"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".
Formar professionals és un gran repte que estan fent fins i tot grans companyies tecnològiques com Google, Amazon o Microsoft proposant programes de formació especialitzat en paral·lel als quals proposa el sistema educatiu reglat. I en este context les dades obertes tenen un paper molt rellevant en la formació pràctica d'estos professionals , ja que amb freqüència, les dades obertes són l'única possibilitat per a realitzar exercicis reals i no solament simulats.
A més, encara que encara no existix un corpus d'investigació sòlid sobre este tema, alguns treballs ja suggerixen efectes positius derivats de l'ús de dades obertes com a ferramenta en el procés d'ensenyament-aprenentatge de qualsevol matèria i no solament de les relacionades amb l'analítica de dades. Alguns països europeus han reconegut ja este potencial i han desenvolupat projectes pilot per a determinar la millor forma d'introduir dades obertes en el currículum escolar .
En este sentit, les dades obertes es poden utilitzar com una ferramenta per a l'educació i la formació de diverses maneres. Per exemple, les dades obertes es poden utilitzar per a desenvolupar nous materials d'ensenyament i aprenentatge, per a crear projectes basats en dades del món real per a estudiants o per a recolzar la investigació sobre enfocaments pedagògics efectius. A més, les dades obertes es poden utilitzar per a crear oportunitats de col·laboració entre educadors, estudiants i investigadors amb la finalitat de compartir millors pràctiques i col·laborar en solucions a desafiaments comuns.
Projectes basats en dades del món real
Una aportació clau de les dades obertes és la seua autenticitat, ja que són una representació de l'enorme complexitat i fins i tot dels defectes del món real a diferència de les construccions artificials o els exemples de llibres de text que es basen en supòsits molts més simples.
Un exemple interessant en este sentit és el que va documentar la Universitat Simon Fraser de Canadà en el seu Máster en Edició on la major part dels seus alumnes procedixen de programes universitaris no STEM i que per tant tenien unes capacitats limitades en el maneig de dades. El projecte està disponible com a recurs educatiu obert en la plataforma OER Commons i el seu objectiu és que els estudiants comprenguen que les mètriques i el mesurament són ferramentes estratègiques importants per a comprendre el món que ens envolta.
En treballar amb dades del món real, els estudiants poden desenvolupar habilitats/habilitats de construcció de relats i investigació, i poden aplicar habilitats/habilitats analítiques i col·laboratives en l'ús de dades per a resoldre problemes del món real. El cas d'estudi realitzat amb la primera edició en la qual es va utilitzar este OER basat en dades obertes està documentat en el llibre “ Open Data as Open Educational Resources - Case studies of emerging practice ”. En ell es mostra que l'oportunitat de treballar amb dades pertanyents al seu camp d'estudi va resultar essencial per a mantindre als estudiants compromesos amb el projecte. No obstant açò, bregar amb el desorde de les dades del "món real" va ser el que els va permetre obtindre un aprenentatge valuós i noves habilitats/habilitats pràctiques.
Desenvolupament de nous materials d'aprenentatge
Els conjunts de dades obertes tenen un gran potencial per a ser utilitzats en el desenvolupament de recursos educatius oberts (
REA
) que són materials d'ensenyament, aprenentatge i investigació en suport digital de caràcter gratuït, doncs són publicats amb una llicència oberta (Creative Commons) que permet el seu ús, adaptació i redistribució per a usos no comercials d'acord amb la definició de la UNESCO.
En este context, si ben les dades obertes no sempre són
REA
, podem dir que es convertixen en
REA
quan s'usen en contextos pedagògics. Les dades obertes quan s'utilitzen com a recurs educatiu faciliten que els estudiants aprenguen i experimenten treballant amb els mateixos conjunts de dades que utilitzen investigadors, governs i societat civil. Són un component clau perquè els estudiants desenvolupen habilitats/habilitats d'anàlisis, estadístiques, científiques i de pensament crític.
És difícil estimar la presència actual de les dades obertes com a part dels
REA
però no resulta difícil trobar exemples interessants dins de les principals plataformes de recursos educatius oberts. En la plataforma Procomún podem trobar interessants exemples com Aprender Geografía a través de l'evolució dels paisatges agraris d'Espanya que construïx sobre la plataforma ArcGIS Online de la Universitat Complutense de Madrid un
Webmap
per a l'aprenentatge dels paisatges agraris a Espanya. El recurs educatiu empra exemples concrets de diferents comunitats autònomes emprant fotografies o imatges fixes geolocalizadas i dades pròpies integrades amb dades obertes. D'esta manera els estudiants treballen els conceptes no a través d'una mera descripció en text sinó amb recursos interactius que afavorixen a més la millora de les seues competències digitals i espacials
En la plataforma OER Commons trobem per exemple el recurs “ De les dades obertes al compromís cívic ” que està dirigit a públics a partir d'ensenyament secundari amb l'objectiu d'ensenyar a interpretar com es gasta els diners públics en un àrea regional, local, o barri determinat. Per a açò es recolza en els coneguts projectes per a analitzar pressupostos públics “On van els meus impostos?”, disponibles en moltes zones del món com a fruit de les polítiques de transparència dels poders públics. Este recurs que podria ser portat a Espanya amb facilitat ja que comptem amb nombrosos projectes On van els meus impostos? , com el mantingut per Fundació Civio.
Habilidades relacionades amb dades
Quan ens referim a la formació i educació en habilitats/habilitats relacionades amb les dades, en realitat ens estem referint a un àrea de gran amplitud que a més és molt difícil dominar en totes les seues facetes. De fet, l'habitual és que els projectes relacionats amb dades s'aborden en equips on cada membre exercix un rol especialitzat en alguna d'estes àrees. Per exemple, és habitual diferenciar almenys la neteja i preparació de dades, el modelatge de dades i la visualització de dades com les principals activitats que es realitzen en un projecte de ciència dades i intel·ligència artificial.
En tots els casos l'ús de dades obertes està àmpliament adoptat com a recurs central dels projectes que es proposen per a l'adquisició de qualsevol d'estes habilitats/habilitats. La molt coneguda comunitat de ciència de dades Kaggle organitza competicions basades en conjunts de dades obertes aportades a la comunitat i que constituïxen un recurs essencial per a l'aprenentatge basat en projectes reals d'els qui volen adquirir habilitats/habilitats relacionades amb les dades. Existixen altres propostes basades en subscripcions com Dataquest o ProjectPro però en tots els casos utilitzen per als projectes que proposen conjunts de dades reals obtingudes dels múltiples repositoris de dades obertes de caràcter general o repositoris específics d'un àrea de coneixement .
Les dades obertes, igual que en altres àrees, encara no han desenvolupat tot el seu potencial com a ferramenta per a l'educació i la formació. No obstant açò com pot veure's en el programa de l'última edició de la OER Conference 2022 , cada vegada són més els exemples en els quals les dades obertes tenen un paper central en l'ensenyament, les noves pràctiques educatives i la creació de nous recursos educatius per a tot tipus de matèries, conceptes i habilitats/habilitats.
Font original de la notícia
- Informació i dades del sector públic