accesskey_mod_content

Les dades obertes com a ferramentes per a l'educació i la formació

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

23 novembre 2022

La demanda de professionals amb habilitats/habilitats relacionades amb l'analítica de dades no deixa de créixer i ja s'estima que la indústria solament a Espanya necessitaria més de 90.000 professionals en dades i intel·ligència artificial per a impulsar l'economia.

Formar professionals és un gran repte que estan fent fins i tot grans companyies tecnològiques com Google, Amazon o Microsoft proposant programes de formació especialitzat en paral·lel als quals proposa el sistema educatiu reglat. I en este context les  dades obertes tenen un paper molt rellevant en la formació pràctica d'estos professionals(Obri en nova finestra) , ja que amb freqüència, les dades obertes són l'única possibilitat per a realitzar exercicis reals i no solament simulats.

A més, encara que encara no existix un corpus d'investigació sòlid sobre este tema, alguns treballs ja suggerixen  efectes positius derivats de l'ús de dades obertes com a ferramenta en el procés d'ensenyament-aprenentatge(Obri en nova finestra)  de qualsevol matèria i no solament de les relacionades amb l'analítica de dades. Alguns països europeus han reconegut ja este potencial i han desenvolupat  projectes pilot per a determinar la millor forma d'introduir dades obertes en el currículum escolar(Obri en nova finestra) .

En este sentit, les dades obertes es poden utilitzar com una ferramenta per a l'educació i la formació de diverses maneres. Per exemple, les dades obertes es poden utilitzar per a desenvolupar nous materials d'ensenyament i aprenentatge, per a crear projectes basats en dades del món real per a estudiants o per a recolzar la investigació sobre enfocaments pedagògics efectius. A més, les dades obertes es poden utilitzar per a crear oportunitats de col·laboració entre educadors, estudiants i investigadors amb la finalitat de compartir millors pràctiques i col·laborar en solucions a desafiaments comuns.

Projectes basats en dades del món real

Una aportació clau de les dades obertes és la seua autenticitat, ja que són una representació de l'enorme complexitat i fins i tot dels defectes del món real a diferència de les construccions artificials o els exemples de llibres de text que es basen en supòsits molts més simples.

Un exemple interessant en este sentit és el que va documentar la  Universitat Simon Fraser(Obri en nova finestra)  de Canadà en el seu  Máster en Edició(Obri en nova finestra)  on la major part dels seus alumnes procedixen de programes universitaris no  STEM(Obri en nova finestra)  i que per tant tenien unes capacitats limitades en el maneig de dades. El projecte està  disponible com a recurs educatiu obert en la plataforma OER Commons(Obri en nova finestra)  i el seu objectiu és que els estudiants comprenguen que les mètriques i el mesurament són ferramentes estratègiques importants per a comprendre el món que ens envolta.

En treballar amb dades del món real, els estudiants poden desenvolupar habilitats/habilitats de construcció de relats i investigació, i poden aplicar habilitats/habilitats analítiques i col·laboratives en l'ús de dades per a resoldre problemes del món real. El cas d'estudi realitzat amb la primera edició en la qual es va utilitzar este OER basat en dades obertes està documentat en el llibre “ Open Data as Open Educational Resources - Case studies of emerging practice(Obri en nova finestra) ”. En ell es mostra que l'oportunitat de treballar amb dades pertanyents al seu camp d'estudi va resultar essencial per a mantindre als estudiants compromesos amb el projecte. No obstant açò, bregar amb el desorde de les dades del "món real" va ser el que els va permetre obtindre un aprenentatge valuós i noves habilitats/habilitats pràctiques.

Desenvolupament de nous materials d'aprenentatge

Els conjunts de dades obertes tenen un gran potencial per a ser utilitzats en el desenvolupament de  recursos educatius oberts(Obri en nova finestra)  ( REA ) que són materials d'ensenyament, aprenentatge i investigació en suport digital de caràcter gratuït, doncs són publicats amb una llicència oberta (Creative Commons) que permet el seu ús, adaptació i redistribució per a usos no comercials d'acord amb la  definició de la UNESCO.(Obri en nova finestra)

En este context, si ben les dades obertes no sempre són REA , podem dir que es convertixen en REA quan s'usen en contextos pedagògics. Les dades obertes quan s'utilitzen com a recurs educatiu faciliten que els estudiants aprenguen i experimenten treballant amb els mateixos conjunts de dades que utilitzen investigadors, governs i societat civil. Són un component clau perquè els estudiants desenvolupen habilitats/habilitats d'anàlisis, estadístiques, científiques i de pensament crític.

És difícil estimar la presència actual de les dades obertes com a part dels REA però no resulta difícil trobar exemples interessants dins de les principals plataformes de recursos educatius oberts. En la plataforma  Procomún(Obri en nova finestra)  podem trobar interessants exemples com  Aprender Geografía a través de l'evolució dels paisatges agraris d'Espanya(Obri en nova finestra)  que construïx sobre la plataforma ArcGIS Online de la Universitat Complutense de Madrid un Webmap per a l'aprenentatge dels paisatges agraris a Espanya. El recurs educatiu empra exemples concrets de diferents comunitats autònomes emprant fotografies o imatges fixes geolocalizadas i dades pròpies integrades amb dades obertes. D'esta manera els estudiants treballen els conceptes no a través d'una mera descripció en text sinó amb recursos interactius que afavorixen a més la millora de les seues competències digitals i espacials

En la plataforma  OER Commons(Obri en nova finestra)  trobem per exemple el recurs “ De les dades obertes al compromís cívic(Obri en nova finestra) ” que està dirigit a públics a partir d'ensenyament secundari amb l'objectiu d'ensenyar a interpretar com es gasta els diners públics en un àrea regional, local, o barri determinat. Per a açò es recolza en els coneguts projectes per a analitzar pressupostos públics “On van els meus impostos?”, disponibles en moltes zones del món com a fruit de les polítiques de transparència dels poders públics. Este recurs que podria ser portat a Espanya amb facilitat ja que comptem amb nombrosos projectes  On van els meus impostos?(Obri en nova finestra) , com el mantingut per Fundació Civio.

Habilidades relacionades amb dades

Quan ens referim a la formació i educació en habilitats/habilitats relacionades amb les dades, en realitat ens estem referint a un àrea de gran amplitud que a més és molt difícil dominar en totes les seues facetes. De fet, l'habitual és que  els projectes relacionats amb dades s'aborden en equips on cada membre exercix un rol especialitzat(Obri en nova finestra)  en alguna d'estes àrees. Per exemple, és habitual diferenciar almenys la neteja i preparació de dades, el modelatge de dades i la visualització de dades com les principals activitats que es realitzen en un projecte de ciència dades i intel·ligència artificial.

En tots els casos l'ús de dades obertes està àmpliament adoptat com a recurs central dels projectes que es proposen per a l'adquisició de qualsevol d'estes habilitats/habilitats. La molt coneguda  comunitat de ciència de dades Kaggle(Obri en nova finestra)  organitza competicions basades en conjunts de dades obertes aportades a la comunitat i que constituïxen un recurs essencial per a l'aprenentatge basat en projectes reals d'els qui volen adquirir habilitats/habilitats relacionades amb les dades. Existixen altres propostes basades en subscripcions com  Dataquest(Obri en nova finestra)  o  ProjectPro(Obri en nova finestra)  però en tots els casos utilitzen per als projectes que proposen conjunts de dades reals obtingudes dels múltiples repositoris de dades obertes de caràcter general o  repositoris específics d'un àrea de coneixement(Obri en nova finestra) .

Les dades obertes, igual que en altres àrees, encara no han desenvolupat tot el seu potencial com a ferramenta per a l'educació i la formació. No obstant açò com pot veure's en el programa de l'última edició de la  OER Conference 2022(Obri en nova finestra)cada vegada són més els exemples en els quals les dades obertes tenen un paper central en l'ensenyament, les noves pràctiques educatives i la creació de nous recursos educatius per a tot tipus de matèries, conceptes i habilitats/habilitats.

Font original de la notícia(Obri en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic