España, com a part de la Unió Europea, està compromesa amb la implementació de les directives europees sobre dades obertes i reutilització de la informació del sector públic. Açò inclou l'adopció d'iniciatives com el Reglament d'Implementació (UE) 2023/138 , emès per la Comissió Europea, que definix directrius específiques per a les entitats governamentals respecte de la disponibilitat de conjunts de dades d'alt valor (High value datasets en anglés o HVD) . Estes dades es categoritzen en temàtiques prèviament detallades en discussions anteriors : Geoespacial, Observación de la Tierra i Medi ambient, Meteorologia, Estadística, Societats i Propietats de Societats, i Mobilitat. En este article ens centrarem en l'últim grup esmentat.
La categoria de Mobilitat engloba col·leccions de dades que cauen baix el domini de la "Xarxes de Transport", com es demarca en el Annex I de la Directiva 2007/2/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 14 de març de 2007, per la qual s'establix una infraestructura d'informació espacial en la Comunitat Europea (INSPIRE) . En concret, esta Directiva fa referència al fet que s'han de posar a la disposició dels usuaris els conjunts de dades relatives a xarxes de carreteres, ferrocarril, transport aeri i vies navegables, amb les seues corresponents infraestructures, les connexions entre xarxes diferents i la xarxa transeuropea de transport, segons la definició de la Decisió no 1692/96/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de juliol de 1996, sobre les orientacions comunitàries per al desenvolupament de la xarxa transeuropea de transport .
A més, s'inclouen els conjunts de dades tal com es descriu en la Comunitat Directiva 2005/44/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de setembre de 2005, relativa als servicis d'informació fluvial (SIF) harmonitzats en les vies navegables interiors de la Comunitat . Esta Directiva establix un marc harmonitzat per a la creació d'una xarxa transeuropea d'informació fluvial (RIS, per les seues sigles en anglés). L'objectiu principal de la Directiva és millorar el trànsit i el transport fluvial i s'apliquen als canals, rius, llacs i ports capaços d'albergar bucs d'entre 1.000 i 1.500 tones. Estos conjunts de dades inclouen:
Conjunt de dades |
Conjunts de dades sobre vies navegables interiors |
Dades estàtiques |
|
Dades dinàmiques |
|
Cartes electròniques i de navegació interior (ENC Fluvial segons la norma SIVCE Fluvial) |
|
Perquè tots puguem aprofitar al màxim la informació disponible, el Reglament definix algunes regles bàsiques sobre com es compartixen estes dades:
- Ús lliure i fàcil. Los dades han d'estar llests per a usar-se i compartir-se amb tots i per a qualsevol fi reconeixent i citant la font de les dades, tal com prescriu la llicencia tipus Creative Commons BY 4.0.
- Fácil de llegir i usar. Se presentaran d'una manera que tant les persones com les computadores puguen entendre'ls fàcilment i estarà tot explicat en públic.
- Accés directe i senzill. Habrá maneres especials (cridades APIs) que permeten als programes accedir a les dades automàticament. A més, l'usuari podrà alternativament descarregar molta informació d'una vegada.
- Sempre al dia. Es important que les dades estiguen actualitzades, així que existirà l'accés a la versió més recent. Però si l'usuari necessita accedir a les dades prèvies, també es podrà veure les versions anteriors.
- Detallats i precisos. Les dades es compartiran amb tant detall com siga possible, fins a un nivell molt fi de precisió, de manera que es cobrisca tot el territori en combinar-se.
- Informació sobre la informació. Habrá "informació sobre la informació" (metadades) que explicarà tot sobre les dades. Els elements de metadades contindran com a mínim els recollits en l'annex de el Reglamento (CE) nº 1205/2008 de la Comisión, de 3 de diciembre de 2008 .
- Entendible i ordenat: S'explicarà ben com estan organitzats les dades i quines significa tot, de manera que siga fàcil d'entendre per a tots (estructura i semàntica).
- Llenguatge comú. Les dades usaran vocabularis, llistes controlades i categories que siguen reconeguts i acceptats a nivell europeu o mundial.
