"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".
El Reglament General de Protecció de Dades , en 2016 ja reconeixia que si les persones físiques tenen un major control de les seues pròpies dades personals es produirà una millora de la confiança que contribuirà a l'impacte positiu en el desenvolupament de l'economia digital. La proposta de Llei europea de Dades de la Comissió Europea de 2022 posa fins i tot una major èmfasi des dels propis objectius i afirma que “l'escassa confiança impedix traure ple profit del potencial de la innovació basada en les dades”.
Entre les conclusions de l'Enquesta Enquesta Mundial sobre Regulación de Datos , que publicó el Banco Mundial en 2021, se destaca la necesidad de reforçar els marcs normatius en el món per a generar una major confiança dels ciutadans. Açò contribuiria a una major eficàcia de les iniciatives governamentals que utilitzen dades i que tenen, en molts casos, l'objectiu de generar valor per a la societat. Com a exemple cita l'efecte limitat que van tindre les aplicacions de rastreig de contactes a tot el món durant la pandèmia per Covid-19, en gran mesura a causa de la falta de confiança de la ciutadania en el potencial ús de les dades aportades.
Si realment considerem que la confiança en les dades és tan decisiva per a crear valor per a la societat i l'economia, hem de prestar molta atenció, tant als mecanismes dels quals disposem per a millorar eixa confiabilitat, com a les estratègies per a construir i mantindre eixa confiança, més enllà dels propis marcs normatius.
Qualitat i transparència
La confiança en les dades comença amb la qualitat i la transparència. Quan els usuaris comprenen com es recopilen, processen i mantenen les dades, és més probable que confien en ells per a utilitzar-los, i fins i tot estiguen més disposats a contribuir amb les seues pròpies dades.
Un mecanisme fonamental per a garantir la qualitat i la transparència és la implementació d'estàndards rigorosos, com les especificacions UNIX de Govern de la dada UNIX 0077:2023, Gestió de la dada UNIX 0078:2023, i Gestió de la qualitat de la dada UNIX 0079:2023 en cada etapa del cicle de vida de les dades. D'una banda, s'aconseguix reforçar la qualitat mitjançant el desplegament de pràctiques robustes de validació i verificació que garantixen la precisió i la integritat de les dades, i per una altra, es millora la transparència amb, per exemple, metadades descriptives que proporcionen informació detallada sobre les dades, incloent el seu origen, metodologia de recopilació i qualsevol transformació a la qual hagen sigut sotmesos.
Espacios Europeos de Datos
Els Espais Europeus de Dades són una ambiciosa iniciativa de la Unió Europea destinada a fomentar la confiança i facilitar l'intercanvi i la utilització de dades entre països i sectors en un entorn segur i regulat. La idea central darrere dels Espais Europeus de Dades és la de crear entorns en els quals la disponibilitat, l'accessibilitat i la interoperabilitat de les dades es maximitzen, mentre que els riscos associats amb el maneig de dades es minimitzen. Inicialment l'Estratègia Estratègia Europea de dades va preveure 10 espais de dades en àrees estratègiques com la salut, l'energia o l'administració pública. Des d'aleshores este nombre ha crescut i s'han llançat altres espais de dades en importants àrees com els mitjans de comunicació i el patrimoni cultural, o en sectors estratègics per a España com el turisme.
Per a apostar pel lideratge en espais de dades en sectors estratègics per a España, el govern impulsa l'Hub Hub espanyol de Gaia-X , integrat per empreses de totes les grandàries, i dirigit a desplegar un ecosistema sòlid en l'àmbit de la compartició de dades industrials.
Millora de la ciberseguretat
El creixent nombre d'incidents de ciberseguretat que arriben a les capçaleres dels mitjans de comunicació, alguns dels quals han arribat a paralitzar empreses privades i organismes públics, ha convertit la ciberseguretat en una preocupació primordial per als usuaris i les organitzacions en l'era digital.
Una robusta ciberseguretat implica que les organitzacions despleguen tecnologies avançades i pràctiques adequades per a protegir els sistemes i les dades d'accessos no autoritzats i manipulacions malintencionades a través de mesures com firewalls, encriptació , autenticació de dos factors, i monitoratge i detecció d'amenaces en temps real. No obstant açò, la millora de l'educació i la consciència sobre ciberseguretat dels usuaris també són vitals per a ajudar-los a reconéixer i evitar amenaces potencials.
Identitat digital europea
La Identitat Digital Europea s'està desenvolupant en el marc de la Unió Europea amb l'objectiu de proporcionar als ciutadans i empreses una forma segura i unificada d'accedir a servicis, públics i privats, en línia o fora de línia, en tota la UE. La idea és que, amb una identitat digital europea, les persones podrien identificar-se o confirmar dades en servicis com la banca, l'educació o la salut, entre uns altres, de manera segura i sense friccions, proporcionant un alt nivell de seguretat i protecció de la privacitat.
D'esta manera, s'aprofundix en el marc de confiança creat pel Reglament eIDAS sobre identificació electrònica i servicis de confiança per a les transaccions electròniques en el mercat interior, que ja contribuïx notablement a augmentar la confiança dels consumidors phishing o millorant la confiança en l'origen dels documents.
Construir una cultura de confiança i responsabilitat en el maneig de dades i en les infraestructures digitals, està en el focus de les accions dels governs de la UE, incloent a España. En este context, la intersecció entre la qualitat i la transparència de les dades, una ciberseguretat robusta que reduïsca la ciberdelinqüència, els Espais Europeus de Dades, i la identitat digital europea destaquen com a mecanismes fonamentals per a conrear esta confiança i proposen una ruta cap a una major innovació que en última instància genere valor social i econòmic a través de les dades.
Font original de la notícia
- Informació i dades del sector públic