El paper del Portal Europeu de Dades dins de la iniciativa d'espais de dades de la UE

• Copiar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

13 juny 2022

Data.europa.eu i els espais comuns de dades europees: metodologia de l'Informe.

“Data.europa.eu and the European common data spaces”(Obri en nova finestra)  és el primer de dos informes que analitzen el paper que data.europa.eu podria exercir en el context dels  espais de dades emergents i comunes de la Unió Europea(Obri en nova finestra) , previstos en la  Estratègia Europea de Dades(Obri en nova finestra) . cal destacar que partix d'esta estratègia és el desenvolupament dels espais de dades comunes europeu al llarg de diferents sectors i interoperables entre ells, una iniciativa que encara  està en procés de consolidació(Obri en nova finestra) .

L'objectiu de l'informe és doble. D'una banda, busca identificar als titulars de dades obertes que estan involucrats en implementacions d'espais de dades en curs. Per un altre, oferix una reflexió sobre el paper que podrien exercir els portals de dades obertes en estes implementacions, especialment el  portal europeu .

Per a dur a terme el desenvolupament d'este primer informe, els seus autors van realitzar una profunda anàlisi de la documentació oficial existent sobre l'Estratègia Europea de Dades, a més de revisar recursos online i casos d'ús d'iniciatives com  IDSA(Obri en nova finestra)Gaia-X(Obri en nova finestra)  o el  OpenDEI (Obri en nova finestra) .

Simultàniament, van realitzar diferents entrevistes amb desenvolupadors d'arquitectures i espais de dades. Dado que todavía no existen implementaciones completas, el análisis se ha basado en casos de uso, trabajos en desarrollo y hojas de ruta, en vez de en espacios de datos operativos.

Principals conclusions de l'informe

Encara que este és només el primer dels dos estudis, els autors han sigut capaços de ressaltar diverses conclusions de gran abast:

1. Les dades obertes s'esmenten habitualment al costat de les dades privades i personals com un tipus de font de dades. No obstant açò, els titulars de les dades obertes no solen estar involucrats en iniciatives de desenvolupament d'arquitectures de referència de l'espai de dades o les seues implementacions. Esta situació ha de canviar, assegurant-se la seua implicació.
  2. Els titulars de dades obertes tenen una àmplia experiència en la publicació de dades, la gestió de metadades, els indicadors de qualitat, el descobriment de conjunts de dades i la seua federació, així com en tecnologies i estàndards com  DCAT . No obstant açò, hi ha molt poca transferència de coneixements i tecnologies des de la comunitat de dades obertes a la comunitat d'espais de dades.
  3. L'ús de dades de múltiples fonts requerix interoperabilitat a diversos nivells. La necessitat d'intermediaris de dades que actuen com a agents neutrals per a garantir la interoperabilitat és un tema poc explorat en el context dels espais de dades. Les administracions públiques, aprofitant la seua experiència en la publicació de dades, són les més indicades per a assumir eixe paper.

El segon informe - que es publicarà una vegada que les implementacions de l'espai de dades estiguen disponibles en 2023 - explorarà tres escenaris d'espai de dades, amb data.europa.eu com a titular o intermediari de dades. A més, analitzarà detalladament els desafiaments i oportunitats per al portal europeu en el context d'estos desenvolupaments.

Un  webinar  per a aprofundir més en el paper del Portal Europeu de Dades en els espais de dades

El concepte “espai de dades” sorgix de la necessitat de voler oferir la màxima obertura possible de la informació i de reconéixer alhora que algunes dades no haurien d'estar completament oberts. Com a resultat d'esta dicotomia naix la idea de crear una comunitat de partícips que compartisca i use les dades sobre la base de  unes regles preestablides(Obri en nova finestra) , garantint-se un entorn de sobirania i confiança

Idees com estes van donar motiu al fet que el passat 4 de maig, en el marc de la  data.europa.academy(Obri en nova finestra) , se celebrara un webinar sobre dades obertes i el seu encaix en ecosistemes d'espais de dades més àmplies. Durant esta sessió en anglés, a la gravació del qual pots accedir  a través d'este enllaç(Obri en nova finestra) , es va aprofundir en alguns punts clau de la anàlisi de l'informe sobre el paper que el Portal Europeu de Dades jugarà dins de la iniciativa d'espais de dades de la UE. A més de la gravació de la sessió,  pots consultar i descarregar gratuïtament la presentació (Obri en nova finestra) en PDF que es va utilitzar com a guia de el webinar.

Pròxims passos

En definitiva, els espais de dades pertanyen a un camp emergent que encara compta amb alguns biaixos i limitacions. Les fonts de dades de govern obert, els portals i els seus professionals no estan tan representats com podrien, ni tan sols en sectors on juguen un paper clau, com la mobilitat o les ciutats intel·ligents. És necessari canviar esta situació.

El futur de la investigació realitzada en este informe passa per esperar la publicació de l'anteriorment citat segon informe, que es farà efectiva una vegada que es dispose d'espais comuns de dades europees més desenvolupats i s'haja completat el treball sobre els recursos de referència per part de   IDSA   Gaia-X.

Estes pròximes accions permetran formular recomanacions més específiques que puguen estar basades en les característiques dels espais de dades reals en funcionament.

Font oficial de la notícia(Obri en nova finestra)

• Informació i dades del sector públic