accesskey_mod_content

L'evolució la transformació digital en España

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

03 febrer 2022

Les administracions públiques del nostre país continuen avançant en el seu camí cap a la digitalització, amb les oportunitats que açò comporta: optimització de processos, millora de l'experiència d'usuaris, i innovació en els productes i servicis oferits. 

Així ho arrepleguen varis dels informes que es van publicar durant 2021, començant per l'índex DESI, elaborat en el marc de la Comissió Europea.

El  índex DESI(Obri en nova finestra)  (Digital Economy and Society Index) realitza el seguiment dels progressos realitzats per els Estats membres de la UE en matèria de competitivitat digital.  Per a l'última edició, publicada a la fi de 2021, s'ha produït un canvi en la metodologia amb la finalitat d'alinear-se amb el  Pla de Recuperació i Resiliència(Obri en nova finestra)  i els objectius establits en la  Brúixola Digital de la Dècada Digital de la UE(Obri en nova finestra) . D'esta forma s'han passat a mesurar 4 indicadors: el capital humà, la connectivitat de banda ampla, la integració de les tecnologies digitals per part de les empreses i els servicis públics digitals.

També cal destacar que les dades de l'informe corresponen principalment amb el primer semestre de 2020, per la qual cosa l'efecte de la pandèmia solament es veu reflectit parcialment. Les seues conseqüències es veuran més clares en la pròxima edició.

En este context,  Espanya es posiciona (Obri en nova finestra) en 9ª posició, millorant dos posicions respecte de l'any anterior.

Gráficxa on es veu la puntuació d'Espanya (57,4) en comparació de la mitjana Europea (50,7) i l'orde de països (Espanya ocupa la 9ª posició)

Espanya es manté per davant de la mitjana europea en les 4 categories analitzades, destacant especialment en les dimensions de servicis públics digitals i connectivitat.

  • Servicis públics digitals. La categoria on millor puntuació obté el nostre país, sobretot en el subapartat de dades obertes, amb una puntuació (94%) 16 punts percentuals per damunt de la mitjana de la UE. L'informe també destaca que el 67% dels usuaris d'internet participa activament en els servicis d'administració electrònica. Gràcies a el  Pla de Digitalització de les Administracions Públiques(Obri en nova finestra)  s'espera que almenys el 50 % dels servicis públics digitals siguen accessibles a través del mòbil a la fi de 2025. Amb açò es busca una major personalització dels servicis i la millora de l'eficàcia, eficiència i transparència del sector públic.
  • Connectivitat. Espanya destaca en xarxes de molt alta capacitat. Cada vegada es reduïxen més, encara que encara existixen, les diferències entre zones rurals i urbanes. El 99,9% de les àrees poblades té cobertura 4G, però el 5G encara arriba solament a una minoria. Per a revertir la situació, està en marxa el  Pla per a la Connectivitat i les Infraestructures Digitals i l'Estratègia d'Impuls a la Tecnologia 5G(Obri en nova finestra) , un full de ruta que el seu objectiu és que tota la població dispose d'una connexió superior a 100 Mbps en 2025.
  • Capital humà. L'informe ressalta que el 57% de la població espanyola té almenys competències digitals bàsiques. Per a augmentar esta xifra fins a aconseguir l'objectiu europeu del 80% en 2030, el Govern espanyol ha inclòs l'impuls de les capacitats digitals de la població com un dels eixos d'actuació principals de l'estratègia  Espanya Digital 2025(Obri en nova finestra) . En este sentit, s'han posat en marxa  el Pla Nacional de Competències Digitals(Obri en nova finestra)  amb set línies d'actuació que van des de la capacitació digital de la ciutadania i la reducció de la bretxa digital fins al foment d'especialistes TIC, un camp on encara hi ha ampli marge de millora. L'informe també destaca el llançament de el  Programa Educa en Digital(Obri en nova finestra) , que establix mesures per a fomentar una major digitalització del sistema educatiu espanyol.
  • Integració de la tecnologia digital. El 62 % de les pimes espanyoles tenen almenys un nivell bàsic d'intensitat digital i el 24% ha abraçat el i-commerce, però són poques les empreses que aprofiten tecnologies com la intel·ligència artificial, els macrodatos o els servicis en el núvol. La resposta per a millorar esta situació és el  Pla de Digitalització de Pimes 2021-2025(Obri en nova finestra) , que compta amb cinc eixos d'actuació: digitalització bàsica per a les pimes; suport a la gestió del canvi digital; foment de la innovació disruptiva i de l'emprenedoria digital; suport a la digitalització sectorial (amb el focus en indústria, turisme i comerç); i coordinació i eficiència.

Gràfica que mostra el resultat en cada categoria en comparació de la mitjana europea. En totes elles es troba per damunt de la mitjana, destacant en connectivitat i servicis públics digitals

Altres informes relacionats amb la transformació digital a Espanya

A més de l'índex DESI, en el nostre país també s'han publicat alguns informes durant els últims 12 mesos que fan referència a l'estat actual d'implementació de ferramentes digitals en diferents àmbits.

Un exemple és “ Societat Digital a Espanya 2020-2021(Obri en nova finestra) ”, de la fundació Telefònica. L'informe analitza els efectes de la situació sanitària actual en els hàbits tecnològics de les empreses i els ciutadans espanyols, de manera global i per comunitats autònomes. El COVID impulse la transformació, impulsant el teletreball i forçant a moltes empreses i administracions públiques a adoptar ferramentes digitals tant per als seus processos interns com per a la relació i provisió de servicis a la ciutadania. En esta situació, l'informe ressalta  3 aspectes clau(Obri en nova finestra) :

  • La importància de la connectivitat i la qualitat de la xarxa espanyola, que va fer front a l'augment massiu de trànsit de quasi un 50%.
  • L'acceleració de la digitalització de persones i empreses, amb l'augment dels usuaris connectats a la xarxa i que consumixen servicis online. S'estima que la digitalització podria incrementar el PIB d'Espanya entre 1,5 i 2,5 punts cada any fins a 2025 i millorar la productivitat de les pimes entre un 15 i un 25%.
  • La necessitat de situar a les persones en el centre de la transformació digital. La pandèmia també ha ampliat la bretxa entre aquells que ja havien abraçat la transformació digital i els que encara no l'havien iniciat. Per a pal·liar esta situació es proposa recolzar-se en iniciatives de col·laboració públic-privada.

L'any passat també es va actualitzar l'informe  La digitalització de l'economia(Obri en nova finestra)  (originalment publicat en 20217), del Consell econòmic i social d'Espanya. Al debat sobre l'impacte de la digitalització en la productivitat i l'ocupació, s'han sumat altres nous reptes relacionats amb el risc de l'hegemonia tecnològica de determinats països i empreses, el desplegament del 5G, els límits ètics a la intel·ligència artificial o la propietat de les dades, entre uns altres.

Atés que es tracta d'una situació en contínua evolució, els informes sobre la matèria no deixen d'actualitzar-se. En els pròxims mesos, per exemple, podrem descobrir les conclusions de la nova edició de “L'Economia Digital a Espanya”, de la Fundació COTEC,  actualment en desenvolupament.(Obri en nova finestra)

El que no es pot negar és que el nostre país avança en el seu camí cap a les oportunitats digitals. Un camí en el qual és fonamental seguir impulsant l'accés a dades de qualitat i a capacitats relacionades per a poder extraure tot el seu valor.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic