici a més de 3.400 seus de l'AGE a Espanya i 500 en 125 països, amb 125.000 usuaris interns i més de 2.000 milions de pàgines visitades a l'any. Ha permès reduir 400 seus nacionals i internacionals i uns estalvis de més de 124 milions de €en 4 anys.
- Sistema d'Interconnexió de Registres, que ha permès 1.150.000 seients registrals intercanviats electrònicament entre diferents administracions, evitant el desplaçament de ciutadans i l'intercanvi de papers.
3. Programes i servicis desenvolupats
- Sistema Cl@ve, d'identitat digital per a unificar l'accés electrònic del ciutadà mitjançant claus compartides i en mobilitat i que permet accedir a qualsevol Administració. 1.400 usuaris registrats
- Servici comú de firma electrònica, integrat amb la plataforma cl@ve , amb 190 milions de transaccions només enguany
- Sistema de Notificacions Electròniques, que proporciona a ciutadans i empreses una bústia segura associat a una Direcció Electrònica Habilitada (DEH) en la qual rebre notificacions electròniques. 36.550.691 notificacions en la legislatura i més d'un milió de direccions electròniques actives. 47 milions de notificacions a ciutadans només en 2014, la qual cosa va suposar un estalvi de 126 milions d'euros per als ciutadans i 41,6 milions per a l'Administració de l'Estat.
- Procediments susceptibles de tramitació electrònica en l'AGE. El 99% de la tramitació de l'AGE ja pot realitzar-se electrònicament i el 81,33% ja s'han fet electrònicament en esta legislatura.
- Telèfon 060, que ha atés més de 14 milions de telefonades i que està incrementant el nombre d'organismes que paren atenció al ciutadà a través d'este servici compartit que ja usen Interior, Trànsit, Ocupació, Educació, AAPP, Extranjería, etc.
- Portal de Factura Electrònica FACe, punt únic que permet als proveïdors facturar electrònicament a les AAPP. Un èxit de col·laboració amb el sector privat que es traduïx en més de 3.500.000 factures i més de 19.000 milions d'euros facturats i exemple de col·laboració entre administracions públiques, amb 16 CCAA i més de 7.300 ajuntaments integrats.
- Punt d'Accés General, que permet conéixer els servicis públics de l'Administració a través d'un únic punt en Internet, amb més de mig milió de pàgines vistes mensuals.
- Uns altres, com el Portal de Licitació Electrònica, Estrangeria o Jurats d'Expropiació.
Més informació sobre la Comissió d'Estratègia TIC i el model de governança