En España qui és el responsable de la creacion i manteniment de les dades de mobilitat?
En España, la responsabilitat de la creació i manteniment de les dades de mobilitat recau generalment en diferents entitats governamentals, depenent del tipus de mobilitat i de l'àmbit territorial:
- Nivell nacional. El Ministeri de Transports i Movilidad Sostenible és l'organisme principal encarregat de la mobilitat quant a infraestructures i transports a nivell nacional. Est inclouria dades sobre carreteres, ferrocarrils, transport aeri i marítim.
- Nivell autonòmic i local. Les comunitats autònomes i els ajuntaments també exercixen un paper important en la mobilitat urbana i regional. S'encarreguen de la mobilitat urbana, el transport públic i les vies públiques, dins de les seues respectives jurisdiccions.
- Entitats públiques empresarials. Hay entitats com ADIF (acrònim de Administrador d'Infraestructures Ferroviàries), AENA (acrònim de Aeropuertos Españoles i Navegación Aérea), Ports de l'Estat i unes altres que gestionen dades específiques relacionades amb el seu camp d'acció en el transport ferroviari, aeri i marítim, respectivament.
En España, el Ministeri de Transports i Movilidad Sostenible, en col·laboració amb les comunitats autònomes, juga un rol clau a proporcionar accés a una àmplia gamma de dades de mobilitat. De conformitat amb INSPIRE i LISIGE (la Llei 14/2010 de 5 de juliol sobre les infraestructures i els servicis d'informació geogràfica en España, que trasllada la Directiva INSPIRE), oferix recursos com el Geoportal de la Infraestructura de Dades Espacials d'España (IDEE) , on la ciutadania i els professionals poden accedir a dades i servicis geogràfics, especialment referent a mobilitat.
Complix España amb el Reglament dels HVD de mobilitat?
Per a resoldre esta pregunta ens hem d'anar a l'el Geoportal de INSPIRE que es donde se encuentra disponible la información oficial clasificada como conjuntos de datos de alto valor en Europa. En concreto en la categoría de movilidad.
A l'abril de 2024 España té publicat en el Geoportal d'INSPIRE la següent informació:
- Zonas de servicio portuarias de España. Las zonas de servicio portuarias de los puertos de interés general del Estado, incluyen la información cartográfica y alfanumérica de la zona de servicio terrestre y de la zona I y II de aguas. El Sistema Portuario español de titularidad estatal está integrado por 46 puertos de interés general, gestionados por 28 Autoridades Portuarias.
- Redes de Transporte de España. La Red de Transporte de la Información Geográfica de Referencia del Sistema Cartográfico Nacional de España, es una red tridimensional de cobertura nacional, definida y publicada en conformidad con la Directiva INSPIRE, que contempla cinco modos de transporte: red viaria, raíl, vías navegables, aéreo y cable, junto con sus respectivas conexiones intermodales y las infraestructuras asociadas a cada modo. Dicha información tiene la geometría lineal de los viales y la puntual de los portales y puntos kilométricos.
- Xarxa de Transport Ferroviari d'ADIF d'Espanya. Conjunt de dades geogràfiques de caràcter públic sobre l'adaptació de la Tramificación Comuna d'ADIF a la normativa INSPIRE (Xarxes de Transport Annexe I).
La publicación de estos conjuntos de datos de alto valor responde positivamente a la pregunta de si España cumple con el reglamento de HVD, y supone un logro que refleja el compromiso continuo de nuestro país con la transparencia y el acceso a datos de movilidad.
L'esforç conjunt entre el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, el Sistema Cartogràfic Nacional i les Comunitats Autònomes i les Entidades Públicas Empresariales subratlla la importància d'un enfocament col·laboratiu per a la gestió de la informació de mobilitat.
La disponibilitat d'estes dades destaca el compromís d'Espanya a publicar dades d'alt valor i subratlla la importància de millorar contínuament l'accés a la informació per a optimitzar la navegació interior i les dades de mobilitat.